PARTNER PORTALU
  • BGK

MEN: wkrótce do konsultacji wrócą projekty ws. edukacji dzieci z niepełnosprawnościami

  • pt/pap    26 maja 2017 - 15:28
MEN: wkrótce do konsultacji wrócą projekty ws. edukacji dzieci z niepełnosprawnościami
Projekty dwóch z rozporządzeń, wprowadzające zmiany w kształceniu dzieci niepełnosprawnych trafiły do konsultacji społecznych już kwietniu (fot.men.gov.pl)

Ministerstwo edukacji chce, by w najbliższych dwóch tygodniach do konsultacji społecznych ponownie trafiły 3 rozporządzenia ws. edukacji dzieci z niepełnosprawnościami - poinformowała naczelnik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych MEN Elżbieta Neroj.




Jak sprecyzowała chodzi o rozporządzenia dotyczące organizacji kształcenie specjalnego, w sprawie indywidualnego nauczania oraz w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologicznej.

"Pracujemy też nad tym czwartym projektem - rozporządzeniem, które reguluje wydawanie orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania i o potrzebie kształcenia specjalnego" - powiedziała. Dodała, że celem resortu jest to, by rozporządzenia, po uzgodnieniu, weszły w życie przed pierwszym września.

Neroj uczestniczyła w piątek w posiedzeniu Parlamentarnego Zespołu ds. Osób Niepełnosprawnych. Spotkanie dotyczyło zmian planowanych przez ministerstwo, wzięli w nim udział też rodzice dzieci z niepełnosprawnościami i przedstawiciele organizacji wspierających i walczących o prawa niepełnosprawnych.

Projekty dwóch z rozporządzeń, wprowadzające zmiany w kształceniu dzieci niepełnosprawnych trafiły do konsultacji społecznych już kwietniu. Wtedy jednak spotkały się z krytyką nie tylko opozycji, ale też części rodziców.

Podkreślali oni, są one niekorzystne dla dzieci, zwłaszcza, jeśli chodzi o zmiany w nauczaniu indywidualnym, dlatego chcieli, by MEN wycofał projekty. Pismo w tej sprawie do minister edukacji wystosował także Zespół do spraw Aktywnej Polityki Wobec Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży przy Rzeczniku Praw Dziecka oraz Rzecznik Praw Obywatelskich.

Jak powiedziała PAP Neroj resort przeanalizował i uwzględnił zgłaszane uwagi ale chce, by projekty ponownie zostały skonsultowane.

Także w piątek rodzice uczestniczący w posiedzeniu zespołu podkreślali, że boją się, iż ich dzieci z powodu niepełnosprawności zostaną zamknięte w domu. Jak zaznaczali szkoła, klasa, kontakt z rówieśnikami jest istotny także ze względów terapeutycznych.

"Zaczynacie grzebać w czymś co zaczyna dobrze funkcjonować, jesteśmy przerażeni" - mówili.

Jedna z mam, Anna Kiryło, dodała, że zamiast zmieniać przepisy warto by usprawnić ich realizację m.in. przez szkoły. "Nadal jest mało dodatkowych zajęć usprawniających, psychologiczno-pedagogicznych. Za mało nauczycieli wspomagających, przeszkolonych" - mówiła.

Inni rodzice wymieniali też bariery architektoniczne utrudniające dostęp do szkoły dzieciom na wózkach.

Ewa Fraszka-Groszkowska z Polskiego Związku Niewidomych zaznaczała, że "zarówno nauka jak i praca jest dla osób i dzieci niepełnosprawnych wspaniałą formą rehabilitacji". "Zamykanie dzieci niewidomych w domu z tego powodu, że są niewidome, jest dla mnie przerażające" - mówiła.

Dodała, że dzieci zmagające się z barierami wynikającymi z niepełnosprawności potrzebują kontaktu z rówieśnikami, ze światem. Wskazywała też, że nauczanie w domu wiąże się m.in. z mniejszą liczbą godzin lekcyjnych, a jak mówiła dzieci muszą przerobić cały materiał.

Neroj broniła proponowanych przez MEN rozwiązań. Uspakajała, że ich celem nie jest "zamykanie dzieci niepełnosprawnych w domach", a uelastycznianie możliwości ich kształcenia.

"Zdajemy sobie sprawę z tego, że długotrwała izolacja źle wpływa na rozwój dzieci. Chcemy, by w przepisach wprost wybrzmiało, że trzeba patrzeć na dziecko, na jego potrzeby" - mówiła.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.