MEN zaprzecza, by ukrywało dane o 6-latkach

  • PAP/Rzeczpospolita
  • 14-08-2013
  • drukuj
6-letnie dzieci znacznie częściej tracą entuzjazm do nauki niż te, które rozpoczynają szkołę rok później. Takie informacje podała "Rzeczpospolita" powołując się na badania rzekomo ukrywane przez MEN. Resort zaprzecza.
MEN zaprzecza, by ukrywało dane o 6-latkach

ZAKTUALIZOWANE.  Pojawiające się w prasie zarzuty MEN nazywa nieprawdziwymi i wystosowało komunikat :

" W związku z pojawiającymi się nieprawdziwymi zarzutami, MEN informuje, że wyniki badania CBOS 2011 oraz ich analiza zostały przekazane opinii publicznej. Badania te były i są publicznie dostępne na stronach internetowych Ministerstwa Edukacji Narodowej i Instytutu Badań Edukacyjnych. Analiza, przeprowadzona w styczniu 2013 r., miała na celu wyodrębnienie m.in. odpowiedzi rodziców dzieci 6-letnich urodzonych w roku 2004, którzy zdecydowali o rozpoczęciu nauki szkolnej swoich dzieci od września 2010 roku.

Nauczyciele muszą umieć pracować z młodszymi dziećmi

Odpowiedzi rodziców zawarte w analizie badania, potwierdziły wiedzę MEN, że na początku wdrażania obniżenia wieku spełniania obowiązku szkolnego, duży nacisk powinien być kładziony na szkolenie nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.

Dlatego od 2010 roku MEN na takie działania przeznaczył m.in. 600 mln złotych w ramach projektu "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych". Wsparciem objęto już nauczycieli z 80 proc. szkół podstawowych.

Nie wolno posługiwać się niemiarodajnymi badaniami

Jednocześnie MEN informuje, że pilotażowe badanie przeprowadzonych przez Pedagogium Wyższą Szkołę Nauk Społecznych, zostało sprawdzone przez MEN pod kątem możliwości wykorzystania jego wyników do analizy postaw i poglądów rodziców uczniów. Okazało się, że wyniki tego pilotażu są niemiarodajne, gdyż jego celem była wyłącznie ocena jakości narzędzia badawczego, a nie dostarczenie wiarygodnych danych na temat poglądów rodziców oraz został on wykonany na niereprezentatywnej próbie osób".

-------------------WCZEŚNIEJSZA WIADOMOŚĆ-----------------

Sześcioletnie dzieci znacznie częściej tracą entuzjazm do nauki niż te, które rozpoczynają szkołę rok później. Takie są wyniki badań, które na początku roku trafiły do Ministerstwa Edukacji, a które nigdy nie zostały oficjalnie przedstawione społeczeństwu -  napisała „Rzeczpospolita".

Wynika z nich, że co czwarty sześciolatek po rozpoczęciu nauki traci do niej entuzjazm. W przypadku siedmiolatków takie zjawisko występuje trzy razy rzadziej. Rodzice tylko 8 proc. dzieci w tym wieku zauważyli u swoich pociech niechęć do nauki.

Gazeta powołuje się na opinię prof. Krzysztofa Konarzewskiego, pracownika Instytutu Badań Edukacyjnych, który przeprowadził analizę danych zebranych przez CBOS w ramach badania opinii rodziców dzieci urodzonych w latach 2004-2007. Wynika z nich, że co drugi rodzic, który posłał sześciolatka do szkoły, nie zrobiłby tego ponownie.

„Rz" nie uzyskała odpowiedzi MEN, dlaczego resort nie przedstawił opinii publicznej tych danych.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.