Minister Edukacji pisze o cyberbezpieczeństwie w szkołach

Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska w liście skierowanym do środowiska oświatowego zwróciła się z prośbą o szczególne zwrócenie uwagi na kwestie bezpiecznego zachowania dzieci i młodzieży w internecie.
Minister Edukacji pisze o cyberbezpieczeństwie w szkołach
Nie wszystko, co pojawia się w internecie, chociaż modne, jest bezpieczne i rozsądne – wskazuje szefowa MEN (fot. flickr/Waag Society)

• Minister edukacji poprosiła dyrektorów szkół o zorganizowanie w szkołach spotkań z rodzicami i uczniami, podczas których omawiamy będzie problem bezpiecznego korzystania z zasobów internetu przez uczniów.

• W liście minister Anna Zalewska podkreśla, że gry komputerowe mogą wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci, ale niosą też liczne zagrożenia.

• MEN przypomina, że szkoły zobowiązane podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju

Minister Zalewska zwróciła się z prośbą do dyrektorów i nauczycieli o podjęcie działań zmierzających do zapoznania rodziców z zagrożeniami płynącymi z nieostrożnego korzystania z sieci.

– Warto podkreślić, że nie wszystko, co pojawia się w internecie, chociaż modne, jest bezpieczne i rozsądne – wskazuje szefowa MEN.

Zalewska prosi również, aby podczas spotkań z rodzicami zachęcać ich do rozmowy z dziećmi, omówienia ich aktywności w internecie, dopytania o ewentualne problemy, z jakimi się borykają. Dodatkowo istotne jest, aby zwrócić uwagę na zachowanie ucznia w ostatnim czasie – jego ogólne samopoczucie, poziom zmęczenia, rodzaj filmów i muzyki jakiej słucha.

Gry komputerowe

Szefowa MEN napisała także o grach komputerowych, które mogą „wspierać rozwój poznawczy, emocjonalny i społeczny dzieci. Wpływają pozytywnie na: spostrzegawczość, reakcje na bodźce, zdolności przestrzenne, procesy myślowe oraz koncentrację uwagi. Poprawiają refleks i koordynację wzrokowo-ruchową oraz ćwiczą umiejętność współdziałania w grupie”.

Jednak – jak dodaje - nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywania nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może ono prowadzić również do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. W skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do uzależnienia.

Anna Zalewska przypomina także, że zgodnie z art. 4a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty szkoły i placówki zapewniające uczniom dostęp do internetu są zobowiązane podejmować działania zabezpieczające uczniów przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające.

Resort podkreśla, że o doborze konkretnych środków i form realizacji przepisu 4a decyduje dyrektor szkoły, ponieważ zgodnie z ustawą o systemie oświaty, sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.

MEN poinformował także, że w ministerstwie edukacji powstaje zespół kryzysowy, którego zadaniem jest podjęcie szeroko rozumianych działań prewencyjnych na rzecz bezpieczeństwa uczniów w internecie. W skład zespołu zaproszone zostaną instytucje publiczne i przedstawiciele organizacji pozarządowych, w tym te realizujące działania zlecone przez MEN w ramach zadania publicznego.

Więcej o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w internecie: https://bezpiecznaszkola.men.gov.pl/programy/bezpieczna-i-przyjazna-szkola/dzialania-krajowe/.

Informacje na temat bezpieczeństwa i zagrożeń w sieci dostępne są również na stronie: http://bezpiecznyinternet.edu.pl/.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE