Mleczna kampania w 1,5 tys. szkołach

1,5 tys. szkół w całej Polsce może skorzystać z ogólnopolskiego programu promującego spożywanie mleka i jego przetworów "Mam kota na punkcie mleka" - poinformowano we wtorek na konferencji w Białymstoku, otwierającej kampanię w Podlaskiem.
Mleczna kampania w 1,5 tys. szkołach

Program zachęcający młodych ludzi do spożywania mleka jest dofinansowany z UE. Kosztuje 2,4 mln euro. Do zainteresowanych szkół, które same mogą się zgłaszać do programu poprzez stronę internetową kampanii, trafią m.in. materiały edukacyjne w formie gotowych scenariuszy lekcji, multimediów, gier, książek. Uczniowie będą również dostawać mleko w okolicznościowych opakowaniach akcji, której maskotką jest kolorowy kot.

Czytaj też: Kto ma kota na punkcie mleka?

Promocja mleka, serów i jogurtów potrwa 3 lata. Jak podkreślała Agnieszka Maliszewska, dyrektor Polskiej Izby Mleka, która ma swoją siedzibę w Białymstoku, jest ona konieczna, bo w Polsce spożycie mleka wciąż jest za małe w porównaniu do innych krajów, zwłaszcza zachodniej Europy, a młodzi ludzie spożywają znacznie mniej mleka i jego przetworów niż zalecają to normy żywieniowe, określone przez specjalistów.

W ramach kampanii uczniowie, zwłaszcza z grupy wiekowej 8-13 lat, ich rodzice i opiekunowie oraz nauczyciele będą w przystępnej, atrakcyjnej formie otrzymywać informacje na temat walorów zdrowotnych mleka, po to, by podnosząc wiedzę na ten temat, kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe - tłumaczyła Maliszewska.

Dietetyczka Dorota Osóbka mówiła, że mleko i jego przetwory to bogate źródło wapnia, białka, witamin A, D i z grupy B, a także takich pierwiastków jak magnez, potas i cynk. Wszystkie są niezbędne człowiekowi m.in. do prawidłowego wzrostu kości, zębów, mięśni, odpowiadają także za funkcjonowanie układu odpornościowego i nerwowego. Osóbka podkreślała, że norma dziennego spożycia mleka dla zdrowego dorosłego człowieka to 2 szklanki dziennie, natomiast dla dziecka 3-4 szklanki. Można je zastępować przetworami mleka, takimi jak sery czy jogurty.

Dietetyczka przywoływała wyniki badań przeprowadzonych przez specjalistów z Zakładu Dietetyki i Żywienia Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku, wykonane wśród uczniów w Białymstoku w 2011 roku, z których wynika, że tylko około 20 proc. dziewcząt i 23 proc. chłopców w wieku 10-12 lat spożywa mleko raz na 2-3 tygodnie, a 20 proc. z nich przyznaje, że nawet rzadziej. W grupie wiekowej 13-15 lat 30 proc. dziewcząt i 24 proc. chłopców sięga po mleko raz na 2-3 tygodnie, a 22 proc. odpowiedziało, że rzadziej. Kampania promocyjna mleka ma to zmienić. "Chcemy pokazać, że z mleka można czerpać pozytywną energię" - dodała Maliszewska.

Z wcześniej prezentowanych danych Polskiej Izby Mleka wynika, że przeciętny Polak spożywa rocznie około 200 litrów mleka i jego przetworów, a w UE przeciętnie jest to 370 litrów. Z danych GUS, przytaczanych przez organizatorów kampanii wynika, że za 2011 rok spożycie mleka w Polsce wyniosło 193 litry na mieszkańca i było to o 100 litrów mniej niż w innych krajach UE.

Kampania "Mam kota na punkcie mleka" jest dofinansowana w połowie z UE oraz z Funduszu Promocji Mleka (20 proc.) i budżetu państwa (Agencja Rynku Rolnego - 30 proc.). W kampanii uczestniczy także, obok ARR, Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka.

Polska Izba Mleka powstała w kwietniu 2008 roku. Jest organizacją samorządu gospodarczego, utworzoną po to, aby promować i umacniać polskie mleczarstwo. Izba, obok mleczarni, skupia też dużych producentów mleka i dostawców technologii dla mleczarstwa. Skupia około 70 podmiotów.

Kampanię - oprócz Podlaskiego - zainaugurowano już także na spotkaniach w województwach: małopolskim, wielkopolskim, świętokrzyskim, lubuskim oraz warmińsko-mazurskim. Ogółem kampania obejmuje 20 największych polskich miast.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE