Nie masz pomysłu na w-f? Weź udział w szkoleniu dla nauczycieli

Na lekcjach wychowania fizycznego zajęcia m.in. z lekkiej atletyki, fitness, zabawy na trampolinie, gry w unihokeja i speedmintona? Warsztaty Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli mają pokazać, że w-f nie musi być wcale nudny.
Nie masz pomysłu na w-f? Weź udział w szkoleniu dla nauczycieli
Pedagodzy będą mogli podnieść swe kwalifikacje, niezbędne do prowadzenia zajęć m.in. z lekkiej atletyki, ćwiczeń na siłowni i fitness (fot.fotolia)

Z ubiegłorocznych badań przeprowadzonych na zlecenie MEN w szkołach wynika, że zwolnienia z lekcji wychowania fizycznego są dużym problemem. Nie zawsze powodem, dla których uczniowie unikają ruchu jest ich stan zdrowia. Dzieci często narzekają, że na w-f nie dzieje się nic ciekawego.

Świętokrzyskie za nowoczesnymi formami prowadzenia lekcji w-f

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli przygotowało warsztaty, których tematem są ciekawe formy rekreacji i edukacja zdrowotna.

To pierwsza edycja projektu "WF 21", w ramach którego w regionie od października do końca roku szkolnego, będą organizowane zajęcia metodyczne i praktyczne - głównie dla nauczycieli. Jak podkreślają inicjatorzy projektu, jego celem jest podniesienie atrakcyjności lekcji wf w szkołach regionu i wyposażenie pedagogów w dodatkowe umiejętności.

Program podzielono na trzy kategorie tematyczne - każdą skierowano do innej grupy odbiorców.

Pierwsza, związana ze sportem, jest przeznaczona dla nauczycieli wychowania fizycznego. Zajęcia będą dotyczyły m.in. diagnozy sprawności fizycznej i rozwoju fizycznego uczniów, treningu zdrowotnego, bezpiecznej aktywności fizycznej. Pedagodzy będą mogli podnieść swe kwalifikacje, niezbędne do prowadzenia zajęć m.in. z lekkiej atletyki, ćwiczeń na siłowni i fitness, metodyki nauki pływania, zabaw na trampolinie, gry w unihokeja i speedmintona. Część warsztatów będzie poświęcona edukacji zdrowotnej - m.in. zdrowemu odżywaniu.

Pakiet rekreacyjny, jest z kolei skierowany nie tylko do nauczycieli, ale także do studentów kierunków pedagogicznych i do wszystkich osób, które chcą rozwijać swe umiejętności nauczania w takich dyscyplinach jak: łucznictwo, jazda konna, łyżwiarstwo, narciarstwo. Będą też lekcje squasha, jazdy na rolkach, wspinaczki, żeglarstwa czy kajakarstwa.

Przygotowano także kurs dla pedagogów z przedszkoli i początkowych klas szkół podstawowych.

"Ruch u najmłodszych jest niezwykle istotny. Chcemy zachęcić nauczycieli do tego, by nie bali się podjęcia realizacji zagadnień związanych z wychowaniem fizycznym. W naszym odczuciu, te zajęcia mogą rzetelnie poprowadzić nie tylko wuefiści, ale też inni pedagodzy - pod warunkiem, że otrzymają wsparcie i przekonają się, że jest to bezpieczne i z pożytkiem dla uczniów" - argumentował Kościak.

Szczegóły programu są dostępne na stronie internetowej ŚCDN. Zapisy potrwają do 25 września. W trakcie realizacji projektu będzie funkcjonowała platforma e-learningowa, a także forum, na którym uczestnicy zajęć będą mogli wymieniać doświadczenia.

Wspierają nauczycieli w-f nie od dziś

Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli od kilku lat angażuje się także w inne formy wsparcia pedagogów wf - organizuje m.in. cykliczną międzynarodową konferencję, poświęconą metodyce nauczania gry w piłkę ręczną w szkołach.

Wspólnie ze Świętokrzyskim Kuratorium Oświaty i kieleckim Uniwersytetem Jana Kochanowskiego, ŚCDN prowadzi też badania dotyczące efektów realizacji podstawy programowej z wychowana fizycznego, na różnych etapach edukacji. W tym roku będą one dotyczyły uczniów pierwszych klas szkół średnich regionu.

Jak tłumaczył konsultant programu Wiesław Stanisławiak, badania będą określały m.in. sprawność motoryczną i umiejętności ruchowe uczniów oraz skład masy ciała poszczególnych osób. "Przebadaliśmy do tej pory ponad cztery tysiące dzieci z innych etapów edukacyjnych. Tylko ponad 30 proc. z nich jest w normie - reszta ma niedowagę, nadwagę lub są otyłe. To alarmujący sygnał" - ocenił Stanisławiak.

Na początku 2016 r. planowane jest wydanie publikacji, która będzie dokumentowała wyniki wszystkich przeprowadzonych badań. "Ten materiał będzie drogowskazem, co należy zrobić, poprawiać, by lekcje wf cieszyły się popularnością wśród dzieci i miały później przełożenie na ich życie" - dodał Stanisławiak.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

u mnie w Poznaniu by się coś takiego przydało dla wuefistów, akurat w szkole wszyscy chodzimy na kursy z bogatej oferty scientia.org.pl, a wuefiści to tylko pierwszą pomoc szkolą. muszę im podesłać Wasz artykuł! niech też szukają czegoś ciekawego!!!

Marat, 2016-07-21 11:28:41 odpowiedz

A może by tak zacząć od teo co najprostsze? Zezynować z uporczywego kultywowania wysoce urazowych dyscyplin sportu, zrezygnować też z wystawiania ocen za wynik testu sprawności a zamist teo wprowadzić: ogólnorozwojówkę, elementy ćwiczeń korekcyjnych, elementy sztuk walki (jest duża fachowa literatur...a mówiąca o dużym sensie takiego rozwiązania). Dla chętnych (tj. dla uczniów o wyższej niż przeciętna wydolności: SKS, trenin przyotowujący do uprawiania dyscyplin sportowych).
Elementy golfa też wbrew pozorom można w szkołach wprowadzić dosyć tanio. Tai-chi jeszcze jest w zanadrzu. - Do wyboru, do koloru, tylko trzeba chcieć. Chcieć tego, by wf przestał uszkadzać stawy a zaczął leczyć.
NIe ma za co.
rozwiń

bk, 2015-09-10 13:56:46 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU