PARTNER PORTALU
  • BGK

Nowelizacja ustawy o systemie oświaty podpisana przez prezydenta

  • PAP    9 marca 2015 - 17:59
Nowelizacja ustawy o systemie oświaty podpisana przez prezydenta
Nowelizacja ustawy jest wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego/fot.shutterstock

Prezydent Bronisław Komorowski podpisał w poniedziałek (9 marca) nowelizację ustawy o systemie oświaty zawierającą wytyczne dotyczące zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów.




We wrześniu 2013 r. Trybunał orzekł, że dotychczasowe upoważnienie ustawowe ministra edukacji do wydania rozporządzenia w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania, promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych, jest zbyt ogólne. Uznał, że powinno ono zawierać szczegółowe wytyczne dotyczące treści rozporządzenia. Dał 18 miesięcy na wydanie nowego upoważnienia. Obecne przepisy upoważniające stracą ważność 9 kwietnia 2015 r.

Stąd nowelizacja wprowadza do ustawy dwa nowe obszerne rozdziały. Jeden z nich zawiera propozycję przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, drugi - przeprowadzania egzaminów zewnętrznych, czyli m.in. sprawdzianu dla szóstoklasistów, egzaminu gimnazjalnego i matury.

W regulacjach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów nie wprowadzono zasadniczych zmian w stosunku do obowiązujących, zawartych w rozporządzeniu regulującym tę materię. Zapisano jednoznacznie obowiązek udostępniania uczniowi i jego rodzicom sprawdzonych i ocenionych pisemnych prac ucznia.

Dano też możliwość wprowadzenia w szkole oceny opisowej od klasy I szkoły podstawowej do klasy ostatniej szkoły ponadgimnazjalnej. Do tej pory oceny opisowe stosowane były tylko w klasach I-III szkoły podstawowej. Teraz będą mogły towarzyszyć także ocenom w klasach wyższych wyrażanych cyframi w skali od 1 do 6.

Także, jeśli chodzi o regulacje dotyczące egzaminów zewnętrznych nie wprowadzono zasadniczych zmian wobec obecnie obowiązujących, zapisanych w rozporządzeniu. Oznacza to, że w roku szkolnym 2014/2015 i w latach następnych egzamin gimnazjalny będzie przebiegał na zasadach obowiązujących od roku szkolnego 2011/2012 r., czyli z wyodrębnionymi z testów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych zadaniami z języka polskiego i matematyki.

Sprawdzian dla szóstoklasistów i matura będą przeprowadzone z kolei w formule opisanej rozporządzeniem z 2013 r.; wiosną 2015 r. w takim kształcie będą przeprowadzone po raz pierwszy. I tak, sprawdzian będzie składał się z dwóch części. Pierwsza z nich sprawdzać będzie wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystywanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. W drugiej części sprawdzana będzie znajomość języka obcego.

Jeśli zaś chodzi o maturę to wiosną 2015 r. abiturienci będą musieli zdać - tak jak dotąd - trzy obowiązkowe pisemne egzaminy maturalne: z języka polskiego, z języka obcego i z matematyki. Nowością będzie dodatkowy, co najmniej jeden obowiązkowy pisemny egzamin z grupy tzw. przedmiotów do wyboru. Dotychczas abiturient mógł poprzestać tylko na języku polskim, obcym i matematyce.

Maturzyści będą musieli - też tak jak dotąd - przystąpić do dwóch egzaminów ustnych: z języka polskiego i języka obcego, przy czym egzamin z języka polskiego będzie miał zmienioną formułę; odejdzie się od przedstawiania przygotowywanych wcześniej przez uczniów prezentacji. Zamiast tego zdający będzie losował zadanie przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (2)

  • w.potega@neostrada.pl, 2015-03-10 11:55:07

    Kluczowym pojęciem dla polityki społecznej jest ,,rozwój”, a o nim rozstrzygną ludzie, także ci będący jeszcze w szkołach. Niestety, rzeczywisty rozwój jednostek jeszcze nas w polskich szkołach mało interesuje. W ocenianiu koncentrujemy się na selekcjonowaniu, oceniając w gruncie rzeczy Pana Boga, z...a taki lub inny genom określonej jednostki, a także rodziców za tworzone lepsze lub gorsze warunki rozwoju konkretnemu dziecku. Demokratyczna pedagogika służąca rozwojowi społeczeństwa zacznie się wtedy, gdy dopuszczone do stosowania oceny opisowe będą powszechnie stosowane i będą zawierały informacje o osiągnięciach uczniów, o wypracowanych ich umiejętnościach, z uwzględnieniem ich predyspozycji. Najwyższą ocenę uzyska na przykład z rachunków nie ten uczeń, któremu neurony dobrze od urodzenia pracują, ale ten z wypracowanymi osiągnięciami, taki, który nakładem pracy (osobistym wysiłkiem) neurony uruchomi. Oceniać trzeba wypracowane osiągnięcia (umiejętności), a nie zapamiętaną wiedzę. Wiedza dziś jest w zewnętrznych pamięciach. Dobre korzystanie z niej jest warunkiem rozwoju zarówno jednostkowego jak i społecznego. Kto tę nową filozofię wdroży? Im szybciej tym lepiej. Afery z zaklejaniem dzieciom ust by nie było, gdyby każda szkoła była rozliczana z osiągnięć wszystkich powierzonych jej uczniów. Wtargnięcia wizytatora (szkolnego policjanta) na lekcje także nie musielibyśmy w ustawie przewidywać. Trzeba zacząć uczyć się rozliczeń efektów pracy szkół = rozwoju wszystkich powierzonych konkretnej szkole uczniów. Jeszcze mamy daleko do takiego przyjaznego dzieciom (ich rzeczywistym potrzebom) systemu oceniania.  rozwiń
  • A, 2015-03-10 08:27:30

    Czy będzie też odejście od chorego "klucza"?? Ale dobrze, że zmierzamy do formuły starej matury - starej, czyli z lat 90. :)

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.