Nowoczesne narzędzia tak, ale szkoły trzeba na nie przygotować

Najpierw powinno się przeszkolić nauczycieli i przygotować placówki, na koniec zaś kupować przenośne komputery, a nie odwrotnie - tak rządowy projekt "Laptop dla ucznia" kwitują przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Informatycznego.

Polskie Towarzystwo Informatyczne przedstawiło swoją opinię w sprawie zakupu do szkół laptopów z dostępem do szerokopasmowego Internetu. 

W dokumencie przesłanym do Departamentu Telekomunikacji Ministerstwa Infrastruktury członkowie towarzystwa wyrażają zadowolenie z przeznaczenia środków finansowych z konwersji opłat koncesyjnych na zakup laptopów do szkół. Zdaniem towarzystwa wykorzystanie nowoczesnych narzędzi ICT w procesie edukacyjnym przyczyni się do zwiększenia potencjału społeczno-gospodarczego kraju.

Czytaj też: Sam laptop uczniowi nie pomoże

Polskie Towarzystwo Informatyczne krytykuje  zarazem rozwiązania szczegółowe projektu ustawy o konwersji opłat z tytułu udzielenia koncesji operatorom ruchomych publicznych sieci telekomunikacyjnych. Zdaniem PTI propozycja Ministerstwa Infrastruktury nie prowadzi w pełni do realizacji celów nakreślonych w rządowych dokumentach: „Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce 2007-2013" oraz: „Plan działań dotyczący nauczania dzieci i młodzieży oraz funkcjonowania szkoły w społeczeństwie informacyjnym. Nowe technologie w edukacji".

Czytaj też: Laptopy dla uczniów raczej pożyczone

Zdaniem PTI należy najpierw stworzyć odpowiednią infrastrukturę w szkole poprzez modernizację istniejącego sprzętu, doposażenie szkół w laptopy, rzutniki, tablice interaktywne oraz odpowiednie oprogramowanie, aby umożliwić nauczycielom wszystkich przedmiotów korzystanie z nowoczesnych technologii w procesie dydaktycznym. Konieczne będą odpowiednie szkolenia dla nauczycieli. Należy też zapewnić odpowiednie wsparcie dla rodziców oraz określić mechanizmy monitoringu i ewaluacji realizacji projektu i przewidzieć jego modyfikacje wraz z rozwojem technologii.

Czytaj też: Krytycznie o laptopach dla uczniów

Opinię na temat projektu ustawy zaproponowanego przez Ministerstwo Infrastruktury sformułowała również Koalicja Otwartej Edukacji (KOED).

Podobnie jak PTI zaleca ona całościowe podejście do kwestii rozwoju cyfryzacji polskich szkół, obejmujące zarówno zadania infrastrukturalne, rozwój sieci i wyposażenia w sprzęt cyfrowy, jak i rozwój zasobów edukacyjnych oraz wspieranie cyfrowych kompetencji uczniów i nauczycieli. KOED kładzie nacisk na wspieranie rozwoju powszechnie dostępnych, opublikowanych w internecie materiałów dydaktycznych zgodnych z podstawą programową.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE