Nowy egzamin gimnazjalny lepiej sprawdza umiejętności uczniów

Arkusz testowy na nowym, rozpoczętym dziś, egzaminie gimnazjalnym lepiej sprawdza umiejętności uczniów, a nie konkretną ich wiedzę – powiedziała minister edukacji Krystyna Szumilas.
Nowy egzamin gimnazjalny lepiej sprawdza umiejętności uczniów

W środę rano uczniowie III klas gimnazjów w Polsce przystąpili do próbnego egzaminu gimnazjalnego przygotowanego przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Tegoroczni uczniowie III klas gimnazjów są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową nauczania, i będą zdawać egzamin w nowej formule.

„Testy przygotowane zostały przez ekspertów i specjalistów, rozwiązanie ich wymaga od uczniów kreatywnego myślenia. Uczeń uczący się według nowej podstawy programowej i przygotowujący się do egzaminu zgodnie z nią jest w stanie rozwiązać te zadania. (...) Przy ocenianiu prac egzaminatorzy odejdą od sprawdzania według tzw. klucza na rzecz oceniania holistycznego” – tak w środę Szumilas odpowiedziała dziennikarzom na pojawiające się m.in. w mediach głosy, że nowy egzamin gimnazjalny jest trudniejszy niż był w latach ubiegłych.

Podobnie jak do tej pory egzamin będzie organizowany przez trzy kolejne dni (przez trzy dni przeprowadzane będą też egzaminy próbne): pierwszego dnia jest egzamin z wiedzy humanistycznej, drugiego – z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, a trzeciego – z języka obcego. Jednocześnie na egzaminie po raz pierwszy wyodrębnione są zadania z języka polskiego i matematyki, po to, by można było osobno ocenić umiejętności i wiedzę z tych przedmiotów.

W środę uczniowie rozwiązywali zadania z próbnego egzaminu z wiedzy humanistycznej. Na egzaminie z wiedzy humanistycznej uczniowie jako pierwszy dostali blok zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie. Na rozwiązanie go mieli 60 minut (uczniowie z dysleksją 80 minut). Po 45-minutowej przerwie gimnazjaliści przystąpili do bloku zadań z języka polskiego. Na rozwiązanie ich mieli 90 minut (dyslektycy 135 minut).

Na egzaminie z wiedzy matematyczno-przyrodniczej uczniowie też będą mieli do rozwiązania dwa bloki zadań. W pierwszym znajdą się zadania z nauk przyrodniczych – biologii, chemii, fizyki i geografii. W drugim bloku będą zadania z matematyki. Na rozwiązanie zadań z pierwszego bloku gimnazjaliści dostaną 60 minut (dyslektycy 80 minut), a z drugiego – 90 minut (dyslektycy 135 minut). Pomiędzy blokami będzie 45-minutowa przerwa.

Próbny egzamin ma służyć uczniom i nauczycielom, wskazać, co uczniowie umieją dobrze, a nad czym trzeba jeszcze popracować. Prace rozwiązane przez uczniów sprawdzą nauczyciele uczący ich w szkołach.
W próbnym egzaminie biorą udział tylko zainteresowane szkoły; udział w nim nie jest dla gimnazjów obowiązkowy.

Próbny egzamin ma za zadanie pomóc szkołom także w oswojeniu się z nową sytuacją, jaką jest przerwa między rozwiązywaniem przez uczniów zadań z różnych przedmiotów. Szkoły muszą nauczyć się zagospodarowywać ten czas z korzyścią dla uczniów.

Wyodrębnienie zadań z matematyki i polskiego to nie jedyne zmiany podczas tegorocznego egzaminu gimnazjalnego. Tegoroczni uczniowie klas III gimnazjów będą też pierwszym rocznikiem, którego wynik uzyskany na egzaminie z języka obcego będzie brany pod uwagę przez rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych.

Po raz pierwszy też prace egzaminacyjne zostaną ocenione w sposób holistyczny (całościowy), a nie według specjalnego klucza. Oznacza to, że przy ocenianiu nie będą brane pod uwagę czynności, jakie uczeń podjął podczas rozwiązywania zadania, tylko jego sposób myślenia i skuteczność w dojściu do rozwiązania.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE