Nowy podział subwencji oświatowej przesunięty w czasie

O zmianach w finansowaniu oświaty mówiono na posiedzeniu sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.
Nowy podział subwencji oświatowej przesunięty w czasie
Będą zmiany w finansowaniu oświaty. (fot. pixabay)

• Zmiany w podziale subwencji oświatowej dla samorządów będą przesunięte w czasie.

• Będą też zmiany w sposobie naliczania dotacji na rozwój wychowania przedszkolnego.

• Przy wyliczaniu dotacji dla szkół resort chce odejść od wyliczania na podstawie rodzaju szkoły.

Ministerstwo Edukacji Narodowej przesunie w czasie wprowadzenie zmian w zakresie podziału subwencji oświatowej dla samorządów, ze względu na potrzebę lepszego dopasowania finansowania do nowotworzącej się sieci szkół, wynikającej z reformy edukacji. Taką informację przekazała Marzenna Drab, podsekretarz stanu w MEN, na posiedzeniu sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Drab zaznaczyła, że prace nad nowym modelem podziału subwencji nadal będą prowadzone w ministerstwie tak, aby jak najlepiej dopasować dochody subwencyjne do ponoszonych wydatków. Nie padł w tym kontekście żaden konkretny termin wprowadzenia zmian, jednak na posiedzeniu padła propozycja ze strony samorządowej, aby wprowadzić je w roku szkolnym 2020/21, czyli po zakończeniu procesu likwidacji gimnazjów.

Czytaj też: Do kogo i jak trafi majątek po likwidacji gimnazjów?

Ponadto MEN proponuje wprowadzenie naliczania dotacji z budżetu państwa na rozwój wychowania przedszkolnego według organu rejestrującego. Chodzi np. o przypadek przedszkoli wiejskich, które znajdują się na terenie gminy miejskiej. Według nowego założenia naliczanie dotacji nie byłoby prowadzone w zależności od położenia przedszkola

Na wielkość dotacji wpływałby iloczyn kwoty rocznej oraz liczby przedszkolaków do 5 lat w placówkach wychowania przedszkolnego, prowadzonych lub dotowanych przez samorząd.

Marzenna Drab mówiła także o odejściu od pojęcia rodzaju szkoły przy wyliczaniu dotacji dla szkół, a odniesieniu się do kwoty przewidzianej w subwencji oświatowej. Rozwiązanie miałoby wyeliminować rozbieżności w systemie udzielania dotacji.

Czytaj też: Znamy miasta najlepiej dbające o edukację

Inne propozycje przedstawione na posiedzeniu dotyczyły zapewniania uczniom niepełnosprawnym podręczników i materiałów ćwiczeniowych czy finansowania świadczeń pomocy materialnej. Poinformowano też, że resort planuje wprowadzić nowy sposób finansowania kształcenia zawodowego. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE