PARTNER PORTALU
  • BGK

Od września w "zawodówkach" ponad sto klas kształcących kierowców

  • pt/pap    29 sierpnia 2017 - 15:51
Od września w "zawodówkach" ponad sto klas kształcących kierowców
Polski sektor transportowy cierpi na brak kadr (fot.fotolia)

Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD) szacuje, że od września w polskich "zawodówkach" będzie już ponad sto klas z kierunkiem kształcenia kierowca-mechanik. ZMPD podkreśla, że polski sektor transportowy cierpi na brak kadr.




"Polski transport drogowy to potęga, 25 proc. międzynarodowych przewozów drogowych w Europie wykonują samochody z polską rejestracją. Niestety, staliśmy się zakładnikami własnego sukcesu. Branża dotkliwie odczuwa braki kadrowe" - mówił prezes ZMPD Jan Buczek.

Podkreślił jednak, że w zeszłym roku - po ponad 30 latach przerwy - udało się doprowadzić do ponownego wpisania zawodu kierowca-mechanik na listę zawodów do nauczania w MEN.

Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk mówił na konferencji, że o popularności tego profilu w szkołach zawodowych świadczy przyrost liczby klas o 120 proc. z roku na rok. "Dzisiaj to pewne, że była to bardzo trafna decyzja" - mówił o powrocie profilu kierowca-mechanik do szkół zawodowych.

"Udało nam się zachęcić dyrektorów i starostów, i w ubiegłym roku szkolnym w całym kraju było ponad 50 klas, kształcących w tym kierunku. Od początku roku szkolnego 2017/2018 liczba tych klas zwiększy się o ponad 60" - mówił Buczek. To własne szacunki ZMPD; dokładne dane mają być znane prawdopodobnie pod koniec września, kiedy MEN otrzyma dokładne dane ze szkół.

Dane, świadczące o pogłębiającym się braku polskich kierowców, przedstawił Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur. "GITD wydaje tzw. świadectwa dla kierowców z krajów trzecich. Zapotrzebowanie jest ogromne. Polscy przewoźnicy zatrudniają coraz większą liczbę kierowców zza wschodniej granicy" - mówił.

Podkreślił, że o ile w 2013 r. GITD wystawił ok. 5 tys. świadectw kierowcom z krajów trzecich, to w 2014 r. było ich już 9 tys., w 2015 r. - wydano ok. 20 tys. świadectw, w 2016 r. - ponad 41 tys., a do 21 sierpnia br. wydano już ok. 40 tys.

"To pokazuje, jakie jest zapotrzebowanie na kierowców w polskich firmach, które, ratując się, zatrudniają ludzi z innych krajów" - podkreślił szef GITD. Można szacować, że już ok. 100 tys. zagranicznych kierowców wykonuje przewozy dla polskich firm - dodał.

Prezes Buczek ocenił jednak, że podstawa programowa nauczania na kierunku kierowca-mechanik nie "nadąża za potrzebami gospodarki", bo absolwenci nie będą mieli praw jazdy C i E, co oznacza, że nie będą mogli wykonywać zawodu kierowcy na wszystkich kategoriach pojazdów i będą musieli się dokształcać na własną rękę.

Jak podkreślał Buczek, z rozmów i spotkań prowadzonych przez ZMPD w kraju, głównie na terenach wiejskich, wynika, że młodzi ludzie wprost "marzą" o zawodzie kierowcy, ale główną barierą są koszty zdobycia uprawnień. Pełny koszt zdobycia uprawnień to średnio ok. 10 tys. zł, ale po ukończeniu szkoły, kwota, którą chętny będzie musiał wyłożyć z własnej kieszeni na pewno będzie mniejsza - ocenił.

Minister Adamczyk zadeklarował, został upoważniony przez minister edukacji do poinformowania, że jest ona "absolutnie otwarta" na rozmowy z branżą transportową o tym, jak kompromisowo rozwiązać kwestię kategorii prawa jazdy, jakie będzie się otrzymywać dzięki ukończeniu szkoły. Jak jednak ocenił Adamczyk, "edukacja na poziomie szkół zawodowych w zawodzie mechanik-kierowca ma duże perspektywy" i warto się kształcić się w tym kierunku.

Z kolei Gajadhur przypomniał, że GITD blisko współpracuje z przewoźnikami i popiera inicjatywę otwierania nowych klas. "Inspektorzy pojawią się w tych szkołach i tych klasach, będziemy rozmawiali z uczniami, spotykali z nauczycielami, żeby przybliżać kwestie naszej działalności, bezpieczeństwa, odpowiedzialności przewoźników i kierowców itd." - mówił.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.