Odpowiedz i dowiedz się czy twój 6-latek gotowy jest na pójście do szkoły

Szkoła czy przedszkole? – rodzice sześciolatków wciąż mogą zdecydować, do której instytucji posłać dziecko. Instytut Badań Edukacyjnych przygotował zestaw dwudziestu pytań, które pomogą podjąć właściwą decyzję.

W wielu miejscowościach, w tym połowie miast wojewódzkich, trwa rekrutacja uzupełniająca do szkół i przedszkoli. Dla rodziców sześciolatków to dobry moment, by jeszcze raz zastanowić się, która z tych instytucji zapewni dziecku lepsze warunki rozwoju.

W ostatnim roku w prasie można było przeczytać wiele opinii o niegotowości sześciolatków do nauki w szkole i samych szkół do przyjęcia dzieci w tym wieku. Opinie te mogły zaniepokoić rodziców i przekonać ich, że lepiej pozostawić sześciolatka w przedszkolu. Rozumiemy obawy rodziców - pójście dziecka do szkoły to jeden z ważniejszych momentów w jego życiu. Jeżeli jednak sześciolatek jest gotowy do rozpoczęcia nauki w I klasie, pozostawienie go w przedszkolu będzie dla niego stratą.

Szkoła daje bowiem okazję do poznawania nowych obszarów wiedzy, opanowania nowych umiejętności, nawiązania nowych relacji społecznych tak z dziećmi, jak i z dorosłymi. To także okazja do sprawdzenia się i budowania poczucia odrębności i własnej wartości. Przede wszystkim jednak to okazja do rozwoju samodzielności. Dziecko, które wcześniej zacznie rozwijać się w tym kierunku, będzie miało naturalną przewagę, także w życiu dorosłym, nad rówieśnikami, którzy takiej okazji zostali pozbawieni. Wbrew pojawiającym się czasem opiniom nie oznacza to wcale odbierania dziecku dzieciństwa. Przecież siedmiolatki czy ośmiolatki mimo obowiązku nauki szkolnej wciąż pozostają dziećmi. Chodzi raczej o wykorzystanie potencjału dziecka, stworzenie mu optymalnych warunków do rozwoju. Kolejny rok w przedszkolu, to dla części sześciolatków rok stracony.

Przygotowany przez IBE zestaw pytań (publikujemy go poniżej w dziale multimedia) ułatwi odpowiedź na pytanie, co zapewni dziecku lepsze warunki do rozwoju - szkoła czy przedszkole. Zestaw składa się z dwóch części. Pierwsza zawiera pytania o umiejętności dziecka kluczowe z punktu widzenia gotowości do nauki szkolnej. Druga część to pytania dotyczące szkoły, ponieważ szkoła również musi być gotowa do pracy z sześciolatkami. I nie chodzi tu o wysokość, na której zamontowane są umywalki czy nawet o wielkość sal. Istotne jest dostosowanie trybu zajęć i podejścia nauczycieli do poziomu rozwoju i potrzeb dzieci. Sześciolatki (ale też siedmiolatki) mocno różnią się między sobą pod względem różnych umiejętności. Szkoła musi traktować to zróżnicowanie jako coś naturalnego a nie jako przeszkodę w realizacji programu. Oznacza to tworzenie warunków, w jakich dzieci, których umiejętności nie są dość rozwinięte, będą mogły nadrobić te braki.

Niezależnie od wyników, odpowiedź na poniższe pytania pozwoli rodzicom lepiej poznać umiejętności i potrzeby swojego dziecka oraz bliżej przyjrzeć się szkole, do której ma ono pójść - jeśli nie w tym to na pewno w przyszłym roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE