Ogólnopolska Samorządowa Debata Oświatowa: Potrzebny dialog w sprawach oświaty

Chcemy wspólnie wypracować projekt zmian prawa oświatowego i systemu finansowania zadań edukacyjnych, aby przybliżyć Polskę do osiągnięcia wspólnego celu, jakim jest dobra szkoła – postulowali przedstawiciele środowiska samorządowego podczas Ogólnopolskiej Samorządowej Debaty Oświatowej z udziałem minister edukacji narodowej Anny Zalewskiej.
Ogólnopolska Samorządowa Debata Oświatowa: Potrzebny dialog w sprawach oświaty
Minister Anna Zalewska i Marek Olszewski, współprzewodniczący zespołu ds. edukacji, kultury i sportu KWRiST (fot.zmp.poznan.pl)

600 przedstawicieli z 400 jednostek samorządu terytorialnego pod egidą 6 ogólnopolskich organizacji samorządowych, tworzących stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego debatowało 2 czerwca br. o jakości polskiej oświaty.

W trakcie spotkania wypracowano wspólne stanowisko środowiska samorządowego w sprawie realizacji i finansowania zadań oświatowych przez samorządy, które przekazane zostało minister edukacji narodowej.

„My, samorządowcy nie chcielibyśmy ciągle mówić o pieniądzach, zadania edukacyjne traktujemy szczególnie. Myślimy o dobrych programach oświatowych, aby wychowywać dobrych Polaków, ale musimy skupić się na sfinansowaniu warunków, w których ten proces będzie przebiegał” - postulował Marek Olszewski, współprzewodniczący zespołu ds. edukacji, kultury i sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.

„Może państwa zaskoczę, ale się z państwem zgodzę”- powiedziała Anna Zalewska minister edukacji narodowej po wysłuchaniu szeregu postulatów wypracowanych przez środowisko samorządowe.

„Minister Edukacji musi zadbać o cały system edukacji, pilnować każdego elementu - począwszy od dziecka, przez nauczycieli po finansowanie. Najważniejsza jest systematyczna, długotrwała i zabezpieczająca interesy wszystkich podmiotów polityka, którą wraz z premierem Morawieckim zaprezentujemy 24 czerwca w Wałbrzychu” - kontynuowała minister Zalewska.

„Bez samorządów nie da się zrealizować celów polityki oświatowej. Żaden minister edukacji nie osiągnie sukcesu bez współpracy z samorządem” – apelowała Ewa Dumkiewicz-Sprawka, dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania UM w Lublinie.

Samorządowa debata oświatowa zorganizowana przez 6 organizacji samorządowych odbyła się 2 czerwca (fot.zmp.poznan.pl)
Samorządowa debata oświatowa zorganizowana przez 6 organizacji samorządowych odbyła się 2 czerwca (fot.zmp.poznan.pl)

Samorządowcy obradowali w 3 zespołach problemowych skupionych wokół tematów finansowania edukacji gminnej (przedszkolnej, podstawowej, gimnazjalnej), kształcenia ogólnego, szkolnictwa zawodowego oraz doskonalenia zawodowego nauczycieli (wynagrodzenia nauczycieli, pensum, powiązanie z przepisami Karty Nauczyciela).

W wypracowanym stanowisku samorządowcy postulują, aby w systemie finansowania uwzględnić faktyczne koszty funkcjonowania oświaty, w tym wielkości oddziałów, a także zapewnić odpowiednie finansowanie nowych zadań oświatowych w formie wzrostu dochodów własnych albo subwencji, a nie dotacji.

Podkreślają także potrzebę pilnej nowelizacji Karty Nauczyciela, jako elementu przystającego do współczesnych wyzwań rozwojowych oraz możliwości finansowych państwa (motywowanie nauczycieli, pensum dydaktyczne, system kształcenia nauczycieli).

Wskazują też, że pochopna likwidacja gimnazjów nie rozwiąże problemu jakości kształcenia ogólnego, natomiast spowoduje zmarnowanie dorobku ostatnich lat i nowe koszty na kilka następnych. Problemem nie jest bowiem ustrój szkolny, lecz programy nauczania („ważne jest, kiedy, jak i czego, a nie gdzie uczymy”).

W debacie podnoszono również postulaty: wprowadzenia profesjonalnego doradztwa zawodowego dla uczniów podejmujących ścieżkę kształcenia zawodowego na jak najwcześniejszych etapach, promocji kształcenia zawodowego oraz radykalnej zmiany systemu doskonalenia nauczycieli prowadzących teoretyczne i praktyczne zajęcia zawodowe.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (7)ZOBACZ WSZYSTKIE

BYLO W POLSCE COS TAKIEGO I NAZYWALO SIE "AWS" - AKCJA WYBORCZA
"SOLIDARNOSC".JAK SIE TOTO DORWALO DO WLADZY W ROKU 1997, TO PRZEZ
CZTERY LATA SPAPRALO WSZYSTKO,CO SIE DALO SPAPRAC,MINISTRACJE - BYLO
49 MOCNYCH POWIATO-WOJEWODZTW,TO ZROBIONO 379 POWIATOW I 16
...
WOJEWODZTW,SPAPRANO KOLEJE I SZKOLNICTWO:FRANCUSKA MLODZIEZ
ZALICZA LICEA,NIEMIECKA MLODZIEZ GIMNAZJA - A POLSKA GENIALNA
MLODZIEZ I GIMNAZJA I LICEA.
OSWIATA I WYCHOWANIE MUSZA BYC POD NADZOREM PANSTWA, I NIBY SA,
BO MAMY KURATORIA,ALE SZKOLNICTWO NALEZY DO SAMORZADU,WOJT
I BURMISTRZ FINANSUJE I NADZORUJE SZKOLY PODSTAWOWE I GIMNAZJA,
A STAROSTA SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE.
SZKOLNICTWO JEST TOTALNIE SFEMINIZOWANE,NAUCZYCIELKI MAJA TYTULY
MAGISTERSKIE,ALE AUTORYTETU NIE POTRAFIA SOBIE WYROBIC,ZAROBKI
OPLAKANE,PROGRAMY PRZELADOWANE,ALE NIE MA JUZ WIZYTACJI,JEST
EWALUACJA,LEKTUR NIE TRZEBA CZYTAC,BO SA STRESZCZENIA - PROBLEMATYKA,lektury szkoly sredniej.
MAM TAKA SCIAGE,207 stron - przeczytam i wiem i znam:Stefan Zeromski,
nowele i powiesci; Wladyslaw Reymont - CHLOPI,Stanislaw Wyspianski - WESELE,
WYZWOLENIE,NOC LISTOPADOWA.
I JESZCZE GABRIELA ZAPOLSKA I JOSEPH CONRAD (LORZENIOWSKI).
ROBIE SPOTKANIA Z MLODZIEZA UCZACA SIE NIEMIECKIEGO, POZIOM JEZYKOWY
ZEROWY I POZIOM INTELEKTUALNY ZEROWY!!! BO WSZYSCY MAJA WSZYSTKO
W INTERNECIE,A TU TRZEBA MIEC W GLOWIE!!!
MAMY 500 UCZELNI WYZSZYCH, ZA KOMUNY BYLO 50. Na moj kierunek - nauki
polityczne,UNIWERSYTET WARSZAWSKI 1968 - bylo 11 osob na jedno miejsce,
a terazmozna sie starac na piec uczelni jednoczesnie i jeszcze niz demograficzny!!!
NAM NIE POTRZEBA DEBAT TYLKO PIENIEDZY I PERSPEKTYW I STRATEGII
I TRZYMANIA SIE JAKIEGOS WYTYCZONEGO KIERUNKU!!!
W NIEMCZECH OD 1949 ROKU BYLO 8 (OSIEM) OSOB NA STANOWISKU
KANCLERZA,W POLSCE OD 1989 ROKU BYLO 20 (DWADZIESCIA) OSOB NA
STANOWISKU PREMIERA!!!
BRYTANIA OD ROKU 1613 (ELZBIETA I.) - DO ROKU 2013 (ELZBIETA II.) prowadzi
konsenkwentnie polityke KOLONIZACJI,IMPERIALIZMU,PODBOJU - ANGIELSKI jest
wiec JEZYKIEM SWIATOWYM.
PANI PREMIER TCHATCHER WYWALCZYLA CZTERY MILIARDY EURO NIEDOPLAT,
PAN PREMIER CAMERON NASTEPNE CZTERY MILIARDY NIEDOPLAT - A TERAZ
WYCHODZA Z UNII, NIECH SOBIE IDA I ZABIORA Z SOBA OKUPANCKI JEZYK;
EURO NIE CHCIELI;WIEC NIE MAJA KLOPOTU Z POWROTEM DO WLASNEJ WALUTY: A MY PRZYJMIJMY RESZTE PANSTW EUROPEJSKICH;WPROWADZMY
NEUTRALNY JEZYK I EUROPEJSKI PORZADEK.
BO NIE WYSTARCZA SLOGANY:POLSCE SLUZYC,EUROPE TWORZYC,SWIAT
ROZUMIEC!!! (Wyczytalem,jak wszedlem na strone -MSZ-).
I DLA WSZYSTKICH:PERMANENTA LERNADO - PERMANENTES LERNEN -
KSZTALCENIE USTAWICZNE - CALEGO NARODU!!!
rozwiń

A.A.W.SOCZOWKA,BERLIN, 2016-06-21 23:08:36 odpowiedz

Do rodzic: myślę, że tak jest, większość, bo z pewnością nie wszyscy, chcą wykonywać swój zawód jak najlepiej. Niestety trudno to zweryfikować, ponieważ związki zawodowe, troszkę minęły się z powołaniem, często broniąc nauczycieli, którzy również minęli się z powołaniem i nie powinni pracować z dzie...ćmi czy młodzieżą. rozwiń

camel, 2016-06-12 00:25:07 odpowiedz

Do camel: oj, żeby tak było!!!
Żeby wszyscy nauczyciele, a nie - wyjątki, każdego dnia przygotowywali się do kolejnego, sprawdzali zadania, sprawdziany, przygotowywali poprawy, dodatkowe materiały itd., itp., żeby cały czas systematycznie dokształcali się i poszerzali swoją wiedzę ...... /> Ach, jaki piękny byłby świat! rozwiń

rodzic, 2016-06-09 17:14:03 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE