Opiniowali reformę szkolnictwa. Lista zarzutów długa, są i pozytywy?

• Problemy organizacyjne, dwuzmianowość, potencjalna zmiana obwodów szkolnych, konieczność tworzenia nowych podręczników - to najważniejsze zarzuty, jakie wpłynęły  podczas konsultacji publicznych dwóch ustaw dotyczących zmiany struktury szkolnictwa.
• Część, z około 30 nadesłanych opinii związków zawodowych, stowarzyszeń, szkół, organizacji, zawiera wnioski o odstąpienie lub odroczenie reformy oświaty.
• Pozytywne strony zmian zdają się widzieć tylko uczniowie.
Opiniowali reformę szkolnictwa. Lista zarzutów długa, są i pozytywy?
MEN chce, by od 1 września 2017 r. w systemie były 8-letnie szkoły podstawowe, 4-letnie licea ogólnokształcące, 5-letnie technika i dwustopniowe szkoły branżowe; gimnazja byłyby wygaszane przez brak naboru do klas pierwszych (fot.pixabay)

W połowie września do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych Ministerstwo Edukacji Narodowej skierowało dwa projekty - ustawy Prawo Oświatowe i ustawy Przepisy wprowadzające Prawo Oświatowe. MEN chce, by od 1 września 2017 r. w systemie były 8-letnie szkoły podstawowe, 4-letnie licea ogólnokształcące, 5-letnie technika i dwustopniowe szkoły branżowe; gimnazja byłyby wygaszane przez brak naboru do klas pierwszych.

Wśród opinii opublikowanych przez Rządowe Centrum Legislacji są m.in. pisma przesłane przez związki zawodowe, stowarzyszenia i organizacje, szkoły. Większość opinii przekazanych w ramach konsultacji publicznych odnosi się do projektowanego nowego ustroju szkolnego, czyli nowej struktury szkół.

Zarzut 1: Problemy organizacyjne i dwuzmianowość

Wśród opinii są takie, których autorzy wnioskują o wycofanie projektowanych zmian systemowych dotyczących nowego ustroju szkolnego.

O wycofanie wnioskuje m.in. Związek Nauczycielstwa Polskiego. "Przedstawiając nową strukturę szkolnictwa MEN przekreśla dorobek edukacyjny polskiej oświaty z ostatnich siedemnastu lat, osiągnięcia uczniów i nauczycieli oraz zaangażowanie wspólnot lokalnych, w tym rodziców" - czytamy w opinii ZNP.

Zdaniem ZNP likwidacja gimnazjów i reorganizacja sieci szkół spowoduje pogorszenie jakości kształcenia i warunków nauczania. Przy przekształcaniu 6-letniej szkoły podstawowej w szkołę 8-letnią poważnym problemem stanie się brak pracowni przedmiotowych. Szkoły podstawowe będą liczniejsze, co spowoduje konieczność kształcenia w dwóch budynkach lub dwuzmianowość.

"Dopasowanie sieci szkół i obwodów szkolnych do nowego ustroju będzie powodowało liczne niepokoje i napięcia społeczne w lokalnych środowiskach. Potencjalna zmiana obwodów szkolnych spowoduje konieczność przenoszenia dzieci z dotychczasowych szkół do nowo tworzonych placówek oświatowych" - napisano.

ZNP zwraca też uwagę, że od roku szkolnego 2019/2020 problemy organizacyjne wystąpią również w liceach, technikach i szkołach branżowych I stopnia - do klas pierwszych trafią uczniowie po III klasie gimnazjum i po VIII klasie szkoły podstawowej.

"Co również może prowadzić do dwuzmianowości. Poza problemami organizacyjnymi w tych szkołach wystąpią również komplikacje wywołane koniecznością realizowania dwóch różnych podstaw programowych kształcenia - starej i nowej. Ponadto utrudniony będzie dostęp kandydatów z dwóch różnych roczników do klas pierwszych wybranych szkół, gdyż liczba miejsc dla każdego z tych roczników siłą rzeczy ulegnie redukcji o połowę" - czytamy w opinii.

Czytaj też: Minister zalewska zostanie odowołana?

Zarzut 2: Redukcja zatrudnienia wśród nauczycieli

Związek zwraca też uwagę na sytuację nauczycieli.

"W kolejnych latach przemian realnym skutkiem reformy będzie masowa redukcja zatrudnienia w szkołach różnego typu, w szczególności w gimnazjach. Zdaniem ZNP, tak poważna reorganizacja struktury szkolnictwa będzie powodem zwolnień tysięcy nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, nie tylko w pierwszym roku wdrażania reformy strukturalnej" - ocenia związek.

 


KOMENTARZE (13)ZOBACZ WSZYSTKIE

Ten Too High Bay napisal :"Jakos to bedzie". To jest przeciez MYSL PRZEWODNIA ANNY ZALEWSKKIEJ:-(

Inka, 2016-11-02 13:41:30 odpowiedz

Do Too High Bay: Wypraszam sobie ocenianie mojego poziomu intelektualnego. A cała Twoja wypowiedź jest takim samym zbiorem kłamstw jak te wygłaszane przez panią minister. Wyposażenia specjalistycznych pracowni gimnazjów wystarczy dla podstawówek? Dobre sobie. A policzyłeś ile jest i będzie podstawów...ek razem po reformie, a ile gimnazjów? Pewnie liczysz tak samo jak pani Zalewska policzyła koszty reformy. rozwiń

Nauczyciel gimnazjum, 2016-10-25 20:47:10 odpowiedz

Do Too High Bay: powiedział, co wiedział... szkoda dyskutować z osobą mającą monopol na mądrość...Czytając ten komentarz odnoszę wrażenie, że szanowny autor szkolę zna, bo kiedyś do niej chodził, ale tak naprawdę nie ma bladego pojęcia o tym, jak ona funkcjonuje dzisiaj... a że lubi czytać to, co na...pisał, to napisał... rozwiń

nauczyciel gimnazjalistów, 2016-10-25 16:32:03 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU