Ortyl: kształcenie zawodowo-techniczne do poprawy

Zmiany w szkolnictwie wymuszają potrzeby, jakie ma nowoczesny przemysł, w tym też ten podkarpacki – lotniczy. Jak duże to zmiany i co potrzebuje korekty od zaraz omawiały na Politechnice Rzeszowskiej środowiska naukowe i przedsiębiorcy. Wśród nich był marszałek Władysław Ortyl.
Ortyl: kształcenie zawodowo-techniczne do poprawy

Troska o młodych ludzi i przyszłe, wysoko wykfalifikowane kadry dla światowego przemysłu lotniczego, to główny powód organizacji konferencji „Obecny i perspektywiczny model edukacji zawodowo-technicznej w odniesieniu do potrzeb nowoczesnego przemysłu", której jednym z organizatorów był urząd marszałkowski.

Goście konferencji usłyszeli, że forma oraz treści nauczane dziś w szkołach technicznych i zawodowych w regionie wymagają aktualizacji. Ryszard Łęgiewicz, członek zarządu Doliny Lotniczej i wiceprezes Hispano - Suiza Polska, konieczność zmian upatruje w dzisiejszym rynku pracy, który stawia przed absolwentem nowe wymogi.

Czytaj też: 820 mln euro na wsparcie szkolnictwa zawodowego

- To czego nie uczymy w szkole jest dziś w przemyśle potrzebne - spuentował R. Łęgiewicz.

Szansą na poprawę wiedzy oraz umiejętności przyszłych pracowników przemysłu lotniczego na Podkarpaciu ma być ulepszenie CEKSO, czyli porozumienia sprzed 10 lat, podpisanego przez firmy Doliny Lotniczej, szkoły oraz Centra Kształcenia w regionie. Jak dotąd ten „trójkąt", dzięki wzajemnej współpracy, kształcił pod kątem biznesu w sposób praktyczny. Uczył tego, czego pracodawca oczekiwał od pracownika, a wszystko to przez zbudowanie sieci szkoleniowej, modyfikację programów nauczania, doposażenie szkolnych parków maszynowych w nowoczesne narzędzia, a także próbę stworzenia warunków jakie czekają absolwenta na stanowisku pracy, w kierunku którego się uczy.

Czytaj też: Kluzik-Rostkowska: szkoły są dobre i złe, a nie publiczne i niepubliczne

Ryszard Łęgiewicz podczas konferencji przedstawił szacunki, z których wynika, że w przeciągu najbliższych 5 lat Dolina Lotnicza będzie potrzebować od 3 do 4 tys. pracowników. Problemem dziś jest jednak tzw. czas adaptacji zawodowej, który wynosi od 6 do 12 miesięcy. To jego zdaniem zbyt długo, bo w praktyce oznacza to, że nowy pracownik zamiast pracować, spędza ten czas na nauce swoich obowiązków.

- Mamy dziś widoczną lukę pomiędzy oczekiwaniami pracodawcy, a wiedzą absolwenta - mówił Ryszard Łęgiewicz. - Chcemy skrócić czas adaptacji zawodowej, zwiększyć elastyczność pracownika.

Nad nowym modelem CEKSO prace już się zaczęły. Pięć zespołów według planu do 2015 roku powinno być w połowie założeń, które obejmują m.in. dostosowanie programów edukacyjnych, stworzenie motywatorów, a więc nagród, staży i kursów dla nauczycieli, jak i uczniów, oraz przygotowanie kadr czy lobbing zmian programowych. Całość ma zająć od 3 do 4 lat i kosztować ok. 70 mln zł.

Przychylnym okiem patrzy na to marszałek podkarpacia Władysław Ortyl, który w trakcie konferencji podkreślał, że modernizacja szkolnictwa jest koniecznością, która polega dziś na przekształceniu jej w nowoczesny system współpracy między szkołami i przedsiębiorcami.

- Dzisiaj absolwenci szkół zawodowych, lądują na innych lotniskach, czyli trafiają do pracy zagranicą. Jest to sytuacja niekorzystna dla Podkarpacia z punktu widzenia emigracji, ale też ilości fachowców na rynku - mówił W. Ortyl.

Marszałek zwrócił też uwagę na to, że kursy zawodowe muszą być tak przygotowane żeby ich uczestnicy mogli po nich znaleźć pracę. To z kolei wiążę się z poznaniem oczekiwań pracodawców.

- Partnerska współpraca między szkołami i pracodawcami musi przynieść same korzyści, bo pracodawcy dobrze wiedzą czego chcą, umieją precyzyjnie określać swoje potrzeby, a w dodatku umieją to robić z pewnym wyprzedzeniem - dodał.

Podobny system kształcenia działa również w Niemczech. Tu o szczegółach mówił Krzysztof Zuzak. Podkreslił, że rolą tajmtejszych przedsiębiorstw, związków zawodowych, izb przemysłowo-handlowych oraz rzemieślniczych jest inicjowanie zmian w nauce, aby spełniały one wymagania przemysłu. Ważne jest też wspólna praca nad przepisami dotyczącymi szkoleń i programu nauczania.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE