Pieniądze na stypendia niewykorzystane

Sejmowe Komisje Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pozytywnie oceniły realizację budżetu w 2011 r., jeśli chodzi o edukację, jednocześnie zwróciły uwagę na niewykorzystanie środków m.in. na pomoc materialną dla uczniów.
Pieniądze na stypendia niewykorzystane
"Komisje postulują podjęcie niezbędnych działań, które umożliwią pełne wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na pomoc materialną dla uczniów i zadania wynikające z obniżenia wieku szkolnego" - napisali posłowie w opinii na temat realizacji budżetu w 2011 r.

Wcześniej, omawiając wykorzystanie środków w 2011 r. poseł Lech Sprawka (PiS) zwrócił uwagę m.in. na to, że nie wykorzystano w pełni środków przeznaczonych na stypendia premiera dla uczniów szczególnie uzdolnionych - z 11 mln zł przeznaczonych na ten cel nie wykorzystano 681 tys. zł, czyli 6,2 proc. środków. Tymczasem - według niego - były przypadki, że uczeń spełniał kryteria przyznania takiego stypendium, a jednak go nie otrzymał.

Jak mówił Sprawka, nie wykorzystano też w pełni rezerwy budżetowej na dofinansowanie zadań wynikających z obniżenia wieku szkolnego, czyli rządowy program "Radosna szkoła". Rezerwa ta wynosiła 150 mln zł, z czego uruchomiono 116 mln zł, czyli nie uruchomionych zostało 22 proc. środków w rezerwie. Według posła, jednocześnie nie wykorzystano także wszystkich uruchomionych środków - wykorzystano tylko około 80 proc. "Gdy porównamy wykonanie do kwoty zapisanej w ustawie budżetowej okazuje się, że wykorzystanych jest tylko 55-56 proc." - powiedział poseł PiS.

Czytaj też:  MEN zaprasza do "Radosnej szkoły"

Zwrócił on też na niewykorzystanie środków na pomoc materialną uczniom. Z przeznaczonych na ten cel 510 mln zł, wykorzystano 401 mln zł. Oznacza to, że nie wykorzystano 109 mln zł, czyli 21,3 proc. środków.

Na problem niewykorzystania środków na pomoc materialną uczniom komisje edukacji i samorządu terytorialnego zwracają uwagę od kilku lat. Według posłów przyczyna tkwi w tym, że dochód liczony na członka rodziny, upoważniający otrzymania przez ucznia takiej pomocy, jest ustalony na zbyt niskim poziomie, by mogli z niej korzystać wszyscy potrzebujący.

Przyznanie pomocy utrudnia też konieczność zapewnienia wkładu własnego gmin przy realizacji programu stypendialnego. Obecnie, po to, by móc skorzystać ze środków z budżetu państwa na pomoc uczniom, samorządy muszą dołożyć do tych środków 20 proc. z własnych budżetów.

Czytaj też: Samorządy zdenerwowane kolejną sprawą

"Identyfikacja przyczyn jest znana, ale działań jak dotąd brak" - podkreślił Sprawka.

Podczas posiedzenia połączonych komisji oprócz oceny wykorzystania rezerw celowych i środków z budżetu wojewodów, posłowie odnieśli się też do wykorzystania w 2011 r. środków z subwencji oświatowej. Subwencja wynosiła w ubiegłym roku 36,9 mld zł i wzrosła w porównaniu do kwoty na rok 2010 r. o 5.5 proc. Realizacje budżetu, jeśli chodzi o wykorzystanie środków z subwencji, komisje oceniły pozytywnie.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU