PARTNER PORTALU
  • BGK

Pilotaż nowego systemu doskonalenia nauczycieli

  • PAP    6 września 2013 - 10:47
Pilotaż nowego systemu doskonalenia nauczycieli

Ponad 5 tys. szkół i przedszkoli ze 135 powiatów bierze udział w pilotażu nowego systemu doskonalenia nauczycieli i wspomagania pracy szkół. Zgodnie z nowym systemem szkoły i przedszkola mają otrzymać kompleksową pomoc, odpowiednią do ich potrzeb.




Jak powiedziała wiceminister edukacji Joanna Berdzik podczas uroczystej inauguracji pilotażu szkoły, system nadzoru i system doskonalenia powinny być z sobą powiązane, powinny działać wspólnie na rzecz jakości edukacji.

"System doskonalenia musi być autentycznie obecny w pracy nauczyciela, w pracy szkół (...) Musi w sposób rzeczywisty odpowiadać na potrzeby szkół, na wyzwania, jakie stoją przed edukacją. Pomagać sprostać tym wyzwaniom. (...) Musi też być blisko szkoły" - mówiła Berdzik.

Nowy system ma być ukierunkowany na pracę z konkretną szkołą czy przedszkolem. Dyrektorom i radzie pedagogicznej mają pomagać zewnętrzni eksperci - szkolni organizatorzy rozwoju edukacji (SORE). Program wspomagania "ma być szyty na miarę" dla każdej placówki. Wspomaganiem ma być objęty cały proces doskonalenia: począwszy od opracowania (we współpracy z dyrektorem i nauczycielami) szczegółowej diagnozy potrzeb szkoły i pracujących w niej nauczycieli; poprzez pomoc w zaplanowaniu oraz przeprowadzeniu działań niezbędnych do rozwiązania zdiagnozowanych problemów aż po ich podsumowanie.

Szkolny organizator rozwoju edukacji jako "opiekun" danej szkoły ma pomóc zaplanować i zorganizować odpowiednie warsztaty, spotkania grupowe, wykłady. Ma też pomóc nauczycielom wdrożyć do praktyki szkolnej nowe umiejętności. Organizuje i prowadzi konsultacje indywidualne i grupowe.

"Aby jakaś zmiana w szkole była skuteczna nie wystarczą jednostkowe, doraźnie podejmowane działania. Potrzeba roku, dwu lat pogłębionej pracy nad problemem" - zaznaczyła Berdzik.

Niezależnie od programu wspomagania tworzone będą sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli i dyrektorów. Dzięki sieci mają współpracować z sobą nauczyciele z różnych szkół i przedszkoli, m.in. wymieniać się doświadczeniami, wspólnie rozwiązywać problemy. Mają ich wspomagać eksperci związani z tematyką pracy danej sieci. Ma być: sieć dla dyrektorów, sieci dla nauczycieli poszczególnych przedmiotów oraz sieci problemowe (dla nauczycieli np. zainteresowanych walką ze szkolną absencją).

Jak zauważyła wiceminister edukacji na 13,5 tys. szkół podstawowych, 9 tys. to szkoły w których w każdym roczniku jest tylko jedna klasa. Według niej, oznacza to, że w takiej szkole jest tylko jeden matematyk, jeden polonista, jeden nauczyciel przyrody, historyk na półetatu i wuefista na półetatu. "Ci nauczyciele nie mają obecnie możliwości porozmawiać w sposób rzetelny z kolegą po fachu o problemach, jakie mają w nauczaniu. Taką możliwość da im sieć" - powiedziała.

Pilotaż nowego systemu doskonalenia nauczycieli i wspomagania pracy szkół jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Będzie trwał dwa lata. Uczestniczy w nim 135 powiatów (siedem rozpoczęło realizację programu w styczniu 2013 roku, a 128 we wrześniu), a w nich ponad 5 tys. szkół i placówek.

Przykładowo w powiecie brzeskim (woj. małopolskie) pilotaż realizowany jest w siedmiu gminach: Brzesko, Dębno, Borzęcin, Szczurowa, Gnojnik, Czchów oraz Iwkowa, uczestniczy w nim 90 placówek (przedszkola i szkoły wszystkich szczebli). W ramach pilotażu (realizowanego tam od stycznia) okazało się, że priorytetową kwestią dla tamtejszych pedagogów jest podniesienie kwalifikacji zawodowych w zakresie kompetencji dydaktyczno-wychowawczych.

Do tej pory na potrzeby nowego systemu przeszkolono m.in. 2,4 tys. szkolnych organizatorów rozwoju edukacji i 1,8 tys. koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • krzyciel, 2013-09-09 09:26:18

    Pani Berdzik trochę berdzi - przepraszam - bredzi... System edukacji w Polsce jest - o czym pani wiceminister zdaje się zapominać - jednorodny. Co oznacza, że identyczne metody i nauczania, i wychowania stosowane są w szkole w Warszawie i w Pcimiu Dolnym. Oczywiście, wybór konkretnych metod zależy o...d szkoły, ale nauczyciel musi znać je wszystkie, żeby wiedzieć, co wybrać. System doskonalenia nauczycieli musi być zatem jednolity, niezależnie od miejscowości i placówki. Nauczyciel, który podniósł swoje kwalifikacje w jednej szkole musi mieć automatycznie wyższe kwalifikacje z punktu widzenia każdej innej szkoły (no chyba, że są to jakieś specyficzne kwalifikacje, jak np. nauka języka migowego, która podniesie jego kwalifikacje wyłącznie w szkole dla niesłyszących). Mamy kolejny przykład braku kompetencji urzędników pełniących najważniejsze funkcje w państwie. Obawiam się, że jeśli PO wygra kolejne wybory, to będzie jeszcze gorzej. A kiedyś wydawało mi się, że to partia ludzi rozsądnych...  rozwiń
  • Piotruś Pan, 2013-09-08 19:09:55

    Ministerstwu, samorządowcom i mediom wydaje sie, że uczniowie to figurki na szachownicy, które wystarczy tylko przestawiać do przodu. nauczycielom potrzeba tylko umiejętności do tego przestawiania i SORE wyposaży ich w tę wiedzę. Po cyklu tychże szkoleń nastąpi pasmo sukcesów dydaktycznych w szkołac...h i powszechna kraina szczęśliwości. wszyscy rodzice będą interesowac się postępami w nauce swoich dzieci, a nawet sami będą pomagać im w nauce. Nie będzie dys-coś tam coś tam. Żaden uczeń nie będzie wagarował i żaden rodzic nie będzie musiał kłamać przed wychowawcą, że jego pociecha właśnie opiekuje się babcią. SORE będzie lekarstwem na wszystkie bolączki szkoły  rozwiń
  • w.potega@neostrada.pl, 2013-09-07 09:09:08

    Ta inicjatywa stanie się pożyteczna, gdy jej autorzy uwzględnią w swoim projektowaniu zmian włączanie szkół w całokształt życia społeczno - gospodarczego, czego niestety w tym projekcie nie dostrzegam. Szkoły polskie dopiero wtedy będzie można uznać za naprawiające się, gdy będzie zdecydowanie mniej... bezrobotnych jej absolwentów i gdy nie będą młodzi ludzie wyjeżdżać za pracą do innych krajów. W PRL-u szkoły oddzielono od życia rodzinnego i gospodarczego, a doskonalenie doskonalenia nauczycieli rozumiane jako kiszenie się we własnym sosie jest tego stanu ilustracją. Można lepiej wykorzystywać środki unijne.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.