PISA: Polscy uczniowie coraz słabsi z wiedzy o finansach

Polscy uczniowie mają przeciętną wiedzę i umiejętności związane z ekonomią i finansami. Takie wnioski płyną z najnowszego badania PISA, który w środę (24 maja) opublikowała Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).
PISA: Polscy uczniowie coraz słabsi z wiedzy o finansach
Polscy 15-latkowie mają coraz mniejszą wiedzę i umiejętności z zakresu finansów (fot. pixabay.com)

• W Polsce co piąty 15-latek ma wiedzę i umiejętności z zakresu finansów na bardzo niskim poziomie. Od ostatniego badania poziom jego wiedzy spadł. 

• Okazuje się, że na pieniądzach i ekonomii w naszym kraju lepiej znają się dziewczyny niż chłopcy.

• W badaniu wzięli udział 15-latkowie z 15 krajów, m.in. Chile, Słowacji, Włoch, Australii czy Kanady.

PISA sprawdziła wiedzę, zrozumienie pojęć oraz umiejętność oceny ryzyka w kwestiach związanych z ekonomią i finansami osobistymi. Skupiono się również motywacji i pewność uczniów w zastosowaniu tej wiedzy przy podejmowaniu decyzji w różnych kontekstach ekonomicznych. Po to, by ocenić na ile 15-latkowie będą w przyszłości zdolni do polepszania indywidualnego i społecznego dobrobytu oraz do pełnego uczestniczenia w życiu ekonomicznych. W badaniu wzięli udział 15-latkowie z 15 krajów należących do OEDC.

Okazuje się, że polscy nastolatkowie nie mają powodów do dumy. Znaleźli się w środku zestawienia. Uzyskali średnio 485 punktów, co jest wynikiem statystycznie nieróżniącym się od średniej krajów OECD wynoszącej 489 punktów. Podobne wyniki uzyskali młodzi Amerykanie oraz Włosi. Najlepsze rezultaty uzyskali uczniowie z kilku prowincji Chin, które wzięły udział w badaniu. Wysokie miejsca w zestawieniu uzyskali też młodzi Belgowie z Flandrii oraz Kanadyjczycy.

Wiedza jest, tylko jak ją wykorzystać?

Jak zauważają eksperci z Fundacji Naukowej Evidence Institute – Badania dla Edukacji, która wraz ze Związkiem Nauczycielstwa Polskiego przygotowała podsumowanie raportu PISA, Polscy uczniowie wypadli w badaniu wiedzy finansowej znacznie gorzej niżby to wynikało z ich wysokich umiejętności z matematyki i czytania ze zrozumieniem. W tych dziedzinach polscy gimnazjaliści wypadają lepiej niż średnia europejska.

Raport OEDC wyróżnił pięć poziomów umiejętności posługiwania się wiedzą ekonomiczną. 1 poziom oznaczał, że ich wiedza jest ograniczona, do tego nie potrafią jej przełożyć na praktykę. 5 poziom oznaczał, że znajdą szerokie spektrum wiedzy (nawet o zagadnieniach, których nie omawiali), potrafią ją zastosować w życiu codziennym. W Polsce co piąty 15-latek (20 proc.) ma wiedzę i umiejętności z zakresu finansów na bardzo niskim poziomie (poziom 1).

Grafika: Fundacja Naukowa Evidence Institute – Badania dla Edukacji
Grafika: Fundacja Naukowa Evidence Institute – Badania dla Edukacji

- Mamy takich uczniów mniej niż średnia 22 proc.dla 10 krajów OECD biorących udział w badaniu, ale znacznie więcej niż w Kanadzie czy Flandrii. Jednocześnie mamy mniej niż średnio w OECD uczniów mających wiedzę i umiejętności finansowe na najwyższym poziomie. W Polsce na poziomie 5 PISA jest tylko 8 proc. uczniów w porównaniu do średniej OECD 12 proc. oraz do 19 proc. w Holandii czy 22 proc. w Kanadzie – porównuje dr Maciej Jakubowski z Evidence Institute. W jego opinii wyzwaniem dla polskiego systemu edukacji jest nie tylko zmniejszenie odsetka uczniów o bardzo niskiej wiedzy, ale także powiększenie grupy uczniów na najwyższym poziomie wiedzy ekonomicznej i finansowej.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE