Podręcznik przygotuje uczniów do świadomego podejmowania decyzji

Instytut Wolności stworzył dla nauczycieli podręcznik, który ma pomóc przygotować uczniów do świadomego podejmowania decyzji w dorosłym życiu
Podręcznik przygotuje uczniów do świadomego podejmowania decyzji
- Głównym celem naszego projektu jest przygotowanie wszystkich młodych ludzi do tego, by poradzili sobie w dorosłym życiu - powiedział Janke (fot.fotolia)

"Przedsiębiorczy w szkole i w życiu" - taki tytuł nosi poradnik po dobrych praktykach edukacyjnych przygotowany z myślą o nauczycielach przez Instytut Wolności.

"Młodzi ludzie kończący szkoły i uczelnie mają dużo większe możliwości, niż mieli ich rodzice czy dziadkowie. Mogą zarabiać dużo większe pieniądze na starcie czy rozpocząć pracę w dowolnym miejscu na świecie. Jednak ich rodzice czy dziadkowie mieli dużo bardziej przewidywalną przyszłość" - powiedział inicjator i organizator projektu Igor Janke, prezes Instytutu Wolności.

"Młodzi ludzie, którzy teraz wchodzą w dorosłe życie, lub będą dopiero w nie wchodzić nie mogą być pewni swojej przyszłości. Wyuczony zawód może przestać być atrakcyjny, branża gospodarki, w której rozpoczną pracę, może przestać istnieć, a emerytury - jeśli sami nie zaczną odkładać pieniędzy - mogą nigdy nie zobaczyć. Dlatego muszą nauczyć się radzić sobie w bardzo szybko zmieniającej się rzeczywistości" - wyjaśnił.

Zaznaczył, że celem projektu nie jest wykształcenie menadżerów i właścicieli małych i wielkich firm, "choć jeśli taki będzie efekt uboczny to będziemy się z niego cieszyć". "Głównym celem naszego projektu jest przygotowanie wszystkich młodych ludzi do tego, by poradzili sobie w dorosłym życiu, np. by zrozumieli, z czym wiąże się wzięcie kredytu hipotecznego, a czym wynajęcie mieszkania, by potrafili podjąć decyzję świadomie zdając sobie sprawę z konsekwencji swojego wyboru" - mówił Janke.

W ubiegłym roku Instytut Wolności wraz z niezależnymi ekspertami przeprowadził analizę podstawy programowej i podręczników szkolnych do nauczania przedmiotu przedsiębiorczość. Według nich, z analizy wynika m.in., że nasycone są one z jednej strony wiedzą odległą od codziennego doświadczenia, a z drugiej są one za mało nakierunkowane na praktyczne aspekty edukacji ekonomicznej.

Dlatego projekt Instytutu Wolności proponuje odpowiedź na ten problem, jest nim kompleksowe podejście do edukacji ekonomicznej; nauka przedsiębiorczości ma odbywać się w ramach ciągłego procesu, który będzie trwał przez cały okres edukacji szkolnej. Chodzi w nim o promowanie efektywności oraz krytycznego myślenia wśród uczniów.

Przy tworzeniu projektu wykorzystano z doświadczeń czterech - jak mówił Janke - bardzo różniących się od siebie szkół warszawskich, które mają sukcesy w przekazywaniu wiedzy ekonomicznej i kształtowania postaw przedsiębiorczych. Są to: Szkoła Podstawowa nr 24 Społecznego Towarzystwa Oświatowego, Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Samuela Bogumiła Lindego prowadzona przez Ewangelickie Towarzystwo Oświatowe, 2. Społeczne Liceum Ogólnokształcące STO im. Pawła Jasienicy oraz "Żagle" Szkoła Podstawowa, Gimnazjum i Liceum Stowarzyszenia "Sternik".

"Uczymy przedsiębiorczości w sposób klasyczny na lekcjach tego przedmiotu. Nasi uczniowie chodzą też na wykłady z ekonomii. Ale samo uczenie w przypadku takiego przedmiotu jak przedsiębiorczość to za mało, trzeba kształtować postawy. Przedsiębiorczość to nie tylko wiedza, to kreatywność, żeby ją w sobie obudzić trzeba mieć stworzone do tego warunki" - powiedziała PAP dyrektorka 2. Społecznego Liceum Ogólnokształcącego STO Anna Kosmala-Zbroszczyk.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Interesujące.

w.potega@neostrada.pl, 2015-12-10 15:30:45 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE