PARTNER PORTALU
  • BGK

Polscy czwartoklasiści w światowej czołówce pod względem umiejętności czytania

  • KDS    8 grudnia 2017 - 11:40
Polscy czwartoklasiści w światowej czołówce pod względem umiejętności czytania
Polscy uczniowie zajęli 6. miejsce wśród uczniów z 51 krajów całego świata (fot. pixabay.com)

Polscy uczniowie zrobili ogromny postęp w czytaniu. W najnowszej edycji Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu „PIRLS 2016” zajęli 6. miejsce wśród uczniów z 51 krajów całego świata. Pięć lat temu uplasowali się na 28. pozycji.




• Instytut Edukacji Narodowej ogłosił wyniki Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu „PIRLS 2016”.

• Polscy czwartoklasiści znaleźli się w nim w czołówce. Zajęli 6. miejsce wśród uczniów z 51 krajów całego świata. 

• Wyniki badania pokazały, że w Polsce jest bardzo mało czwartoklasistów na najniższym poziomie czytania. 

W Polsce w badaniu wzięło udział około 5 tys. uczniów klas czwartych ze 150 szkół podstawowych w całym kraju. Natomiast w skali świata, swoje umiejętności sprawdzili modzili ludzie z 51 krajów. Lepsi od nas okazali się uczniowie z Federacji Rosyjskiej, Singapuru, Hongkongu, Irlandii i Finlandii. Średni wynik polskich uczniów wyniósł 565 pkt, był wyższy od średniej międzynarodowej.

– Patrząc na wyniki badania, możemy powiedzieć, w jakim miejscu znajdują się polscy uczniowie w klasie IV. Trudno przyrównywać je do wyników z lat ubiegłych ze względu na inną próbę badawczą. Cieszy nas na pewno fakt, że jest to wysoki wynik. Cieszy również to, że mamy do czynienia z dosyć wąską grupą tych, którzy mają problemy i dość szeroką tych, którzy mają bardzo dobre wyniki – komentuje wiceminister edukacji Maciej Kopeć.

Z kolei prof. Krzysztof Konarzewski, który był polskim koordynatorem badania, wskazuje, że jest to bardzo dobry wynik. - Można powiedzieć, że jest jeszcze lepszy, bo Polska wraz z sześcioma innymi krajami uzyskali wynik statystycznie nieodróżnialny od siebie. Różnice między nimi były niemal zerowe. W tym sensie tylko dwa kraje wyprzedziły Polskę w sposób istotny, to Rosja i Singapur. Natomiast Polska w sposób istotny wyprzedziła aż 41 krajów. To jeszcze lepiej ukazuje zakres naszego sukcesu - mówi. 

Polscy uczniowie radzą sobie równie dobrze z tekstami literackimi, jak i użytkowymi. Lepiej radzą sobie z interpretowaniem i ocenianiem tekstu niż z wyszukiwaniem informacji i bezpośrednim wnioskowaniem. 

Wyniki badania pokazały, że w Polsce jest bardzo mało czwartoklasistów na najniższym poziomie czytania - nie więcej niż 2 proc. naszych uczniów jest w stanie zrozumieć najwyżej pojedyncze zdania tekstu. Na świecie to 7 proc. uczniów. Także od drugiej strony zestawienia dobrze wypadamy. Bowiem 20 proc. polskich uczniów rozumie tekst na najwyższym poziomie. W skali świata to tylko 10 proc. młodych ludzi. 

Czytaj więcej: Koniec z szukaniem"Lalki" czy "Pana Tadeusza". Ruszyła wirtualna biblioteka lektur szkolnych

W praktyce oznacza to, że polscy uczniowie potrafią odróżnić informacje ważne od mniej ważnych, potrafią wyciągać wnioski z wielu jawnych i domyślnych przesłanek, interpretują zachowania i interakcje postaci oraz oceniają wpływ zastosowanych środków na odbiór tekstu.

- Możemy przypuszczać, że polska szkoła przykłada większą wagę do rozwijania umiejętności interpretacyjnych niż do wyszukiwania informacji i prostego wnioskowania, mimo że w większości codziennych zastosowań drugie liczą się bardziej niż pierwsze - komentuje wyniki badania prof. Konarzewski.

Czytaj więcej: Ustawa o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej opublikowana w Dzienniku Ustaw

PIRLS (Międzynarodowe badanie postępów w czytaniu, Progress in International Reading Literacy Study) skupia się na zbadaniu osiągnięć uczniów dziesięcioletnich w czytaniu tekstów literackich i użytkowych. Organizuje je Międzynarodowe Towarzystwo Oceniania Osiągnięć Szkolnych (IEA) i odbywa się co pięć lat od 2001 roku. 

W 2016 w Polsce badanie objęło klasę czwartą szkoły podstawowej. W poprzednich edycjach - w 2006 i 2011 - udział wzięli uczniowie klasy trzeciej. Zmiana klasy wynikała z reformy wieku obowiązku szkolnego w Polsce.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.