PARTNER PORTALU
  • BGK

Polska krajem sukcesu edukacyjnego?

  • PAP    30 października 2012 - 20:51
Polska krajem sukcesu edukacyjnego?

Polska odniosła w ostatnich latach sukces edukacyjny, chcielibyśmy dowiedzieć się jak to się udało - mówił w Warszawie, przebywający z wizytą w Polsce, minister edukacji Wielkiej Brytanii Michael Gove podczas debaty na temat edukacji.




"Myślę że państwo więcej wiecie niż my o Cudzie nad Wisłą, dzięki któremu Polska mogła cieszyć się niepodległością (), ale nie był to jedyny cud, który się tutaj wydarzył. Drugi cud nad Wisłą to transformacja waszego systemu edukacji w ostatnich 12-14 latach. Wcześniej mieliście duże zróżnicowanie poziomu szkół, odstawaliście też od poziomu edukacji w krajach OECD" - mówił Gove podczas wtorkowej debaty, w której uczestniczyła także polska minister edukacji Krystyna Szumilas.

"W ostatnich latach wiele krajów przeprowadziło reformy edukacji, zmiany mają miejsce w całej Europie, ale w Polsce przeprowadzone je gwałtowniej i dogłębniej. W efekcie jest mniejsze u was zróżnicowanie poziomu nauczania (), podniosły się także wyniki uzyskiwane przez polskich uczniów. To jest właśnie drugi +Cud nad Wisłą+" - powiedział brytyjski minister. Jak przyznał, przyjechał do Polski, by dowiedzieć się więcej o tym, jak go osiągnięto.

Gove odniósł się do wyników uzyskanych przez polskich uczniów w Badaniu Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA - Programme for International Student Assessment). Badania prowadzone są cyklicznie co trzy lata począwszy od 2000 r. Za każdym razem sprawdzane są trzy umiejętności 15-letnich uczniów: czytanie i interpretacja, rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych, rozumowanie w naukach przyrodniczych.

Ostatnia edycja badanie PISA została przeprowadzona w 2009 r. Wyniki ostatniego badania dotyczące poszczególnych krajów ogłoszono w nich w grudniu 2010 r. Wówczas podano, że Polska zaliczona została do nielicznego grona krajów na świecie, w których w ostatniej dekadzie wyraźnie poprawił się poziom wiedzy i umiejętności młodzieży.

Jak zaznaczył Gove, chciałby bliżej poznać systemy edukacji także w innych krajach, które osiągnęły sukces w badaniu PISA. Wymienił Koreę Południową, Finlandię oraz Singapur. "Każdy kraj chce poprawić swój system edukacji. Dlatego kraje chcą się uczyć od siebie. () by iść w dobrym kierunku" - zaznaczył Gove.

"Różnie drogi przyjęły kraje reformujące edukację. W Polsce postawiono na trzy rzeczy: na zwiększenie autonomii szkół, na wprowadzenie zewnętrznych systemów oceniania ich pracy poprzez egzaminy na zakończenie kolejnych etapów nauki, oraz na podniesienie jakości edukacji" - przypomniał.

<!-- pagebreak //-->

Minister Szumilas przyznała, ze często jest pytana przez ministrów edukacji innych krajów Unii Europejskiej jak to się stało, że udało się podnieść poziom wyników uzyskiwanych przez polskich uczniów. Jak podkreśliła jedną z najważniejszych zmian, która wpłynęła sukces edukacyjny, było wprowadzenie gimnazjów. Przypomniała, że dzięki temu wydłużono o rok wspólne, jednakowe dla wszystkich uczniów kształcenia ogólne.

W ostatniej edycji badania PISA we wszystkich diagnozowanych dziedzinach Polska zajmuje obecnie miejsce w pierwszej jedenastce krajów UE (ma 5 miejsce w czytaniu, 7 miejsce w naukach przyrodniczych, 11 miejsce w matematyce). Nasi uczniowie zdobyli w PISA 2009 średnio 500 punktów, czyli o 6 punktów więcej niż wynosi średnia dla krajów OECD. Daje nam to dziewiąty w państwach OECD i dwunasty wśród wszystkich krajów uczestniczących w badaniu.

W stosunku do pierwszej edycji badania polscy 15-latkowie największy postęp dokonali w czytaniu - w tej dziedzinie wzrost wyniósł 21 punktów. W 2000 r. Polscy uczniowie zdobyli 479 punktów, a w 2009 r. - 500 punktów (wynik polskich dziewcząt z czytania to 525 pkt., a chłopców - 476 pkt.) Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (5)

  • Zdyplomami,ale bez pracy , 2012-11-01 15:04:03

    M. in. walka między uczelniami o studenta powoduje sukcesywny spadek poziomu nauczania. a co z kolei powoduje, że jest tzw. produkcja niepotrzebnych magistrów, a już nawet niektórych doktorów nauk. Z powodu dennego nauczania, nieraz zwykłe miernoty studiują na kilku kierunkach. Obecnie jeszcze jakąś... konkretną wiedzę muszą mieć maturzyści. Natomiast bezrobotni zarejestrowani w powiatowych urzędach pracy mają często ukończonych po kilkanaście kursów i szkoleń. Zaś pracę, zwłaszcza w urzędach publicznych - samorządowych otrzymują często partyjniacy partii rządzących w danym rejonie, kolesie, członkowie rodzin itd. Rządzący w kraju politycy nie walczą z lukami w prawie i możliwości kombinowania w zatrudnianiu osób bez kwalifikacji. Tylko je wykorzystują niezgodnie z interesem społecznym. Np. instytucja pełnienia obowiązków (p.o.) umożliwia wsadzenia na kierowniczy stołek urzędniczy osoby - laika w danej dziedzinie, który posiada wykształcenie z innej bajki. Zawłaszczanie przez niekompetentnych partyjniaków stołków, poziom pracy w niektórych urzędach administracji samorządowych jest poniżej krytyki. Nie organizowanie konkursów stanowi zablokowanie obywatelom konstytucyjnego prawa dostępu do stanowisk publicznych. Dlatego taka działalność jest ze szkodą dla społeczeństwa, ponieważ w wielu wypadkach w urzędach rządzą partyjniacy bez kwalifikacji. Podobnie patologiczny jest system konkursów na stołki w urzędach, a także przyjmowanie do nich zwykłych urzędników. Ale są to obszerne tematy na odrębne wpisy.  rozwiń
  • podpisałem, 2012-10-31 21:33:34

    Jest "Polska krajem sukcesu edukacyjnego?", a powinno być "Polska krajem sukcesu edukacyjnego!". Dlaczego dajecie ten znak zapytania na końcu tytułu? Już nawet zagranicznemu ministrowi nie ufacie? Czy może nie w smak samo-rzadzącym taka pochlebna opinia o polskiej publicznej (w z...decydowanej większości) oświacie? Nie pasuje do tezy o miernych i leniwych nauczycielach? Pada na pysk pomysł prywatyzacji szkół? Nic to - od wieków wiemy że "cudze chwalicie, swego nie znacie, sami nie wiecie, co posiadacie"!  rozwiń
  • iar, 2012-10-31 17:18:44

    Cud nad Wisłą wyglada tak, patrz GOOGLE Poparcie wyborców dla partii politycznych w wyborach do Sejmu w 2011r. iar.pl

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.