Pracodawcy konsultantami podstawy programowej w zawodówkach

Dzięki opiniom pracodawców podstawa programowa w szkołach zawodowych ma szansę stać się nowoczesnym dokumentem odpowiadającym na aktualne potrzeby rynku pracy – twierdzi minister edukacji Joanna Kluzik–Rostkowska.
Pracodawcy konsultantami podstawy programowej w zawodówkach
Pracodawcy mają się wypowiedzieć jakich fachowców potrzebują (fot.PTWP)

- Pracodawcy, czekamy na Waszą opinię – tymi słowami ministerstwo edukacji narodowej rozpoczęło konsultacje wśród pracodawców podstawy programowej w szkołach zawodowych. 

– Zapraszam do wspólnego przeglądu podstawy programowej kształcenia w zawodach. Chcę, byście mieli decydujący wpływ na to, czego będą uczyć się młodzi ludzie. To wy wiecie bowiem najlepiej, jakich fachowców potrzebujecie i jakie kwalifikacje są dla was najcenniejsze – zwraca się do pracodawców minister Joanna Kluzik-Rostkowska.

Co i jak można konsultować?

Konsultacje potrwają do końca września. Kwestionariusz ankiety znajduje się na stronie Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZiU) oraz Ministerstwa Edukacji Narodowej. Po jego wypełnieniu automatycznie generowany jest kod dostępu (hasło), który umożliwia wejście do strefy, w której można dokonać oceny konkretnych podstaw programowych.

W celu zaopiniowania zapisów dla konkretnego zawodu, należy wybrać ten zawód/te zawody z rozwijalnej listy. Pojawia się wówczas ankieta, w której wymienione są zadania zawodowe, umiejętności i kompetencje zawarte w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie.
Umiejętności te pogrupowano w trzech kategoriach: specyficzne dla konkretnego zawodu, wspólne dla zawodów w danym obszarze oraz wspólne dla wszystkich zawodów.

Wypełniający ankietę może ocenić ważność każdego zadania zawodowego i każdej umiejętności w skali: bardzo ważne, ważne, mało ważne, zbędne. Jeśli zapis którejkolwiek umiejętności jest według wypełniającego nieważny lub nieadekwatny do wykonywanych zadań zawodowych, można się tymi spostrzeżeniami podzielić w części „Uwagi”.

Ankieta daje też możliwość wskazania, że według wypełniającego, w podstawie programowej brakuje jakiejś umiejętności lub kompetencji. Po zapisaniu ankiety istnieje możliwość wielokrotnej edycji wypełnionej ankiety, wnoszenia poprawek i uzupełnień.

Podstawa programowa w szkołach zawodowych potrzebuje odświeżenia

Kształcenie we wszystkich zawodach z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego odbywa się w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodach.

Podstawa opisuje efekty kształcenia, czyli konkretne umiejętności, które powinien zdobyć młody człowiek kształcący się w danym zawodzie. Obowiązujące obecnie podstawy programowe dla wszystkich zawodów zostały opracowane w 2012 r. Od ich publikacji upłynęły już trzy lata, w czasie których pojawiły się nowe technologie, wymagające nowych umiejętności. Zmieniły się też oczekiwania rynku pracy w stosunku do pracowników. Najlepiej je znają pracodawcy.
Właśnie dlatego MEN zaprasza do przeglądu podstaw programowych dla wszystkich zawodów.

– Dzięki waszym opiniom podstawa programowa ma szansę stać się nowoczesnym dokumentem odpowiadającym na aktualne potrzeby pracodawców i rynku pracy – mówi szefowa MEN.

Być może akcja odbije się wśród pracodawców szerokim echem, bo jak pokazują badania ManpowerGroup, w Polsce od lat pracodawcy najusilniej poszukują wykwalifikowanych robotników fizycznych. Najbardziej brakuje spawaczy, ślusarzy, tokarzy, szwaczek, operatorów wózków widłowych, mechaników, elektromonterów.

Czytaj też: Pracodawcy potrzebują absolwentów szkół zawodowych

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE