Priorytety polityki oświatowej na rok szkolny 2013/2014

Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego oraz podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych - takie m.in. będą priorytety polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014.
Priorytety polityki oświatowej na rok szkolny 2013/2014

Wynika to z dokumentu pod nazwą "Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2013/2014" podpisanego przez minister edukacji Krystynę Szumilas. Stanowi on podstawę do planowania przez organy nadzoru pedagogicznego, a także placówki doskonalenia nauczycieli działań w nadchodzącym roku szkolnym. Wyszczególniono w nim podstawowe kierunki realizacji przez kuratorów oświaty polityki edukacyjnej państwa, w szczególności zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego.

O podpisaniu dokumentu poinformowało Ministerstwo Edukacji Narodowej w komunikacie zamieszczonym w czwartek na swojej stronie internetowej.

W dokumencie - obok wspierania rozwoju dziecka młodszego i podnoszenia jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych - wymieniono także: działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów oraz kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

"Z powyższymi zagadnieniami wiążą się podane w dokumencie tematy kontroli planowych oraz zakresy ewaluacji szkół i placówek. Będą one realizowane przez kuratorów oświaty w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego" - zaznaczono w komunikacie.

Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa mają znaczenie także dla planowania pracy przez placówki doskonalenia nauczycieli. MEN przypomina, że po ubiegłorocznej zmianie przepisów zadaniem tych placówek jest organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie m.in. wynikającym z kierunków polityki oświatowej państwa oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty.

"Placówki te w nadchodzącym roku szkolnym mają zatem obowiązek udostępnienia nauczycielom oferty doskonalenia obejmującej zagadnienia najistotniejsze z punktu widzenia realizowanej polityki edukacyjnej" - podkreślono w komunikacie.

Zgodnie z kierunkami polityki oświatowej, w roku szkolnym 2013/2014 monitorowaniu zostanie poddany proces wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego i w zawodach oraz wspieranie szkół przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne i placówki doskonalenia nauczycieli w realizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.

Rok szkolny 2013/2014 jest ostatnim rokiem, kiedy to rodzice decydują o tym czy ich sześcioletnie dziecko rozpocznie naukę w I klasie szkoły podstawowej. Obowiązkowo sześciolatki mają pójść do szkoły od 1 września 2014 r.

Czytaj też: Gminy rewidują politykę dukacyjną bo 6-latki nie idą do szkół

Na początku czerwca rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty, zgodnie z którym we wrześniu 2014 r. obowiązkiem szkolnym objęte zostaną sześciolatki urodzone w pierwszej połowie 2008 r. Dzieci urodzone w drugiej połowie rocznika 2008 r. pójdą obowiązkowo do szkół we wrześniu w 2015 r. wraz z wszystkimi sześciolatkami urodzonymi w 2009 r.

Rok szkolny 2013/2014 będzie drugim rokiem wprowadzania do szkół ponadgimnazjalnych nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego i nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach. Uczniowie klas II, który w minionym roku kontynuowali rozpoczętą w gimnazjum naukę wszystkich przedmiotów ogólnych w zakresie podstawowym. Od nowego roku szkolnego części przedmiotów będą uczyć się na poziomie rozszerzonym, a części jako przedmiotów uzupełniających.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.