Projekt cyfrowych szkół w Polsce staje się faktem

  • Newseria.pl
  • 18-09-2014
  • drukuj
Program Małopolskiej Chmury Edukacyjnej ma umożliwić uczniom kontakt z uczelnią, zmniejszyć wykluczenie edukacyjne poza dużymi miastami i zainteresować kierunkami studiów zgodnymi ze specjalizacją regionu. W pilotażu bierze udział 21 szkół ponadgimnazjalnych z Małopolski. Zdaniem ekspertów tego typu rozwiązania to przyszłość edukacji, a program uzupełnia się z projektem Cyfrowej Szkoły.
Projekt cyfrowych szkół w Polsce staje się faktem

– Małopolska Chmura Edukacyjna to projekt innowacyjny w skali kraju w wielu płaszczyznach, zarówno technologicznej, jak i finansowej, ze względu na wykorzystanie środków unijnych – mówi Piotr Skirski, dyrektor ds. sprzedaży w Cisco Systems Poland, jednego z udziałowców projektu.

Wszystkie szkoły biorące udział w projekcie posiadają mobilne zestawy wideokonferencyjne, dzięki czemu uczniowie uczestniczą w prowadzonych przez uczelnie krakowskie wykładach. Jak tłumaczy Skirski, może być to pewnego rodzaju antidotum na nieświadomie wybieraną przez młodzież dalszą edukację. Sześć największych małopolskich uczelni (m.in. Uniwersytet Jagielloński, Akademia Górniczo-Hutnicza, Politechnika Krakowska) nawiązało współpracę z 21 szkołami ponadgimnazjalnymi na terenie 15 powiatów województwa małopolskiego.

– W jakiś sposób likwiduje to barierę między tym co przed i po maturze. Dzisiaj funkcjonuje to w ten sposób, że młodzi ludzie zdają maturę, a później podejmują te decyzje w bardzo różny sposób, ze względu na kolegę czy rodziców. Uczniowie nie wiedzą co po maturze, a nie znają uczelni, bo nie mają do niej dostępu – tłumaczy Skirski.

Program jest też szansą dla młodzieży mieszkającej na skraju województwa, ma zmniejszyć wykluczenie edukacyjne i zachęcić uczniów do studiowania. W ten sposób młodzież poznaje wykładowców, uczelnie i program, co ma spowodować bardziej świadomy wybór studiów.

– Drugą wartością jest dopasowanie kształcenia w regionie do potrzeb związanych z rynkiem pracy. Marszałek województwa jest zainteresowany tym, żeby w regionie studiowało jak najwięcej tych osób, które później w tym regionie znajdą pracę – zaznacza Skirski. – Projekt daje marszałkowi narzędzie, które pozwala w kontrolowany sposób wywierać pewien wpływ na rynek edukacji pod kątem rynku pracy – tłumaczy ekspert.

Czytaj też:  Krakowskie uczelnie i szkoły w programie Małopolska Chmura Edukacyjna

Cisco, jako jeden z udziałowców projektu, dostarcza technologię „Collaboration”, dzięki której młodzi ludzie mogą interaktywnie uczestniczyć w projekcie. To pokazuje zdaniem specjalistów, że nowoczesne technologie można wykorzystywać z pożytkiem dla komunikacji między młodzieżą a uczelniami. Jak zaznacza Skirski, pilotaż należy oceniać jako fragment większej całości.

– Jeśli województwo małopolskie oceni go pozytywnie i stwierdzi, że rzeczywiście ta wartość istnieje, można w ten sposób wpłynąć na proces edukacji w Małopolsce. Jest to wtedy pewnego rodzaju sygnał dla pozostałych szkół w województwie, aby w ten projekt wejść – wyjaśnia ekspert z Cisco.

Czytaj też:  Rozpoczął się projekt Małopolska Chmura Edukacyjna

Nagłośnienie w mediach sprawia, że zainteresowanie projektem w kraju jest duże, zwłaszcza że ma on wprowadzić jakościową zmianę w procesie dydaktycznym. Zdaniem Skirskiego Małopolska Chmura Edukacyjna uzupełnia się z projektem ilościowym, jakim jest Cyfrowa Szkoła.

Cyfrowa Szkoła zapewnia bazę oraz podstawowe szkolenia dla nauczycieli w skali całego kraju, w ten sposób tworząc przyczółek dla Chmury Edukacyjnej zarówno w Małopolsce, jak i innych regionach. Aby zmiana była jakościowa, szkoły potrzebują zaplecza technologicznego. Nie twórzmy dwóch równoległych silosów, które będą od siebie całkowicie odseparowane. Te projekty powinny ze sobą współgrać – podkreśla Piotr Skirski.

Na realizację projektu Małopolska Chmura Edukacyjna zostanie przeznaczone 125 mln zł, pilotaż potrwa do kwietnia 2015 roku.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU