Projekty edukacyjne są efektywne

Współpraca, skuteczne zdobywanie wiedzy i jej komunikowanie to najważniejsze umiejętności, które zdobywają uczniowie poprzez przygotowywanie projektów edukacyjnych. Do ich realizacji zachęcają nauczyciele i MEN, przekonując, że można uczyć nie nudząc.
Projekty edukacyjne są efektywne

"Projekt edukacyjny to najefektywniejsza metoda kształcenia" - powiedziała minister edukacji Krystyna Szumilas, która w poniedziałek na Zamku Królewskim w Warszawie spotkała się z uczniami prezentującymi ok. 100 projektów edukacyjnych. Spotkanie pod nazwą Ogólnopolska Prezentacja Projektów Młodzieżowych po raz 14. przygotowało Centrum Edukacji Obywatelskiej.

Projekty edukacyjne prezentowane przez młodzież polegały na samodzielnej pracy kilkuosobowych grup uczniów, dla których nauczyciele byli jedynie przewodnikami, podpowiadając np. kierunek prac.

Uczniowie sami wybierali tematy, które chcą zrealizować w ciągu roku szkolnego. Zdaniem minister, jedną z najważniejszych zalet tej metody uczenia jest to, że poprzez radość poznawania daje uczniom potrzebną im motywację do nauki.

"Uczniowie realizując projekt nie nudzą się. Są zaangażowani i całymi sobą chłoną wiedzę, chłoną umiejętności" - podkreśliła minister.

Szefowa MEN wymieniła też umiejętność współpracy jako istotną korzyść realizacji uczniowskich projektów.

"Uczy uzgodnienia pewnych poglądów, poszukiwania i dochodzenia do rozwiązania danego problemu, a to jest to, czego najbardziej nam, społeczeństwu polskiemu, potrzeba" - przekonywała Szumilas, która przypomniała, że metoda projektu edukacyjnego jest od 2010 r. obowiązkowa w gimnazjach.

Uczniowie zaprezentowali w sumie ok. 100 projektów edukacyjnych, zrealizowanych w kilkunastu programach m.in. "Młody obywatel", "Ślady przeszłości", "Etnolog. Zaloguj się na ludowo!", "Filmoteka Szkolna. Akcja!", "Kulthurra! Zajęcia artystyczne w szkole".

Na specjalnych stoiskach w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego każdy mógł poznać ich całoroczną pracę. W sumie w tegorocznej edycji prezentacji projektów uczestniczyło ok. 500 uczniów.

"Celem naszego projektu pt. +Nie bądź wykluczony - włącz się!+ było zachęcenie młodszych od nas uczniów, a nawet przedszkolaków, do idei wolontariatu" - powiedziała Dominika Majsak, uczennica Gimnazjum nr 25 w Zabrzu.

Wspólnie z innymi gimnazjalistami utworzyła grupę wolontariuszy działających w różnych placówkach w Zabrzu - szkole podstawowej, przedszkolu i Śląskim Centrum Chorób Serca.

"Chcieliśmy pokazać, że pomaganie to nie jest nic złego i że nawet gimnazjaliści, którzy mają kiepską reputację, mogą to robić" - dodała uczennica.

Uczniom podczas prezentacji projektów towarzyszyli nauczyciele.

"To rewelacyjna metoda w uczeniu młodzieży współpracy między sobą, dogadywania się i wspólnego rozwiązywania problemów" - chwaliła metodę projektu edukacyjnego Renata Sidoruk-Sołoducha, która uczy biologii w Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 19 im. Bolesława Prusa w Warszawie.

Pod jej opieką uczniowie zajęli się królową polskich rzek - Wisłą. Gimnazjaliści wspólnie szukali odpowiedzi na pytania, co w Wiśle zachwyca, przeraża i za pomocą jakich atrakcji do siebie zaprasza. Przygotowali m.in. grę na temat wody i multimedialny poradnik "Jak być ekowodnym?".

Centrum Edukacji Obywatelskiej przekonuje, że metoda projektu edukacyjnego pozwala nauczycielom zwalczyć największego wroga w nauce - nudę.

"To, co jest najtrudniejsze w polskiej, ale nie tylko polskiej, szkole, to jest to, jak zrobić, żeby uczniom nie było nudno. To brzmi banalnie, ale z badań wynika, że ponad połowa polskich uczniów, ponad 40 proc. uczniów w Niemczech, 61 proc. we Francji uważa, że w szkole jest nudno. Wiadomo, że jak uczniów coś nie ciekawi podczas nauki, nie wciąga ich, to się tego nie nauczą, choćby nauczyciel stawał na głowie" - mówiła wiceprezes Centrum, Alicja Pacewicz.

Ogólnopolską Prezentację Projektów Młodzieżowych Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowało wspólnie z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE