Przedszkolaki poznają historię Gdańska

W gdańskich przedszkolach rusza program, w ramach którego dzieci będą poznawać historię miasta. Podobny projekt realizowany jest już od kilku lat w młodszych klasach szkół podstawowych: dotąd wzięło w nim udział 22 tysiące uczniów.
Przedszkolaki poznają historię Gdańska
fot.fotolia

Projekt realizowany będzie w ramach Gdańskiej Akademii Przedszkolaków prowadzonej przez Fundację Wspólnota Gdańska.

Jak powiedział prezes zarządu Fundacji Andrzej Stelmasiewicz, w każdej placówce, która przyłączy się do projektu, średnio raz w miesiącu prowadzone będą zajęcia poświęcone historii miasta. "Każde ze spotkań dotyczyć ma innego tematu" - zaznaczył Stelmasiewicz.

Pomysłodawczynią projektu jest miejscowa przewodniczka Ewa Kowalska, która poprowadziła już pierwsze pilotażowe zajęcia i zbiera zapisy z kolejnych przedszkoli.

Czytaj: Uczniowie czytają coraz mniej książek

Jak powiedziała Kowalska, jak dotąd zgłosiło się do niej dziesięć placówek, a zajęcia ruszą od przyszłego tygodnia. Wyjaśniła, że pierwsze spotkania z przedszkolakami poświęcone będą Drodze Królewskiej, czyli głównemu i najbardziej znanemu wśród turystów traktowi Głównego Miasta złożonemu z ul. Długiej i Długi Targ.

Kowalska poinformowała też, że pracuje nad scenariuszami do kolejnych zajęć, które chce poświęcić np., znanym gdańszczanom, historii rzek i strumieni na terenie miasta czy zanikającym dziś zawodom, jakie niegdyś uprawiali gdańszczanie.

"Chcę też opowiadać dzieciom o historii dzielnic miasta, z których pochodzą" - zaznaczyła. Na razie zajęcia prowadzić będzie tylko Kowalska, gdy projekt rozrośnie się, ma ona zamiar zaprosić do współpracy innych przewodników mających doświadczenie w pracy z dziećmi.

Jak wyjaśnił Stelmasiewicz, zamierzeniem Fundacji jest, by Gdańska Akademia Przedszkolaków dotarła do każdej placówki w mieście ale też do placówek w okolicy.

Od 2007 roku Fundacja Wspólnota Gdańska prowadzi podobny projekt edukacyjny skierowany do uczniów trzech pierwszych klas szkół podstawowych. Program realizowany jest pod hasłem Akademia Gdańskich Lwiątek. Wzięło w nim już udział około 22 tys. dzieci.

Jak powiedziała koordynująca to przedsięwzięcie Eliza Łuczkiewicz z Fundacji Wspólnota Gdańska, w ramach Akademii dzieci mają za zadanie odwiedzić w ciągu roku przynajmniej sześć placówek historycznych bądź kulturalnych działających w mieście.

Placówki są z góry wskazane przez organizatorów, a na liście znajdują się m.in. Dwór Artusa, Ratusz Głównego Miasta, Muzeum Bursztynu, Muzeum Narodowe, Katedra Oliwska, Bazylika Mariacka, Europejskie Centrum Solidarności, Narodowe Muzeum Morskie, Centrum Hewelianum, Teatr Miniatura czy biblioteka.

Każdy uczestnik programu otrzymuje specjalną książeczkę, w której zbiera pieczątki potwierdzające wizyty w poszczególnych placówkach.

Zebrawszy komplet pieczęci w każdym roku uczestnictwa w projekcie dziecko otrzymuje Odznakę Gdańskiego Lwiątka: po pierwszym roku - brązową, a potem srebrną i złotą.

Na koniec każdego roku dzieci biorące udział w projekcie zapraszane są na specjalny, dedykowany im, koncert, który ma być swego rodzaju nagrodą za udział w programie.

W tym roku późną wiosną organizatorzy zaproszą uczestników projektu na występ Małgorzaty Ostrowskiej, która zaśpiewa m.in. utwory z Akademii Pana Kleksa.

Łuczkiewicz wyjaśniła, że do Akademii Gdańskich Lwiątek mogą zgłaszać się zarówno poszczególne klasy, jak i indywidualnie opiekunowie dzieci uczęszczających do trzech najmłodszych klas szkół podstawowych. Tylko w tym roku szkolnym do projektu przystąpiło 2,7 tys. nowych uczestników.

Jak powiedział Stelmasiewicz, realizowane przez Fundację projekty edukacyjne skierowane do przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych, są ewenementem na skalę kraju.

Fundacja ma w planach kolejne projekty edukacyjne.

"Myślimy o rozszerzeniu zajęć historycznych na kolejne poziomy nauczania, tak by nasza propozycja obejmowała dzieci ze starszych klas szkół podstawowych, gimnazjów itd. Chcielibyśmy też - obok modułu dotyczącego historii Gdańska, uruchomić moduł poświęcony edukacji obywatelskiej. W jego ramach dzieci dowiadywałyby się np. jak wygląda struktura władzy w Gdańsku, co robi prezydent, co radni, czym są podatki itp." - powiedział Stelmasiewicz.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.