Przepisy o klasach dwujęzycznych w 2015 r.

MEN chce, by przepisy nowego rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dotyczące nauczania w klasach dwujęzycznych weszły w życie dopiero w 2015 r.
Przepisy o klasach dwujęzycznych w 2015 r.
Wiceminister edukacji Krystyna Szumilas odpowiadała w Sejmie na pytania posłanek SLD Zdzisławy Janowskiej i Krystyny Łybackiej dotyczące projektu rozporządzenia w sprawie ramowych programów nauczania w szkołach publicznych, w którym MEN zaproponowało, ile godzin w klasach IV-VI szkół podstawowych oraz w szkołach ponadgimnazjalnych będzie przeznaczonych na naukę poszczególnych przedmiotów.

Posłanki zwróciły uwagę, że to nowe rozporządzenie doprowadzi do likwidacji klas wstępnych w liceach przygotowujących do kształcenia dwujęzycznego w tych szkołach i tym samym zmniejszy szansę części uczniów na udział w takim nauczaniu.

Szumilas przypomniała, że klasy przygotowawcze pojawiły się w polskim systemie edukacji w roku szkolnym 1992/1993, gdy jeszcze istniały ośmioletnie szkoły podstawowe i naukę języka obcego rozpoczynano dopiero w IV klasie szkoły podstawowej.

Tymczasem obecnie – jak zaznaczyła wiceminister – nauczanie pierwszego języka obcego zaczyna się już obowiązkowo w I klasie szkoły podstawowej, a drugiego – w I klasie gimnazjum.

Tak więc uczeń rozpoczynając naukę w I klasie liceum ma już za sobą co najmniej dziewięć lat nauki języka obcego.

Szumilas mówiła także o możliwościach prowadzenia klas dwujęzycznych już w gimnazjach oraz łączenia gimnazjów dwujęzycznych i liceów dwujęzycznych w zespoły szkół, co jest korzystne dla uczniów. Dlatego – jak wyjaśniła – MEN chce, by przepisy rozporządzenia w sprawie ramowych planów nauczania dotyczące nauczania w klasach dwujęzycznych weszły w życie dopiero w 2015 r.

„Da to czas na utworzenie właśnie takich zespołów” – dodała Szumilas.

Przygotowanie ramowych planów nauczania jest konsekwencją rozpoczęcia we wrześniu 2009 r. reformy edukacji i stopniowego wprowadzania nowej podstawy programowej nauczania. W podstawie określone jest, czego i na jakim etapie nauki uczeń musi się nauczyć. Podstawa jest dokumentem, w oparciu o który pisane są podręczniki szkolne i programy nauczania.

W roku szkolnym 2010/2011 nowa podstawa programowa obowiązywała w klasach I i II szkół podstawowych i gimnazjów. Od nowego roku szkolnego obowiązywać będzie także w klasach III, a od roku szkolnego 2012/2013 w klasach IV szkół podstawowych i w klasach I szkół ponadgimnazjalnych.

Większość przepisów nowego rozporządzenie w sprawie ramowych programów nauczania w szkołach publicznych, ma wejść w życie z początkiem wprowadzenia do klas IV-VI szkół podstawowych i szkół ponadgimnazjalnych nowej podstawy programowej nauczania, czyli od początku roku szkolnego 2012/2013. Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Szkoda,że trzeba jeszcze tak długo czekać! Tego obcego języka bardzo nam brakuje. Warto by sie postarać i coś zaproponowac.

niemowa, 2011-07-28 22:51:30 odpowiedz

należy to przesunąć na dalsze lata, kiedy wszyscy będą przygotowani a nie eksperymentować z dzieciakami.

Bambino, 2011-07-28 19:22:17 odpowiedz

przecież mówiła młodzieżówka, że nie da rady w szkole nauczyć się nawet jednego języka, a cóż dopiero dwóch! Bez prywatnych zajęć ani rusz.

Singiel, 2011-07-28 13:24:37 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE