Rada Dzieci i Młodzieży przy MEN, reforma oświaty: Młodzież będzie doradzać Zalewskiej

• Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska powołała członków Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy MEN.
• Powołania z rąk minister edukacji odebrało 32 uczniów ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z całej Polski. Zostali oni wybrani spośród 266 zgłoszeń.
• Młodzi członkowie rady podczas pierwszego posiedzenia zgłaszali uwagi, żeby szkoła była bardziej otwarta, uczyła umiejętności praktycznych, kreatywności.
Rada Dzieci i Młodzieży przy MEN, reforma oświaty: Młodzież będzie doradzać Zalewskiej
Pierwsze posiedzenie Rady Dzieci i Młodzieży przy MEN odbyło się 1 października. (fot. men.gov.pl)

– Chcę, byście byli partnerami do różnego rodzaju projektów. Liczę na wasz głos doradczy – powiedziała w sobotę (1 października) minister Anna Zalewska podczas uroczystości nadania aktów powołania do Rady. – Będziemy się spotykać cyklicznie, czekam na wasze pomysły, ale też uwagi – dodała.

Młodzi konsultanci z każdego województwa

Pomysł utworzenia Rady Dzieci i Młodzieży zrodził się tuż przed 1 czerwca. Podczas XXII sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży, szefowa MEN powiedziała młodym parlamentarzystom Sejmu Dzieci i Młodzieży, że decyzją premier Beaty Szydło powoła taką Radę przy MEN.

Minister Zalewska z członkami Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy MEN (fot.men.gov.pl)
Minister Zalewska z członkami Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy MEN (fot.men.gov.pl)

Chętni do udziału w radzie musieli wypełnić formularz zgłoszeniowy, podać swoje dane oraz uzasadnić, dlaczego to właśnie oni powinni zostać jej członkami. Wyłoniono 16 członków rady (po jednym z każdego województwa) i ich 16 zastępców.

Rada ma charakter konsultacyjny. Zadaniem Rady Dzieci i Młodzieży Rzeczypospolitej Polskiej przy Ministrze Edukacji Narodowej jest wyrażanie opinii, w tym przedstawianie propozycji w kwestiach dotyczących dzieci i młodzieży, a także tych związanych z planowanymi zmianami.

Kadencja Rady trwa jeden rok. Posiedzenia Rady będą zwoływane przez Ministra Edukacji Narodowej. Rada będzie wyrażała opinie i wypracowywała propozycje na posiedzeniach, jak i w trybie korespondencyjnym.

1 października odbyło się również pierwsze posiedzenie Rady. Minister Anna Zalewska przedstawia członkom planowany harmonogram posiedzeń. Podczas spotkania wybrano przewodniczącego Rady. Został nim Adam Janczewski.

Czego chcą się uczyć w szkołach?

Młodzi ludzie w trakcie obrad dziękowali za powołanie Rady, bo od wielu lat głos młodzieży nie był słuchany. W trakcie obrad opowiadali o sobie, swojej edukacji, osiągnięciach pozaszkolnych czy też działalności społecznej. Zgłaszali swoje oczekiwania wobec systemu edukacji, ale też śmiało mówili co im przeszkadza i co jest złe w edukacji. Zgłaszali uwagi, żeby szkoła była bardziej otwarta, uczyła umiejętności praktycznych.

Mówili, że w wielu sytuacjach szkoła nie uczy kreatywności i praktycznej wiedzy. Umiejętności te zdobywają ucząc się poza szkołą, działając społecznie. Uważają, że to się musi zmienić. Zgłaszali także uwagi co do sposobu uczenia historii w szkołach. Jeden z członków rady, kończący edukację na poziomie ponadgimnazjalnym powiedział, że nigdy w szkole nie uczył się historii najnowszej. To, co wie o naszej historii współczesnej wie z mediów lub z informacji od znajomych.

Czytaj też: MEN przedstawia pierwsze plany programów nauczania

Nie zabrakło pytań i opinii na temat proponowanych zmian w edukacji. Młodzież pytała o strukturę szkół, sytuację nauczycieli w nowej strukturze. Jak również o kształt egzaminów i naukę poszczególnych przedmiotów. Zwracali uwagę, że w obecnym systemie w wielu szkołach ponadgimnazjalnych nie są przygotowywani do matury, czy na egzaminy na studia. Żeby dostać się na studia, muszą dłuższy czas korzystać z korepetycji.

Młodzi ludzie przyjechali do MEN z ciekawymi pomysłami. Minister Anna Zalewska słuchała ich pomysłów, jednocześnie prosząc m.in. o opinie i rekomendacje dotyczące konsultowanych projektów ustaw.

Członkowie Rady, oprócz nauki w szkole, aktywnie angażują się w działalność pozaszkolną i wolontariacką. 

 


KOMENTARZE (5)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do was: WYSYŁAJECIE SWOJE CÓRKI (BRAKUJE NAM JUZ W BUDRELLO RĄK DO PRACY I UST) a wy mamuski nie skożystacie ,BEDZIE PRZYJEMNIE I BEZ ZOBOWIAZAŃ

balszoj, 2016-10-05 12:43:49 odpowiedz

Kłamstwa. Jak można mówić, że nikt nie straci pracy, że gimnazja wygasiły się same bo powstały zespoły szkół. W takim zespole szkół podstawowo gimnazjalnym jest nauczyciel przyrody w SP i nauczyciele biologi, geografii, fizyki, chemii. Po reformie zostają 2 godziny przyrody w IV klasie. To co ten na...uczyciel będzie robił dalej. W mojej gminie są dwa takie zespoły szkół i pojedyncze w nich klasy. Prawie nikt nie będzie miał etatu. Teraz nawet przy pojedynczych klasach się uzbiera ponieważ prawie każdy ma po dwa kierunki. Co będzie po reformie? Niech pani nie kłamie. W sąsiedniej gminie wiejskiej jest jedna szkoła podstawowa i jedno gimnazjum, po dwie klasy równoległe. Nauczyciele podstawówki już robią podyplomówki z przedmiotów przyrodniczym. Kadra gimnazjum zostaje na lodzie. W każdej kolejnej gminie jest podobnie. To gdzie były te konsultacje i gdzie są. Bo cały czas pani minister się konsultuje jak twierdzi. rozwiń

ze wsi, 2016-10-04 21:57:31 odpowiedz

Proszę o podanie informacji w jakich szkołach MEN podjął konsultacje w sprawie likwidacji gimnazjów. Powiat puławski =ZERO
A przy okazji p.min " idzie za głosem rodziców" a jednak ich opinia jej nie obchodzi

wad, 2016-10-03 23:41:08 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU