Ranking szkół ponadgimnazjalnych 2013

Liceum Ogólnokształcące nr XIV im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu jest najlepszym liceum ogólnokształcącym, a Technikum Elektroniczne im. Obrońców Lublina 1939 r. z Lublina najlepszym technikum w Polsce – według Ogólnopolskiego Rankingu Szkół Ponadgimnazjalnych 2013.
Ranking szkół ponadgimnazjalnych 2013

Ranking po raz piętnasty przygotowały miesięcznik „Perspektywy" i dziennik „Rzeczpospolita". Nagrody i dyplomy laureatom rankingu wręczone zostaną w czwartek podczas gali finałowej na Politechnice Warszawskiej.

Kapituła rankingu, pod przewodnictwem prof. Jana Łaszczyka, rektora Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, brała pod uwagę: sukcesy szkoły w olimpiadach przedmiotowych, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz ocenę szkoły przez kadrę akademicką. W przypadku techników uwzględniono też wyniki egzaminów zawodowych.

Liceum Ogólnokształcące nr XIV im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu w ubiegłorocznym rankingu było na drugim miejscu.

W tym roku drugie miejsce w rankingu zajęło Liceum Akademickie Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (ubiegłoroczny zwycięzca rankingu), na trzecim miejscu uplasowało się III LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni, na czwartym - V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie, na piątym - XIII Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie.

Na miejscu szóstym jest XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie, na siódmym - LO nr III im. Adama Mickiewicza we Wrocławiu, na ósmym - I LO im. Mikołaja Kopernika w Łodzi, na dziewiątym - II LO z Oddz. Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego w Warszawie, na dziesiątym - LO im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek w Rzeszowie.

Tegoroczny zwycięzca rankingu w kategorii techników - Technikum Elektroniczne im. Obrońców Lublina 1939 r. w Lublinie - także w ubiegłym roku było na pierwszym miejscu. Drugie miejsce zajęło Technikum Łączności nr 14 w ZS Łączności w Krakowie, trzecie - Technikum Elektroniczne w ZSE im. Wojska Polskiego w Bydgoszczy, czwarte - Technikum Zawodowe nr 7 w ZSE-M w Nowym Sączu, piąte - Technikum Komunikacji w ZS Komunikacji w Poznaniu.

Na szóstym miejscu jest Technikum w ZS im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu, na siódmym - Technikum Elektryczne w ZS Elektrycznych w Białymstoku, na ósmym - Technikum nr 8 w ZS Chemicznych i Ogólnokształcących w Olsztynie, na dziewiątym - Technikum nr 1 w ZS Technicznych w Ostrowie Wielkopolskim, na dziesiątym - Technikum nr 1 w ZS im. Władysława Szybińskiego w Cieszynie.

Kapituła przygotowała w tym roku też trzy inne rankingi szkół: dwa, w których kryterium są wyniki matury i ranking olimpijski (decydowały osiągnięcia w olimpiadach przedmiotowych i zawodowych).

W rankingu maturalnym wśród liceów najlepsze jest LXVII LO im. Jana Nowaka - Jeziorańskiego w Warszawie, na drugim - II LO z Oddz. Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego w Warszawie, na trzecim - 2 Społeczne LO im. Pawła Jasienicy w Warszawie.

W rankingu maturalnym wśród techników zwyciężyło Technikum w ZSE im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu. Na drugim miejscu jest Technikum Łączności nr 14 w ZS Łączności w Krakowie, na trzecim - Technikum Komunikacji w ZS Komunikacji w Poznaniu.

W rankingu olimpijskim na pierwszym miejscu znalazło się LO nr XIV im. Polonii Belgijskiej we Wrocławiu, na drugim - Liceum Akademickie UMK w Toruniu, na trzecim - V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie.

Wszystkie rankingi obejmują łącznie ok. 1500 najlepszych szkół ponadgimnazjalnych w Polsce.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Moim skromnym zdaniem rankingi nie tylko nie oddają rzeczywistego poziomu szkół, ale wręcz go zafałszowują. Bo jeśli szkoła jest wysoko w rankingu, to ma wielu chętnych, czyli może postawić wysoko poprzeczkę i brać tylko najlepszych. Dzięki temu ma również najlepszych uczniów i najlepszych absolwent...ów. W ten sposób wygrywa kolejny ranking i znów ma możliwość wyboru. I tak koło się kręci. A czy taka szkoła jest rzeczywiście najlepsza? Niekoniecznie. Większość z nich "jedzie" na tradycji jeszcze z PRL-u, gdy rzeczywiście była najlepsza (lub miała inne, ważne atuty - np. bogate życie polityczne). A potem to już może być równia pochyła: z dobrymi uczniami nie trzeba się wysilać, żeby uzyskiwać dobre wyniki, bo oni samo będą odpowiednio pracowali (bo są dobrzy i im zależy). Można więc mieć słabych nauczycieli i ogólnie niski poziom nauczania, a efekty pracy będą i tak lepsze niż gdzie indziej. Tymczasem większość szkół poza krajową czy choćby lokalną czołówką wykonuje znakomitą pracę, ale tam idą słabi uczniowie, z którymi często nie da się zbyt wiele zrobić. I przez to szkoła coraz bardziej odstaje od czołówki z rankingów. To też zniechęca i może powodować, że szkoła będzie jeszcze słabsza. Zatem ranking nie tylko daje fałszywie dobry obraz szkół z czołówki, ale również wpływa negatywnie na poziom szkół z dalszych miejsc. rozwiń

krzyciel, 2013-01-21 09:03:09 odpowiedz

wyjątkowo szkodliwa akcja. Same rankingi szkodzą szkole, a już wybór jednej "najlepszej" szkoły nie jest zgodny z prawdą. Jest wiele nie gorszych. Suche dane, bez badań, ewaluacji itd to żaden materiał do porównań. Dziwię się, że jakaś uczelnia wyższa bierze w tym głuptactwie udział...... rozwiń

q-ku, 2013-01-11 09:57:33 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE