Reforma oświaty i likwidacja gimnazjum: Pomorska Rada Oświatowa krytykuje plany reformy

• Pomorska Rada Oświatowa, pod przewodnictwem marszałka województwa pomorskiego Mieczysława Struka, przyjęła stanowisko dotyczące proponowanych zmian w systemie oświaty.
• Rada negatywnie ocenia propozycję zmian w oświacie i pyta dlaczego oraz w jakim celu dąży się do zreformowania obecnego systemu oświaty w tak szybkim tempie.
Reforma oświaty i likwidacja gimnazjum: Pomorska Rada Oświatowa krytykuje plany reformy
Pomorska Rada Oświatowa wskazuje na niewłaściwy sposób i tempo wprowadzania reformy. (fot. fotolia)

W piątek, 4 listopada, w Sejmie głosowano wniosek PO o odwołanie minister edukacji narodowej Anny Zalewskiej. Większość bezwzględna potrzebna do odwołania minister wynosiła 231 głosów, natomiast za odwołaniem zagłosowało 168 posłów.

Powodem przeprowadzenia głosowania było oczywiście coraz bardziej narastające niezadowolenie z reformy oświaty. W piątek (4 listopada) Związek Nauczycielstwa Polskiego opublikował list otwarty Nauczycieli Roku do Anny Zalewskiej, w którym poddano krytyce zapowiadaną reformę edukacji.

Podobnie uważa Pomorska Rada Oświatowa, która na posiedzeniu 3 listopada negatywnie oceniła propozycje zmian. Całe stanowisko prezentujemy poniżej:

„Stanowisko Pomorskiej Rady Oświatowej w sprawie zmian w systemie oświaty

Pomorska Rada Oświatowa, reprezentująca różne instytucje i środowiska Pomorza: szkoły na wszystkich etapach edukacyjnych - w tym uczniów, rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów, jednostki samorządu terytorialnego każdego szczebla, szkoły wyższe, organizacje pozarządowe, przedsiębiorców, związki zawodowe oraz media, korzystając ze swoich ustawowych kompetencji, negatywnie opiniuje założenia zmian w systemie oświaty przedłożone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Pomorska Rada Oświatowa stwierdza, że brak jest odpowiedzi na fundamentalne pytanie: dlaczego oraz w jakim celu z taką determinacją dąży się do dokonania zasadniczych zmian w obecnie funkcjonującym systemie oświaty? Pomorska Rada Oświatowa jednocześnie zauważa, że w kontekście zapewnienia lepszej edukacji i bardziej wszechstronnego, adekwatnego do możliwości rozwoju każdego polskiego dziecka, brak jest merytorycznego uzasadnienia zmiany struktury szkolnej, w szczególności likwidacji gimnazjum.

Pomorska Rada Oświatowa, nie akceptując założeń zmian systemu oświaty, wskazuje także na niewłaściwy sposób oraz niewłaściwe tempo ich wprowadzania. Pomorska Rada Oświatowa, kierując się w swych działaniach ideą dialogu wynikającą z tradycji Pomorza, nie akceptuje sposobu przeprowadzenia konsultacji społecznych w sprawie zmian.

Pomorska Rada Oświatowa uznaje, że tak istotne zmiany w systemie oświaty powinny być poprzedzone rzetelną analizą sytuacji na poszczególnych etapach ich wdrażania, w tym konsekwencji dla uczniów, rodziców oraz nauczycieli wynikających między innymi
ze zmiany sieci szkolnej. Jednocześnie zwraca uwagę przede wszystkim na brak podstaw programowych i brak właściwego zabezpieczenia metodycznego nauczycieli.

Pomorska Rada Oświatowa podkreśla, iż przedstawiony harmonogram planowanych zmian utrudnia zachowanie terminów wdrożenia nowego ustroju szkolnego oraz rzetelne, gwarantujące poszanowanie różnych opinii, konsultowanie projektów nowej sieci szkół. Pomorska Rada Oświatowa dostrzega brak oszacowania kosztów planowanych zmian, które, w związku z realizacją zadań związanych z ich wdrażaniem, poniosą wspólnoty samorządowe, a także dostrzega brak zabezpieczenia w projekcie budżetu państwa środków na pokrycie wydatków z tym związanych.

Pomorska Rada Oświatowa, uwzględniając opinie uczestników debaty w ramach 3. posiedzenia Pomorskiej Rady Oświatowej, uznaje za właściwe odejście od proponowanych zmian w systemie oświaty oraz podjęcie rzetelnego dialogu na temat poprawy jakości polskiej edukacji.

W imieniu członków Pomorskiej Rady Oświatowej
Przewodniczący Pomorskiej Rady Oświatowej
Mieczysław Struk
Marszałek Województwa Pomorskiego”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Zwracajmy się do Wszystkich samorządów żeby poszli drogą PRO. To samorządy dokładaja grubą kasę do szkolnictwa. To samorządy wybudowały gimnazja, bo nie było pieniędzy na nowe budynki.Dlatego nie wszystkie samorzady dały wtedy radę wybudować nowe budynki, bo rząd AWS-UW nie dał pieniedzy na nie. Te...raz te samorzady które wydały ogromne pieniądze(wieś najgorzej na tym wyjdzie) mają je zlikwidować. Ile by dróg powstało w tym czasie, kiedy spłacali kredyty zaciagniete na budowę. Rząd chce sam o wszystkim decydować,a samorządy powinny sie zbuntowac i rządać, aby wróciło finansowanie oświaty, takie jakie było przed poprzednią reformą- czyli szkoły utrzymywane ze środków rzadowych. Gminy nie mieszały się w sprawy oswiaty. Takie pracownie! Najlepiej wykształceni n-le, bardziej sie doskonalili niz uczacy w LO. rozwiń

Werka, 2016-11-07 16:34:13 odpowiedz

Podstawowe jest pytanie o przyczyny nieodpowiedzialnego posunięcia (nieodpowiedzialnej decyzji politycznej) jakim jest propozycja zmian strukturalnych przed diagnozą i przed ustaleniem celów zmian. Tego nie należy nazywać reformą. To jest zwykłe mieszanie, żeby było inaczej, gdy tymczasem powinno by...ć lepiej. Dążymy do sytuacji, gdy powiemy, że lepiej już było. Winowajcą tego stanu jest nie tylko PIS. Uznajemy rządzenie za coś łatwego, byleby przeciwników politycznych pokonać. To bzdurna myśl polityczna, niestety dość powszechnie akceptowana.. rozwiń

w.potega@neostrada.pl, 2016-11-07 13:08:49 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE