Reforma oświaty, likwidacja gimnazjów, Adam Bodnar pyta o skutki reformy

• Czego obawiają się obywatele z powodu likwidacji gimnazjów?
• Rzecznik Praw Obywatelskich pyta Minister Annę Zalewską o reformę edukacji.
Reforma oświaty, likwidacja gimnazjów, Adam Bodnar pyta o skutki reformy
Adam Bodnar pyta o przepełnione podstawówki (fot.fotolia)

Rzecznik Praw Obywatelskich przedstawił obawy rodziców, nauczycieli, uczniów i samorządowców, jakie otrzymał po ogłoszeniu konsultacji społecznych projektu likwidacji gimnazjów.

Zwraca uwagę, że skutki proponowanych zmian dotkną nie tylko dzieci kończące szkołę podstawową, ale także pierwszoklasistów, dzieci z zerówek, a także gimnazjalistów a nawet uczniów liceów i techników. Jego zdaniem, do tego doprowadzą bowiem zmiany w sposobie naboru do szkół, likwidacja gimnazjów i konieczna z tego powodu zmiana granic obwodów szkolnych.

- W związku z przedstawieniem projektu do wiadomości publicznej do Rzecznika zaczęły napływać skargi indywidualne oraz wystąpienia organów samorządu terytorialnego z zastrzeżeniami i prośbami o podjęcie tego tematu przez Rzecznika – napisał do minister edukacji narodowej Anny Zalewskiej Adam Bodnar.

- Wśród kwestii o charakterze ogólnym, podnoszonych w wystąpieniach kierowanych do RPO, wskazuje się m.in. na brak projektów aktów wykonawczych. Podkreśla się też, że nieznana jest podstawa programowa. Wiele problemów obywateli dotyczy jednak kwestii szczegółowych.

Adam Bondar fot.:facebook.com)
Adam Bondar fot.:facebook.com)

Rzecznik wylicza, co stanowi największe problemy:

Dostosowanie sieci szkół: zmieni się rejonizacja (granice obwodów szkolnych)

- Samorządy terytorialne będą zobowiązane do dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów od 1 września 2017 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. (na czas wygaszania gimnazjów) i mają na to czas tylko do 31 marca 2017 r. Ponieważ to głównie od działań jednostek samorządu terytorialnego będzie zależało przeprowadzenie stosownych zmian w zakresie reorganizacji systemu szkolnictwa, należy podkreślić, że zaproponowany termin jest bardzo krótki, co może uniemożliwić właściwą realizację procesu – pisze RPO.

Brak wsparcia dla szkół i rodziców przy tak głębokich zmianach

Organy administracji, zgodnie z zasadą priorytetu dobra dziecka, w pierwszej kolejności powinny wziąć pod uwagę opinie oraz oczekiwania rodziców. Dlatego też – zdaniem Rzecznika - wprowadzając te zmiany, należy zadbać o zapewnienie działań wspierających wdrożenie nowych regulacji skierowanych do nauczycieli i dyrektorów szkół oraz samorządów tak, aby nie zdezorganizować systemu oświaty oraz zapewnić odpowiednie gwarancje dzieciom, których powyższa zmiana obejmie.

Przepełnienie szkół

Zgodnie z przedstawionym projektem, z dniem 1 września 2017 r. likwiduje się klasę I, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowego gimnazjum. Oznacza to, że dzieci kończące w roku szkolnym 2016/2017 klasę VI szkoły podstawowej staną się uczniami VII, a następnie VIII klasy szkoły podstawowej. W roku szkolnym 2018/2019 ostatni rocznik dzieci klas III ukończy gimnazjum.

Zdaniem RPO głównym efektem zmian będzie zwiększenie się liczby dzieci w szkołach podstawowych w latach szkolnych 2017/2018 i 2018/2019. Zmniejszy się liczba dzieci w gimnazjach a zwiększy w szkołach ponadpodstawowych (obecnie ponadgimnazjalnych) w roku szkolnym 2019/2020.

 


KOMENTARZE (7)ZOBACZ WSZYSTKIE

Zalewska Misiewicz cwany polityczny lis - ale wg. mnie na tym się przejedzie. Po tym nie wzmocni swojej pozycji w pisie

jolka, 2016-11-23 08:41:52 odpowiedz

Wystarczyło dodać rok nauki w LO,a nie przewracać wszystko do góry nogami.Ludzie tego nie popierają.Przynajmniej Ci którzy myślą.

obywatel, 2016-11-22 21:10:56 odpowiedz

Mój syn uczy się prywatnie jęz. rosyjskiego od kilku lat, miałam zamiar posłać go do gimnazjum z poszerzonym rosyjskim. Teraz zostanie w SP z drugim jęz. niemieckim. Porażka

matka, 2016-11-21 09:38:04 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE