PARTNER PORTALU
  • BGK

Reforma oświaty: Rada Języka Polskiego nie zostawia suchej nitki na podstawie programowej

  • JL    14 grudnia 2016 - 11:40
Reforma oświaty: Rada Języka Polskiego nie zostawia suchej nitki na podstawie programowej
Rada Języka Polskiego: w projekcie podstawy programowej języka polskiego dla klas IV-VII „można znaleźć błędy gramatyczne i językowe”. (Fot. Pixabay.com)

• Projekt podstawy programowej języka polskiego dla szkół podstawowych jest niespójny, nielogiczny, z licznymi błędami, także językowymi i terminologicznymi – uważa Rada Języka Polskiego.
• Rada jest gotowa do wnikliwej dyskusji, bo według niej obecna wersja programu nie może być nazywana podstawą programową i powinna zostać gruntownie zmieniona.




Według Rady Języka Polskiego przedstawiony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej projekt podstawy programowej „Język polski – szkoła podstawowa – klasy IV-VIII język polski” „wykazuje niekompetencje zespołu autorskiego, szczególnie jeśli chodzi o metodykę przedmiotową i psychologię rozwojową. Preferowana jest wiedza, a niedostosowanie jej zakresu do możliwości poznawczych uczniów spowoduje, że będzie przyswajana biernie i pamięciowo”.

Zdaniem Rady nastąpi powrót do „encyklopedyzmu”, a „twórcze, refleksyjne, krytyczne korzystanie z wiedzy będzie poza zasięgiem większości uczniów”.

Czytaj też: Nowe podstawy programowe w szkole podstawowej

Ponadto Rada Języka Polskiego uważa, że „treści kształcenia są przestarzałe, oddają rzeczywistość kulturowo-komunikacyjną sprzed 50 lat”. Rada przewiduje, że „lekcje języka polskiego zostaną oderwane od rzeczywistości, w której żyje współcześnie człowiek. Będą postrzegane jako skansen, co wpłynie negatywnie na postawy motywacyjne uczniów. Zaproponowany dokument wprowadzi chaos do edukacji polonistycznej, tym samym wymaga gruntownej zmiany, a przede wszystkim odwołania się do aktualnej wiedzy, w tym także (a może nawet przede wszystkim) z zakresu dydaktyki języka polskiego”.

Czytaj też: Co jeszcze zmieni się w oświacie?

Podstawowe wady przedstawionej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podstawy programowej nauczania języka polskiego w szkołach to m.in.:

• przypadkowość przyporządkowania do poszczególnych działów treści nauczania (niekiedy są to po prostu błędy merytoryczne).

• dokument nie spełnia wymagań podstawy programowej, mającej określać wspólne kierunki działania wszystkich nauczycieli i uczniów, ale też dającej wybór uczestnikom procesu edukacyjnego;

Czytaj też: Jaka nowa podstawa programowa i ramowe plany nauczania?

• w projekcie występują niepotrzebne powtórzenia;

• ani w programie, ani w części opisowej (preambule) nie sposób dostrzec podstaw merytorycznych (językoznawczych) ani dydaktycznych, na jakich proponowany dokument został oparty;

• nieudolne formułowanie celów (niejednokrotnie wręcz groteskowe) zaciera rzeczywisty cel wprowadzania wyszczególnionych treści (np. Uczeń rozumie i stosuje bezosobowe formy czasownika);

• kształcenie językowe potraktowano w sposób przypominający XIX-wieczne wzorce nauczania gramatyki;

• autorzy dokumentu nie respektują ani ogólnych zasad dydaktycznych (np. stopniowania trudności, wiązania teorii z praktyką, operatywności wiedzy uczniów), ani zasad dydaktyk szczegółowych (w tym dydaktyki ortografii i interpunkcji;

• wyodrębnienie działów i usytuowanie w nich wybranych treści jest nielogiczne i niejasne;

• niezrozumiałe są przyczyny rozdzielenia kształcenia językowego i tworzenia wypowiedzi;

• nielogiczności widać też w sposobie wydzielenia podobszarów treści kształcenia oraz klasyfikowaniu treści szczegółowych do poszczególnych podobszarów;

• w doborze treści dla poszczególnych klas widać niedostosowanie poziomu trudności części zagadnień do możliwości poznawczych i wykonawczych uczniów;

Rada Języka Polskiego konkluduje, że „Podstawa narzuca nowe normy tekstowe, dotąd w edukacji polonistycznej nieobecne”, a ponadto można w niej znaleźć błędy gramatyczne i językowe.

Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN na podstawie ustawy z 7 października 1999 roku o języku polskim jest najwyższym organem powołanym do troski o język polski.

Stanowisko podpisali sekretarz Zespołu Dydaktycznego RJP dr Joanna Dobkowska oraz przewodniczący RJP prof. dr hab. Andrzej Markowski.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • dana, 2017-01-04 10:13:23

    a do tej pory był spójny??? zacznijcie uczyć w szkołach a nie siedzieć na uczelniach i zajmować się teorią

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.