PARTNER PORTALU
  • BGK

Rozporządzenie ws. edukacji dzieci niepełnosprawnych: Zmiany dobre, ale czy wystarczy pieniędzy w gminach?

  • aw/pap    8 czerwca 2017 - 21:40
Rozporządzenie ws. edukacji dzieci niepełnosprawnych: Zmiany dobre, ale czy wystarczy pieniędzy w gminach?
Uczeń chory, który może chodzić do szkoły, będzie uczył się zgodnie z indywidualną ścieżką (fot.pixabay)

Celem zmian proponowanych przez MEN  jest "rzeczywiste włączanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do szkoły, wsparcie tych dzieci w szkole" - zapowiada wiceminister Marzena Machałek.




• W przyszłym tygodniu do konsultacji społecznych trafią ponownie projekty trzech rozporządzeń dotyczących edukacji dzieci z niepełnosprawnościami.

• Chodzi o projekty rozporządzeń dotyczących organizacji kształcenia specjalnego, w sprawie indywidualnego nauczania oraz w sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologicznej.

• W proponowanych rozwiązaniach zakłada się, że nauczanie indywidualne będzie tylko w domu, uczniowie mogący chodzić do szkoły zostaną objęci indywidualnym planem 

terapeutycznym.

• Niektórzy obawiają się jednak, że pieniędzy an indywidualne lekcje zabraknie.

 

Wiceminister Marzena Machałek zaznaczyła, że w projektach będą uwzględnione wszystkie uwagi i niepokoje zgłoszone podczas konsultacji. Podkreśliła, że trzeba je czytać łącznie, gdyż są one komplementarne.

Czwartkowe (8 czerwca) posiedzenie sejmowych Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Polityki Społecznej i Rodziny zostało zwołane na wniosek grupy posłów PO. Uzasadniając je Urszula Augustyn (PO) mówiła, że skierowany w kwietniu projekt rozporządzenia ws. nauczania indywidualnego wywołał niepokój rodziców dzieci z niepełnosprawnościami, gdyż według nich, proponowane zmiany doprowadzą do ograniczenia nauczania indywidualnego tylko do domu. Przypomniała, że MEN od tego czasu wyjaśniało, że takiego ograniczenia nie będzie, oraz że uwagi rodziców będą uwzględnione w projektach. Tymczasem - jak zaznaczyła - za słowami nie poszły czyny.

"Myślę, że w sposób jednoznaczny rozwieję wszystkie wątpliwości. Rzeczywiście na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej jeszcze nie ma rozporządzeń, które uwzględniały wszystkie uwagi i niepokoje. Chcę powiedzieć, że te zmiany, które będą uwzględniały uwagi i niepokoje w rozporządzeniach, które są w konsultacjach, ukażą się w przyszłym tygodniu" - odpowiedziała Machałek. Podkreśliła, że MEN ani w projektowanych rozporządzeniach ani w ustawie o systemie oświaty nie zamierza wprowadzać zapisów, które miałyby kogokolwiek wykluczyć.

Jak mówiła, celem zmian proponowanych przez resort jest "rzeczywiste włączanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do szkoły, wsparcie tych dzieci w szkole", a zaproponowane rozwiązania mają być "elastyczne, by mogły się płynnie dostosowywać do potrzeb dzieci".

Przypomniała zapowiedzi resortu dotyczące zmian w edukacji dzieci z niepełnosprawnościami.

Indywidualna ścieżka nauczania

Zgodnie z nimi uczeń niepełnosprawny, który może chodzić do szkoły, będzie mógł się uczyć w szkole ogólnodostępnej, integracyjnej (klasa do 20 uczniów, w tym 5 niepełnosprawnych), specjalnej. Będzie miał indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny: w jego ramach będzie miał zajęcia w klasie, zajęcia rewalidacyjne, zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, pomoc dodatkowego nauczyciela, a także, jako nowe rozwiązanie - zajęcia indywidualne w szkole.

Uczeń chory, który może chodzić do szkoły, będzie uczył się zgodnie z indywidualną ścieżką. Będzie miał zajęcia z klasą i zajęcia indywidualne oraz będzie miał pomoc psychologiczno-pedagogiczną.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Alina Kozińska, FIO, 2017-06-09 09:53:30

    Pieniądze w praktyce rzeczywiście idą za uczniem tylko w szkołach prowadzonych przez inne organy, gdzie rodzice mogą łatwo sprawdzić ile ich na konkretne dziecko przychodzi i jak są wydatkowane. W szkołach samorządowych, z racji istniejącego systemu finansowania oświaty, zawsze będą "tonęły&quo...t; w całości budżetu.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.