Rozwiążą się wiejskie języki obce

MEN zamierza uruchomić projekt wspierający nauczanie języków obcych, zwłaszcza na obszarach defaworyzowanych, w tym na obszarach wiejskich. Na ten cel zostanie przeznaczonych 60 mln zł.
Rozwiążą się wiejskie języki obce
Według resoru edukacji polskie szkoły w porównaniu ze szkołami w innych krajach spełniają rolę wyrównującą szanse uczniów. Natomiast dalsze skuteczne działania w tym obszarze muszą być nakierowane nie tyle na regiony Polski, co na pomoc poszczególnym uczniom, szczególnie tym pochodzącym ze środowisk defaworyzowanych.

Ogłaszając tegoroczne wyniki egzaminu gimnazjalnego, minister Krystyna Szumilas przedstawiła koncepcję nowego projektu, na który zostanie przeznaczonych około 60 mln zł. Pieniądze mają być skierowane na działania zwiększające kompetencje nauczycieli języków obcych, pracujących na terenach defaworyzowanych, w tym na terenach wiejskich.

W ministerstwie przygotowywane są też założenia budowy systemu wspomagania szkół i placówek, który będzie funkcjonować na potrzeby szkoły i wykorzystywać potencjał instytucji około szkolnych oraz potencjał nauczycieli.

Ministerstwo stoi na stanowisku, że wspomaganie winno rozpoczynać się od kompleksowej diagnozy sytuacji szkoły. Diagnoza ta będzie obejmować w szczególności wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej placówki oraz wyniki sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych.

To w długofalowej perspektywie pozwoli na efektywne zwalczanie pogłębiania się nierówności pomiędzy szkołami poprzez indywidualne podejście do każdej z nich. Budowę systemu poprzedzi pilotaż realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół” w 2012 roku.

Według resortu, również nowa podstawa programowa pozytywnie wpływa na znoszenie różnic pomiędzy miastem a wsią w kontekście stwarzania szans na poprawę osiągnięć uczniów. W maju 2012 roku Instytut Badań Edukacyjnych przeprowadził analizę oferty liceów ogólnokształcących dla pierwszoklasistów rozpoczynających naukę od 1 września 2012 roku, która wskazała na najpopularniejsze przedmioty nauczane w zakresie rozszerzonym w gminach i miastach o różnej wielkości.

W tym kontekście szczególnie istotne jest według resortu edukacji, że szeroka oferta przedmiotów rozszerzonych jest dostępna nie tylko w dużych miastach. Możliwość wybierania przedmiotów w małych miejscowościach nie jest istotnie mniejsza niż w największych aglomeracjach, a w przypadku rozszerzania języka angielskiego jest nawet większa.
Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Zwiększać kompetencje nauczycieli języków obcych?!!! Wygląda na to, że nie jesteśmy kompetentni! 15 lat przy tablicy, 10 lat studiów (2 języki obce), sukcesy z uczniami na poziomie FCE CAE, PET, a tu ktoś ma zwiększać moje kompetencje. Czyż to moja wina, że uczniowie opuszczają zajęcia (wagary ze ws...zystkich przedmiotów), że na dodatkowy język obcy dyrekcja zatrudnia swoich znajomych bez kompetencji, że zajęcia z języków są albo 8 rano albo po 15, bo inaczej nie da się planu ułożyć dla językowców, a uczeń albo zaspał, albo nie doczekał 15, że dyr wolą zatrudniać nauczyciela stażystę po studiach bez żadnego doświadczenia, a z dyplomowanymi i mianowanymi rozwiązuje się umowy, bo przecież optymalizacja szkolnictwa (likwidacja szkół)???/ Bardzo poczułem się urażony tym, że P. Szumilas chce podnosić nasze kompetencje. Może by lepiej wziąć się za wychowanie rodzica i ucznia: odpowiedzialność, szacunek, a rezultaty byłyby zaskakujące, ze wszystkich przedmiotów. rozwiń

anglista, 2012-07-09 13:03:27 odpowiedz

Po polsku nie potrafią trzech zdań poprawnie sklecić a za cudzoziemszczyznę się biorą.

dyzma, 2012-07-08 20:54:00 odpowiedz

Te miejskie języki obce też powinny płynniej mówić

Iga, 2012-07-06 14:23:53 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE