Samorządowcy: uczyć się można nie tylko w szkole

Zgromadzenie przedstawicieli samorządów lokalnych i regionalnych UE przyjęło opinię w sprawie uznawania kompetencji nabytych w ramach pozaformalnego i nieformalnego uczenia się. Opinię wypracował Marek Olszewski, wiceprzewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP, wójt gminy Lubicz.
Samorządowcy: uczyć się można nie tylko w szkole
Fot. mos.gov.pl

Projekt zaleceń w tej sprawie trafi teraz do instytucji unijnych, m.in. do Komisji Europejskiej. Komitet Regionów przekonuje w dokumencie, że procedury zatwierdzania umiejętności nabytych poza oficjalnym systemem edukacji są częścią zmian koniecznych w europejskim modelu kształcenia i szkolenia zawodowego.

Czytaj też: Z zawodówki do liceum? Teraz już można

Jak podkreślono w przygotowanej przez wiceprzewodniczącego związku opinie, kompetencje i wiedza są nabywane nie tylko poprzez systemy edukacji formalnej, ale również poprzez uczenie się nieformalne. Chodzi o nabywanie kompetencji w trakcie aktywności życiowej, np. w trakcie pracy czy opieki nad osobami chorymi.

Z kolei kompetencje nabyte w drodze pozaformalnej dotyczą zdobywania umiejętności poprzez uczenie się, w efekcie którego nie uzyskujemy potwierdzenia nabytych kompetencji, np. certyfikatu. Mowa tu na przykład o seminariach, szkoleniach otwartych dla wszystkich czy stażach. W opinii KR zwrócono uwagę, ze kompetencje uzyskane w drodze pozaformalnej i nieformalnej mogą dotyczyć zarówno aspektów technicznych (np. praktycznego doświadczenia), jak i społecznych (np. znajomości języków).

Czytaj też: Samorządowe spółki nie będą mogły prowadzić szkół

Problem w tym, że prace się opóźniają, niektóre kraje i regiony UE pozostają w tyle pod względem uznawania pozaformalnego i nieformalnego kształcenia się. Nadal istnieje wiele znaczących różnic regionalnych i krajowych w zakresie procedur uznawania pozaformalnych i nieformalnych umiejętności, funkcjonuje ponad 100 różnych definicji tych procesów.

Dlatego też Komitet Regionów apeluje o szybką implementację zaleceń Rady Europejskiej, która wezwała państwa członkowskie do ustanowienia zasad zatwierdzania tego typu kwalifikacji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

To jest dobra tendencja, szczególnie dla takiego kraju jak Polska, w którym słabo przygotowujemy do wykonywania pracy, a bez niej nie ma ,,kołaczy". Wychodzone i wykupywane w szkołach papiery słabo informują o posiadanych kompetencjach. Potrzebny jest system dualny, aby szkoły zaczęły odpowiada...ć za świadczenie usług na rzecz przygotowywania do życiowego sukcesu każdego powierzonego szkole ucznia, indywidualizując wsparcie w rozwoju rozumianym jako radzenie sobie z życiowymi wyzwaniami. rozwiń

w.potega@neostrada.pl, 2015-01-07 18:24:22 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE