Samorządowcy: uczyć się można nie tylko w szkole

Zgromadzenie przedstawicieli samorządów lokalnych i regionalnych UE przyjęło opinię w sprawie uznawania kompetencji nabytych w ramach pozaformalnego i nieformalnego uczenia się. Opinię wypracował Marek Olszewski, wiceprzewodniczący Związku Gmin Wiejskich RP, wójt gminy Lubicz.
Samorządowcy: uczyć się można nie tylko w szkole
Fot. mos.gov.pl

Projekt zaleceń w tej sprawie trafi teraz do instytucji unijnych, m.in. do Komisji Europejskiej. Komitet Regionów przekonuje w dokumencie, że procedury zatwierdzania umiejętności nabytych poza oficjalnym systemem edukacji są częścią zmian koniecznych w europejskim modelu kształcenia i szkolenia zawodowego.

Czytaj też: Z zawodówki do liceum? Teraz już można

Jak podkreślono w przygotowanej przez wiceprzewodniczącego związku opinie, kompetencje i wiedza są nabywane nie tylko poprzez systemy edukacji formalnej, ale również poprzez uczenie się nieformalne. Chodzi o nabywanie kompetencji w trakcie aktywności życiowej, np. w trakcie pracy czy opieki nad osobami chorymi.

Z kolei kompetencje nabyte w drodze pozaformalnej dotyczą zdobywania umiejętności poprzez uczenie się, w efekcie którego nie uzyskujemy potwierdzenia nabytych kompetencji, np. certyfikatu. Mowa tu na przykład o seminariach, szkoleniach otwartych dla wszystkich czy stażach. W opinii KR zwrócono uwagę, ze kompetencje uzyskane w drodze pozaformalnej i nieformalnej mogą dotyczyć zarówno aspektów technicznych (np. praktycznego doświadczenia), jak i społecznych (np. znajomości języków).

Czytaj też: Samorządowe spółki nie będą mogły prowadzić szkół

Problem w tym, że prace się opóźniają, niektóre kraje i regiony UE pozostają w tyle pod względem uznawania pozaformalnego i nieformalnego kształcenia się. Nadal istnieje wiele znaczących różnic regionalnych i krajowych w zakresie procedur uznawania pozaformalnych i nieformalnych umiejętności, funkcjonuje ponad 100 różnych definicji tych procesów.

Dlatego też Komitet Regionów apeluje o szybką implementację zaleceń Rady Europejskiej, która wezwała państwa członkowskie do ustanowienia zasad zatwierdzania tego typu kwalifikacji.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

To jest dobra tendencja, szczególnie dla takiego kraju jak Polska, w którym słabo przygotowujemy do wykonywania pracy, a bez niej nie ma ,,kołaczy". Wychodzone i wykupywane w szkołach papiery słabo informują o posiadanych kompetencjach. Potrzebny jest system dualny, aby szkoły zaczęły odpowiada...ć za świadczenie usług na rzecz przygotowywania do życiowego sukcesu każdego powierzonego szkole ucznia, indywidualizując wsparcie w rozwoju rozumianym jako radzenie sobie z życiowymi wyzwaniami. rozwiń

w.potega@neostrada.pl, 2015-01-07 18:24:22 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU