PARTNER PORTALU
  • BGK

Sejmowe komisje chcą odrzucenia projektu nowelizacji Karty Nauczyciela

  • PAP    14 maja 2015 - 12:47
Sejmowe komisje chcą odrzucenia projektu nowelizacji Karty Nauczyciela
Wiceprezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Krzysztof Baszczyński: "Mamy do czynienia z zerwaniem umowy społecznej" (fot.flickr.com/ Ilmicrofono Oggiono)

Projekt nowelizacji Karty Nauczyciela autorstwa PiS zmierza do przywrócenia uprawnień wynikających z Karty nauczycielom i wychowawcom z placówek opiekuńczo-wychowawczych.




Stracili oni uprawnienia z dniem 1 stycznia 2014 r. na mocy ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Do tego czasu pracujący w placówkach socjalizacyjnych mogli być zatrudnieni w dwojaki sposób: na podstawie Karty Nauczyciela lub na podstawie Kodeksu pracy.

Pierwsze czytanie projektu przygotowanego przez posłów PiS odbyło się w czwartek na posiedzeniu połączonych sejmowych Komisji: Edukacji, Nauki i Młodzieży, Polityki Społecznej i Rodziny oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.

Uzasadniając projekt Elżbieta Witek (PiS) zwróciła uwagę, że nauczyciele z ośrodków zatrudniani przed 2014 r. na mocy Karty z dnia na dzień stracili status zawodowy stając się pracownikami samorządowymi. Jak wyliczała towarzyszyło temu obniżenie ich wynagrodzeń, zwiększenie dwukrotnie liczby godzin pracy z dziećmi, zmniejszenie wymiaru urlopu oraz utrata dorobku zawodowego w postaci osiągniętego stopnia awansu zawodowego. Jej zdaniem, świadczy to o braku szacunku dla nich i dla ich pracy.

Posłanka, jak mówiła, zdaje sobie sprawę, że w ostatnich latach w ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych istniał dualny system zatrudnienia, w którym większość osób pracujących w ośrodkach była zatrudniona zgodnie z Kodeksem pracy, a nieliczni zgodnie z Kartą. "Zgadzam się, że za tę samą pracę należy się takie same wynagrodzenie, ale dlaczego zrobiono to w dół" - pytała Witek.

Wychowywanie do nie edukacja

Wniosek o odrzucenie projektu złożyła Magdalena Kochan (PO). Zaznaczyła, że nauczyciele z ośrodków opiekuńczo-wychowawczych powinni zdawać sobie sprawę, że stan zatrudnienia ich zgodnie z Kartą nie będzie wiecznie trwał.

Podkreśliła, że już dawno zmieniło się podejście do opieki nad dziećmi w ośrodkach opiekuńczo-wychowawczych. Jak mówiła nauczyciele powinni być zatrudnieni tam gdzie się dzieci edukuje, podczas gdy w ośrodkach pracownicy zajmują się wychowaniem dzieci.

Domicela Kopaczewska (PO) dodała: "porządkujemy stan, który powinien być już dawno uporządkowany".

PO zrywa umowę społeczną

Wiceprezes Związku Nauczycielstwa Polskiego Krzysztof Baszczyński podkreślił z kolei: "Mamy do czynienia z zerwaniem umowy społecznej". Przypomniał, że przy wprowadzaniu dualnego systemu zatrudniania nie było mowy o tym, że to system przejściowy.

Za odrzuceniem projektu jest też rząd. Wiceminister pracy Małgorzata Marcińska uzasadniając stanowisko argumentowała to m.in. tym, że dualny system zatrudnienia powodował konflikty w ośrodkach między pracownikami, co mogło mieć wpływ na dzieci. Jej zdaniem, zrównanie zasad zatrudniania w ośrodkach "zostało przyjęte li i włącznie w trosce o dobro dziecka" - podkreśliła.

Za odrzuceniem projektu w pierwszym czytaniu opowiedziało się 40 posłów połączonych komisji, 25 - było przeciw, nikt wstrzymało się od głosu.

Ostatecznie o losie projektu nowelizacji ustawy zdecyduje Sejm w głosowaniu na posiedzeniu plenarnym.

Według Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w 2013 r. w placówkach opiekuńczo-wychowawczych zgodnie z Kartą zatrudnionych było 1669 osób, natomiast na podstawie Kodeksu pracy 13 tys. 746 osób.

Dualistyczny system zatrudnienia w placówkach opiekuńczo-wychowawczych był efektem efekt przejęcia w 2000 r. przez ministra pracy placówek opiekuńczo-wychowawczych od ministra edukacji. W efekcie - nauczyciele zatrudnieni w tych placówkach przed 2004 r. dalej podlegali przepisom z Karty Nauczyciela, a zatrudnieni później pracują w oparciu o zapisy Kodeksu pracy.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
  • Polecamy Waszej uwadze transmisje z wybranych sesji #EKG2018. Zapraszamy na YouTube: EEC Poland - bit.ly/2wRSK2O Grupa PTWP - bit.ly/2GjlEsf #EEC2018
    @EECKatowice
  • Jako partnerzy @EECKatowice mieliśmy okazję przeprowadzić panel dyskusyjny o roli młodych w kształtowaniu Europy. Dziękujemy @pherstowski, PROM, MAY, Zwolnieni z Teorii, @ELSAPoland, @aegeewarszawa i @tomanek_robert, rektorowi @UE_Katowice! #EEC2018 #YouthLeadership #YouthVoice https://t.co/57GpHAhcCa
    @EECKatowice - (RT) @AIESECPoland
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (1)

  • w.potega@neostrada.pl, 2015-05-15 09:46:29

    Problem jest głębszy. Trzeba przedefiniować podstawowe pedagogiczne pojęcia, w tym pojęcie ,,wychowanie", dziś rozumiane jako pomaganie każdemu dziecku i obywatelowi w radzeniu sobie z wyzwaniami globalnego rynku. Jakie są wskaźniki efektów wychowania, za które powinniśmy (podatnicy) mniej lub ...więcej wychowawcom płacić? Zawieszanie kwestii finansowych w próżni społecznej (przy braku przekonywujących kryteriów oceny jakości pracy) jest drogą donikąd.  rozwiń