Skutki likwidacji gimnazjów trudno przewidzieć

Zamiast marnować pieniądze na zmianę struktury edukacyjnej, przeznaczmy lepiej te środki na zmniejszenie klas i modyfikację programów oraz metod kształcenia – przekonuje ekspert Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

Skutki likwidacji gimnazjów trudno przewidzieć
Likwidacja gimnazjów byłaby kosztowna, a jej skutki trudno przewidzieć. Dlatego, dla dobra uczniów i budżetu państwa warto rozważyć inne scenariusze. Fot. Pixabay

– Z jednej strony, wprowadzenie gimnazjów skutkowało wyraźną poprawą rezultatów uzyskiwanych przez polskich 15-latków w testach z matematyki, nauk przyrodniczych i umiejętności czytania. Z drugiej strony, polscy uczniowie wypadają znacznie poniżej przeciętnej w zadaniach wymagających umiejętności rozwiązywania problemów. Można zatem powiedzieć, że absolwenci 15 roczników nauczyli się sprawnie rozwiązywać testy, natomiast szkoła nie kształci w nich rozwiązywania problemów. Przyczyna takiego stanu rzeczy nie leży jednak wyłącznie w gimnazjach, ale całym systemie edukacji – twierdzi prof. Sysko-Romańczuk.

Likwidacja gimnazjów byłaby kosztowna, a jej skutki trudno przewidzieć. Dlatego, dla dobra uczniów i budżetu państwa warto rozważyć inne scenariusze.

– Lepiej skoncentrować się na strategii edukacyjnej. Warto rozważyć lekką modyfikację aktualnej struktury, na wzór modelu anglosaskiego, który sprawdza się tam od bardzo długiego czasu. Model 6 (primary school) + 6 (high school), umożliwiłby wprowadzenie spójnych zmian w programach nauczania dla gimnazjów i liceów, gdzie są one najbardziej potrzebne – proponuje Sysko-Romańczuk.

Dodaje: „Zmiany te powinny umożliwić powrót do idei ogólnokształcącego liceum, które po wprowadzeniu gimnazjów utraciło swój sens. Ponadto, podział 6+6 pozwoliłby na poprawę atmosfery wychowawczej - gimnazjaliści mieliby autorytet bardziej dojrzałych kolegów i koleżanek z liceum.”

Jeśli nie chcemy stracić dystansu do najszybciej rozwijających się gospodarek, polską szkołę czekają wielkie zmiany. Czas niżu demograficznego jest ku temu idealną okazją.

Pełna wersja komentarza pod tym linkiem.

 


KOMENTARZE (6)ZOBACZ WSZYSTKIE

Jeżeli proponowane zmiany uda się wprowadzić- skorzystają na tym wszyscy, rodzice,uczniowie i nauczyciele. Zamiast bezsensownej biurokracji, całą energię będzie można poświęcić konkretnemu dziecku, a tak nauczyciele najpierw muszą rozliczyć się ze stosów dokumentów. Po jaką cholerę nakazuje nam się ...monitorować treści podstawy programowej, nie wspomnę o innych absurdach narzucanych przez kolejnych nowych ministrów, tylko po to, żeby zaistnieć. Liczę na mądrość i odpowiedzialność PIS-u. Szkoła w obecnym kształcie widzi ucznia na samym końcu. To mogą zmienić tylko ci, którzy kierują się w życiu moralnymi zasadami. rozwiń

belferka z powołania, 2015-11-16 18:53:25 odpowiedz

Do jks: Mam na myśli obecnych działaczy PIS! (czytaj z uwagą komentarz)
sprawdź sobie wyniki głosowania z obrad sejmu w sprawie utworzenia gimnazjów . Za utworzeniem głosowali między innymi: A.Macierewicz,J.Kaczyński, M.Kamiński . Czy to nie działacze obecnego PIS???????????? Więc nie zarzuc
...aj mi kłamstwa! rozwiń

gosc, 2015-11-04 20:16:14 odpowiedz

Do bzdura!: Krytykujesz, że durny komentarz a sam insynuujesz nieprawdę ! Owszem gimnazja wprowadzał minister Handke i reklamował gimbusy ale jakim prawem mieszasz do tego obecny PiS nie rozumiem zupełnie, to zwykła blaga !

jks, 2015-11-03 18:52:26 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE