Sprawdzian szóstoklasistów: problemy w jednej ze szkół

Ponad 350 tys. szóstoklasistów w całej Polsce przystąpiło we wtorek (01.04) do pisemnego sprawdzianu. Są oni ostatnim rocznikiem, który zdaje sprawdzian w formule obowiązującej od 2002 r. Uczestnictwo w nim jest jednym z warunków ukończenia szkoły podstawowej.
Sprawdzian szóstoklasistów: problemy w jednej ze szkół

ZAKTUALIZOWANA: Zakończył się ogólnopolski sprawdzian dla szóstoklasistów. Jak poinformowała PAP wicedyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Mariola Konopka, egzamin przebiegał prawidłowo, nie odnotowano odstępstw od procedur z wyjątkiem jednej szkoły w woj. łódzkim.

Jedna ze szkół w woj. łódzkim nie zgłosiła swoich uczniów do sprawdzianu dla szóstoklasistów. Teraz dziewięcioro uczniów ostatniej klasy będzie musiało pisać sprawdzian w czerwcu.

Jak wyjaśniła, o godz. 9, czyli w momencie rozpoczęcia sprawdzianu, zadzwoniła do OKE dyrektorka szkoły i poinformowała, że do placówki nie dotarły arkusze egzaminacyjne. Okazało się, że szkoła nie dopilnowała obowiązku i nie zgłosiła uczniów do sprawdzianu.

Dodała, że już poproszono dyrektorkę szkoły o pisemne wyjaśnienie zaistniałej sytuacji i zgłoszenie uczniów na dodatkowy termin sprawdzianu w czerwcu. Zakrzewska powiedziała również, że o zaistniałej sytuacji powiadomiła wójta gminy, na terenie której znajduje się placówka.

 ---- WCZEŚNIEJSZE WIADOMOŚCI ----

Sprawdzian rozpoczął się po godz. 9 i potrwa 60 minut. Dla uczniów z różnymi dysfunkcjami czas trwania sprawdzianu może być przedłużony o 30 minut. Testy rozwiązane przez szóstoklasistów zostaną zakodowane; sprawdzać je będą egzaminatorzy z okręgowych komisji egzaminacyjnych.

"Jest spokojnie" - powiedziała PAP we wtorek tuż przed rozpoczęciem sprawdzianu wicedyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Mariola Konopka. Zapewniła, że wszystko odbywa się zgodnie z procedurami.

Sprawdzian, zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym, ma skontrolować nie tylko wiedzę ucznia, ale i jego umiejętności. Ma ocenić, w jakim stopniu opanował on czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce, w tym liczenie.

Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnego wypadku losowego nie mógł przystąpić do sprawdzianu we wtorek, będzie go pisać w drugim terminie - 3 czerwca. Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz.

Uczniowie, którzy w ogóle nie przystąpią do sprawdzianu w tym roku, muszą powtórzyć ostatnią klasę szkoły podstawowej i zgłosić się na egzamin za rok.

Jeśli szóstoklasista zamierza kontynuować naukę w gimnazjum rejonowym, to liczba uzyskanych przez niego punktów ze sprawdzianu nie ma większego znaczenia - i tak zostanie przyjęty do szkoły. W przypadku wyboru gimnazjum spoza rejonu czy szkół prywatnych i społecznych wynik sprawdzianu może decydować o tym, czy uczeń zostanie przyjęty do szkoły. Sprawdzianu nie można powtórzyć z powodu słabego wyniku.

Wyniki uzyskane przez uczniów ze sprawdzianu (wyrażone są w punktach, osobno dla każdej z umiejętności) umieszczone będą na specjalnych zaświadczeniach wydawanych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną; szóstoklasiści dostaną je na zakończenie roku szkolnego wraz ze świadectwami.

W związku ze sprawdzianem wtorek może być dniem wolnym od lekcji w szkołach podstawowych. Decyzję z tej sprawie podejmują dyrektorzy szkół.

Od 2015 r. będzie obowiązywała nowa formuła sprawdzianu. Będzie się on składał z dwóch części. Pierwsza z nich sprawdzać będzie wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystywanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. Ta część sprawdzianu ma potrwać 80 minut.

Po części pierwszej i przerwie szóstoklasista przystąpi do drugiej części egzaminu - testu z języka obcego. Zgodnie z nową podstawą programową wszyscy uczniowie już od pierwszej klasy obowiązkowo uczą się języka obcego. Do wyboru jest sześć języków: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski. Ta część egzaminu potrwa 45 minut.

Wyniki sprawdzianu wyrażone w procentach będą osobno podane z części pierwszej (z wyszczególnieniem wyniku dla zadań z języka polskiego i matematyki) i osobno z drugiej. Ma to umożliwić porównywanie wyników uzyskanych przez uczniów z danych przedmiotów na wszystkich etapach edukacji.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE