PARTNER PORTALU
  • BGK

Stary i nowy SIO będzie działał równolegle?

  • PAP    11 października 2013 - 12:42

Projekt nowelizacji ustawy o Systemie Informacji Oświatowej trafił w piątek do prac w podkomisji sejmowej. Zakłada on przedłużenie o trzy lata, to jest to 1 marca 2017 r., funkcjonowanie równolegle starego i nowego Systemu.




O skierowaniu projektu do podkomisji zdecydowały sejmowe komisje: edukacji, nauki i młodzieży oraz administracji i cyfryzacji. Wcześniej odrzuciły one wniosek PiS o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.

Uzasadniając go Sławomir Kłosowski (PiS) przypomniał, że nowy System Informacji Oświatowej (SIO) od początku prac wywoływał kontrowersje. "Zwracaliśmy uwagę, że jest on zbyt daleko idący w zbieraniu indywidualnych danych o uczniach, w tym o ich niepełnosprawności" - powiedział.

Za odrzuceniem projektu głosowało 11 posłów, 27 - było przeciw, trzy osoby wstrzymały się od głosu.

Czytaj też: Wydłużona praca starego SIO przyjęta

System Informacji Oświatowej funkcjonuje od 2005 r. Gromadzi statystyczne i indywidualne dane o szkołach, placówkach oświatowych i nauczycielach. Nowy System Informacji Oświatowej wdrażany jest od maja 2013 r. (stąd określenia stare SIO i nowe SIO). W nowym systemie obok danych o szkołach i nauczycielach zbierane są także indywidualne dane o uczniach. Przy czym dane o uczniach identyfikowane są tylko na etapie zbierania ich w szkołach, następnie przekazywane są w formie danych statystycznych.

Jednocześnie tzw. dane wrażliwe są zbierane wyłącznie wtedy, gdy wyrazi na to zgodę rodzic ucznia. Przed wprowadzeniem tego zabezpieczenia nowe SIO krytykowała m.in. Helsińska Fundacja Praw Człowieka. Obecnie nowe SIO oceniane jest pozytywnie przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Według MEN dodatkowe trzy lata równoległego funkcjonowania dwóch SIO, umożliwi wyeliminowanie błędów w danych identyfikacyjnych w nowym systemie, w tym błędów użytkowników SIO i błędów w rejestrze PESEL (np. błędy w nazwiskach i imionach) oraz korektę danych dziedzinowych przekazywanych do bazy danych SIO.

"Zakładano, że nowy System Informacji Oświatowej zacznie działać na wiosnę tego roku, użytkownicy zaczęli wpisywać dane. Przez ostatnie pół roku udało się zgromadzić ponad 80 proc. danych w różnych dziedzinach. Nie jest to więc komplet danych. Wiemy też, że użytkownicy ciągle te dane korygują, m.in. z systemem PESEL. Te korekty są czasochłonne, stąd proponujemy przedłużenie działania starego SIO" - powiedział wiceminister edukacji Maciej Jakubowski. Jak mówił pozwoli to przez najbliższe trzy lata bezpiecznie dokonywać podziału subwencji oświatowej na podstawie danych zgromadzonych w starym systemie.

"Z przybliżonych analiz wynika, że nawet po wyeliminowaniu wszystkich błędów po stronie użytkowników SIO skala niepełnej referencyjności rejestru PESEL może wynosić około jednego procenta" - napisano w uzasadnieniu projektu. Jakubowski przypomniał, że do SIO wprowadzone są dane około 6 mln osób. "W przypadku konieczności korekty nawet jednego procenta danych, to jest to bardzo duża liczba" - powiedział wiceminister.

W projekcie zaproponowano także wprowadzenie mechanizmu zapewniającego możliwość gromadzenia w bazie danych nowego SIO niezweryfikowanych danych identyfikacyjnych uczniów i nauczycieli, czyli danych niezgodnych z danymi w rejestrze PESEL. Umożliwi to monitorowanie efektywności procesu weryfikacji tych danych z danymi w rejestrze PESEL. Pozyskana zostanie informacja o liczbie osób, których dane nie zostały zweryfikowane oraz powstanie możliwość określenia czasu niezbędnego do wyjaśnienia stanu faktycznego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.