Status dyrektora szkoły po staremu

Resort edukacji nie pracuje nad zmianą statusu zawodowego dyrektora szkoły, choć zlecił Ośrodkowi Rozwoju Edukacji przygotowanie raportu na ten temat.
Status dyrektora szkoły po staremu

Dokument zawiera trzy rozwiązania, które zmieniłyby złą sytuacje w oświacie. Po pierwsze, dyrektor szkoły miałby zawieszone na okres pełnienia swojej funkcji przywileje wynikające z Karty nauczyciela, a zatrudniony byłby jako pracownik samorządowy.

Czytaj też: Oświata jest kompletnie rozchwiana

Po drugie, zamiast dyrektora samorząd mógłby powołać inspektora oświatowego, który zarządzałby równocześnie kilkoma placówkami.

Po trzecie, dyrektor miałby pełnić funkcję tylko przez dwie kadencje i to w szkole, w której wcześniej nie był nauczycielem. Dodatkowo każdy musiałby przejść dwuetapowy system szkolenia: teoretyczny i praktyczny wzorowany na MBA.

Ten pomysł oburzył jednak dyrektorów szkół. Uważają, że osoba, która go przygotowała, nigdy nie pracowała w oświacie i nie zna specyfiki kierowania szkołą. Za sukces wręcz uznają fakt, że dyrektor placówki był w niej wcześniej nauczycielem i poznał szczegóły jej działalności.

Według posła Zbigniewa Chmielowca, tylko do sprawy inspektorów odniesiono się z przychylnością. – Zaznaczyć jednak trzeba, że już obecnie tworzone są zespoły oświatowe, w skład których wchodzi kilka placówek, gdzie jest powoływany tylko jeden dyrektor. Zespoły te obejmują gimnazja, szkoły podstawowe i przedszkola. Wydaje się zatem możliwe stworzenie zespołów szkół gminnych, którymi w kwestiach finansowych czy pracowniczych będzie zarządzała jedna osoba – argumentował poseł Zbigniew Chmielowiec w interpelacji do minister edukacji.

Krystyna Szumilas, odpowiadając posłowi, przypomniała, że postępująca decentralizacja zarządzania oświatą powoduje wzrost odpowiedzialności jednostek samorządu terytorialnego prowadzących szkoły i placówki oświatowe za trafność decyzji i efektywność działań podejmowanych w obszarze lokalnej edukacji.

Dodała, że to na potrzeby jednostek samorządu terytorialnego odpowiada systemowy projekt „Doskonalenie strategii zarządzania oświatą na poziomie regionalnym i lokalnym” przygotowywany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim.

– W ramach projektu opracowywane są analizy i raporty oraz zbierane są opinie i ekspertyzy, które głównie mają wspierać samorządowców w podejmowanych przez nich działaniach dotyczących lokalnej oświaty – tłumaczyła minister.

Zauważyła, że w raporcie został także podjęty temat sytuacji i statusu dyrektorów szkół i placówek oświatowych oraz relacji pomiędzy dyrektorami szkół a organami prowadzącymi, czyli samorządami.

– Opracowania przygotowane w oparciu o zebrany materiał badawczy będą służyć przede wszystkim głównemu adresatowi projektu, tj. przedstawicielom jednostek samorządu terytorialnego. Natomiast żadne z przygotowywanych opracowań nie jest i nie było w swoim pierwotnym założeniu przygotowywane w formie rekomendacji kierowanych do ministra edukacji narodowej – oświadczyła minister Szumilas, podkreślając, że resort edukacji nie pracuje nad zmianami dotyczącymi statusu dyrektora szkoły.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE