Sukcesy polskich uczniów w międzynarodowym projekcie astronomicznym

Polskie szkoły odegrały wiodącą rolę w międzynarodowej akcji badania małych ciał Układu Słonecznego, m.in. tych, które mogą stanowić zagrożenie dla Ziemi.
Sukcesy polskich uczniów w międzynarodowym projekcie astronomicznym

Wyniki kampanii opublikowały amerykańska agencja kosmiczna NASA i Astronomical Research Institute (ARI). Akcja była prowadzona w ramach programu International Astronomical Search Collaboration (IASC).

Jak wynika z podsumowania przygotowanego przez NASA i ARI, poza dwoma asteroidami odkrytymi przez polskich uczniów na przełomie kwietnia i maja (2011 FJ49 – Zespół Szkół nr 10 im. prof. Stefana Banacha w Toruniu i 2011 FX88 – Gimnazjum Miejskie im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu), zespołom z naszego kraju udało się znaleźć jeszcze dwa inne nieznane wcześniej obiekty.

Są to dwie asteroidy odkryte przez uczniów Zespołu Szkół nr 10 im. prof. Stefana Banacha w Toruniu – 2011 HT24 i 2011 HS31. W ten sposób na liści obiektów znalezionych przez uczniów z Polski w tym roku są już cztery pozycje, a pełna lista, uwzględniająca wszystkie odkrycia od 2006 roku, czyli od początku działalności IASC w Polsce, zawiera już blisko 30 obiektów.

Dane o wszystkich z nich zostały zebrane w mieszczącym się na Harwardzie Minor Planet Center, które dla Międzynarodowej Unii Astronomicznej i NASA zbiera informacje o najmniejszych ciałach Układu Słonecznego.

Z podsumowania wynika, że polskie szkoły wyróżniają się wśród wszystkich uczestników kampanii IASC (obecnie bierze w nich udział 250 placówek z kilkunastu krajów).

Asteroida 2010 CH1, którą w 2010 roku odkryli uczniowie Zespołu Szkół nr 10 im. prof. Stefana Banacha w Toruniu, uzyskała ostateczne potwierdzenie obserwacyjne, co nawet w przypadku planetoid badanych przez zawodowych astronomów nie jest częste, a w kampaniach IASC zdarza się niezwykle rzadko i tylko najlepszym zespołom.

Wcześniej w Polsce udało się to uczniom z XIII Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie. W obu przypadkach dodatkową nagrodą dla odkrywców jest możliwość nazwania asteroidy, dzięki czemu wkrótce na niebie pojawią się dwa obiekty o polsko brzmiących nazwach (będzie to „Szczecin” oraz nazwa asteroidy 2010 CH1, która zostanie wyłoniona w konkursie).

Polskie szkoły uczestniczą w IASC dzięki programowi „Hands-On Universe, Europe”, w ramach którego udostępniane są nowoczesne narzędzia dydaktyczne wspomagające nauczanie przedmiotów ścisłych, np. program webkamerkowych obserwacji astronomicznych czy program wykorzystujący zdalnie sterowane teleskopy i radioteleskopy.

Jego koordynatorem jest dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, dr hab. Lech Mankiewicz. W kampaniach obserwacyjnych jest obecnie wykorzystywany mieszczący się na Hawajach Pan-STARRS 1 – przeznaczony do poszukiwania asteroid, najlepszy instrument tego typu na świecie.

Podobne teleskopy mają w przyszłości stanowić cześć globalnego systemu monitorowania nieba, który dzięki współpracy profesjonalnych astronomów, nauczycieli i uczniów będzie stanowił kompleksowy system wczesnego ostrzegania o ciałach, które mogłyby uderzyć w Ziemię.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU