PARTNER PORTALU
  • BGK

Szkolne pracownie pozostawiają jeszcze wiele do życzenia

  • AW    10 lipca 2014 - 19:54
Szkolne pracownie pozostawiają jeszcze wiele do życzenia

W nowej perspektywie unijnej MEN stawia na lepsze wyposażenie pracowni w szkołach. Na konferencji w warszawskim Centrum Nauki Kopernik dyskutowano o tym, w jaki sposób ten program przeprowadzony zostanie w regionach.




- Czy chcemy, żeby nasze dzieci siedziały przy komputerach dłużej niż robią to dziś? Z perspektywy rodziców i dorosłych z pewnością odpowiemy, że nie. Dlatego ważne jest, żeby dzieci rozwijały swoją ciekawość i miały prawdziwy kontakt z rzeczywistością - mówiła Claudia Torres-Bartyzel z MEN, która przywitała gości dzisiejszej konferencji „Fundusze europejskie na edukację w latach 2014-2020. Nauczanie przedmiotów przyrodniczych" zorganizowanej w CNK.

Podkreślała, że dla resortu edukacji ważnym jest zachowanie równowagi między cyfryzacją a rzeczywistością i pobudzenie chęci uczenia się nauk ścisłych.

Jak to dziś wygląda w szkole? Nie najlepiej.

- Przeżyłem szok, gdy zacząłem sprawdzać, jak często w szkole podstawowej i gimnazjach dzieci mają kontakt z doświadczeniami - wyznał nauczyciel fizyki Maciej Wiśniewski, który pracuje m.in. w Zespole Szkół UMK w Toruniu (gimnazjum i liceum). - Większość uczniów w toku nauki przed liceum nie spotkała się w ogóle z eksperymentami, albo liczba tych eksperymentów była mniejsza niż dziesięć. Czego więc doświadczają? Suchych wykładów, rozwiązywania zadań lub symulacji komputerowych, których poziom merytoryczny często jest wątpliwy.

MEN: nowy sprzęt, ale dobrze wykorzystywany

Nie da się prowadzić dobrych lekcji z doświadczeniami bez dobrze wyposażonych pracowni w szkołach. Dlatego - jak zapowiedział Jarosław Jankowski z MEN - będzie to jednym z priorytetów wydatków na edukację w ramach unijnej perspektywy 2014 - 2020.

- Inwestowanie to będzie się odbywało tylko z poziomu regionalnego przy systemowym wsparciu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój - informował Jankowski. Zwracał uwagę, że konieczne będą też m.in. szkolenia nauczycieli. - Bo cóż z tego, że kupimy najcudowniejszy sprzęt, gdy pokryje się on kurzem i kolejne roczniki szkolne będą tylko na niego patrzeć - dodał.

W swojej prezentacji zwrócił uwagę na cel tej szkolnej rewolucji. A chodzi o zwiększenie zainteresowanie uczniów przedmiotami przyrodniczo-matematycznymi. W dłuższej perspektywie dzięki temu ma się też zwiększyć liczba studentów na kierunkach ścisłych.

IBE: jak powinna wyglądać pracownia

Mirosław Sielatycki, zastępca dyrektora Biura Edukacji m. st. Warszawy zwracał uwagę, że „rewolucja w szkolnych pracowniach" będzie wymagała aktywności samorządów.

Z pomocą im przyszli badacze IBE. Dzięki ich opracowaniom każdy samorządowiec i dyrektor szkoły może sprawdzić, jakie powinno być minimalne wyposażenie pracowni do przedmiotów przyrodniczo-matematycznych. Swoje rekomendacje dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych przestawili podczas warszawskiej konferencji.

- Dokument powstał pod okiem nauczycieli praktyków - podkreślał Adam Pukocz. - Są w nim nie tylko rekomendacje wyposażenia pracowni, ale też rozdziały dotyczące szkoleń dla nauczycieli oraz organizacji pracy szkoły.

Co powinno się więc znaleźć w szkolnych pracowniach?

Zdaniem naukowców do prowadzenia lekcji z biologii w gimnazjum potrzebne są m.in. skalpele, mikroskop terenowy, lornetki i lupy, akwarium do hodowli roślin wodnych oraz model serca człowieka.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.