Szkoły spełniają tylko minimalne wymagania podstawy programowej

Szkoły nie uczą wystarczających umiejętności. Wiele z nich spełnia jedynie minimalne wymagania określane w podstawie programowej.
Szkoły spełniają tylko minimalne wymagania podstawy programowej
Najgorzej wypadają szkoły podstawowe (fot.pixabay.com)

Szkoły niewystarczająco uczą umiejętności rozumienia tekstów, wykorzystywania matematyki w co dziennym życiu, pracy zespołowej czy posługiwania się nowymi technologiami. Takie wnioski płyną z analizy wyników tzw. ewaluacji zewnętrznych, czyli systemu oceny szkół przez nadzór pedagogiczny, przeprowadzonych w latach 2013-2014. Wykonuje je Ośrodek Rozwoju Edukacji, jedna z agend resortu edukacji - informuje "Rzeczpospolita".

Najgorzej w tej ocenie wypadają szkoły podstawowe - ponad 6 proc. z nich spełniło jedynie podstawowe kryteria. Dla gimnazjów i liceów ogólnokształcących ten odsetek wyniósł ok. 3 proc. Aż 1,6 proc. z ok. 1,5 tys. przebadanych w latach 2013-2014 szkół nie spełniło nawet minimów podstawy programowej i będą musiały wprowadzić programy naprawcze.

Czytaj też: Szkoły niepubliczne tak, ale nie wszędzie!

Jednak zdaniem byłego wiceministra edukacji Wojciecha Książka nie oznacza to wcale, że jakość ich pracy się poprawi. "Kurator ma bardzo ograniczony wpływ na to, jak kształtowana jest sieć szkolna w danej gminie czy powiecie i kto tymi szkołami zarządza" - mówi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do Karol Jarzyna: A kto mówił, że ma być miło ? Pełnimy różne role społeczne i jesteśmy oceniani, zwłaszcza jeśli pracujemy w szkołach. Pracujmy dobrze, wypełniajmy swoje obowiązki sumiennie, stosujmy się do zmieniających się przepisów, a w szczególności uczmy dzieci tak, jak byśmy chcieli żeby inni... uczyli nasze własne. Wtedy ewaluacja będzie miła i przyjemna. Pozdrawiam. rozwiń

Alka, 2015-06-02 12:15:00 odpowiedz

Ocena dokonywana przez sprawdzających czy szkoła realizuje podstawę programową jest zawsze subiektywna. Robią to ludzie w oparciu o własne interpretacje wytycznych. Zatem jeżeli podstawa jest określona przez Ministerstwo oraz przedstawiciele Kuratoriów sprawdzają jej realizację, to przede wszystkim ...wyniki testów i ocen w pierwszych klasach gimnazjów powinny być świadczyć o tym czy uczniowie coś umieją lub nie, a nie ocena po kilkudniowym badaniu szkoły (np ewaluacje itp.). Ani kontrolującym ani kontrolowanym nie jest miło podczas takich weryfikacji. rozwiń

Karol Jarzyna, 2015-06-02 08:32:17 odpowiedz

Tych poczętych w probówce Nie izuczat mnogo, Bo potem na wojnę Kogo posłać? Kogo !!!?

Eterno Vagabundo, 2015-04-14 23:02:17 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE