Szkoły tkwią w epoce kredy

Zastosowanie nowoczesnych technologii w szkolnej edukacji, czyli "koniec epoki kredy" - to jedno z zagadnień omawianych w czwartek przez ekspertów oraz uczestników pierwszego Śląskiego Kongresu Oświaty w Katowicach.
Szkoły tkwią w epoce kredy

"Dziś kształcimy (się) dla jutra" - pod takim hasłem trwa od środy w Katowicach Śląski Kongres Oświaty. Eksperci dyskutują z nauczycielami m.in. o dostosowaniu nauczania do zmieniających się potrzeb i możliwości uczniów oraz wpływie nowoczesnych technologii na kształcenie w szkole.

"Szkoły jeszcze często tkwią w epoce kredy. Na przerwach dzieci wyciągają smartfony, tablety i z nich korzystają, a kiedy wchodzą do sali szkolnej jest tablica tradycyjna z kredą i zakaz korzystania z jakiegokolwiek sprzętu. To musi powodować dysonans ogromny. To trzeba zmienić" - uważa Dominika Hofman-Kozłowska z Uniwersytetu Śląskiego, która w czwartek prowadziła panel pt. "Epoka cyfrowych tubylców. Zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji".

Czytaj też: Czego uczy cyfrowa szkoła?

Zdaniem Hofman-Kozłowskiej szkoły wcale nie muszą uczestniczyć w "wyścigu" za nowym oprogramowaniem i sprzętem, ważniejsze jest, by rozwiązania technologiczne a zwłaszcza zasoby cyfrowe stały się pomocne nauczycielom w realizacji podstawy programowej i przekazywaniu wiedzy a uczniom "w bardziej efektywnej nauce". Proponuje, by np. wzorem innych szkół w świecie organizować tzw. dzień z komputerem i internetem, proponować uczniom przynoszenie własnego sprzętu do szkoły oraz umożliwić im korzystanie z niego pod okiem nauczycieli.

"Tablica z kredą może funkcjonować obok" - powiedziała ekspert. Zaznaczyła jednak, że nie można zapominać o podstawowej misji edukacji. "Cyfryzacja szkół tak, ale należy pamiętać o głównej misji edukacji, jaką jest wychowanie i przekazywanie wiedzy. (...) Nie wolno zapominać o tradycyjnej książce" - podkreśla Hofman-Kozłowska.

Śląski Kurator Oświaty Stanisław Faber powiedział, że cyfryzacja na dobre weszła do szkół a organizacja szkół oparta jest "na daleko idącej komputeryzacji", szkoły mają możliwość wprowadzenia np. dziennika elektronicznego. Odnosząc się do wykorzystania nowoczesnych rozwiązań na lekcjach podkreślił, że "przekaz wzrokowy sprzyja lepszemu zapamiętywaniu i stanowi urozmaicenie lekcji, ale nie można tylko na tej podstawie prowadzić zajęć". "Należy zachować harmonię i równowagę, (...) myślę, że nauczyciele mają tego świadomość" - powiedział Faber.

Kongres zakończy się w czwartek. Organizują go Kuratorium Oświaty w Katowicach, Uniwersytet Śląski oraz wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk. Udział w przedsięwzięciu biorą nauczyciele, dyrektorzy szkół, przedstawiciele organizacji pozarządowych oraz eksperci wielu dziedzin.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Tablice interaktywne są dość wygodne,kredy i ścierki nie potrzeba,no i pisać umieć trzeba-polecam mądry wynalazek.

Nauczyciel, 2013-10-28 12:48:53 odpowiedz

"Tablica z kredą może funkcjonować obok" - powiedziała ekspert. Zaznaczyła jednak, że nie można zapominać o podstawowej misji edukacji. "Cyfryzacja szkół tak, ale należy pamiętać o głównej misji edukacji, jaką jest wychowanie i przekazywanie wiedzy. (...) Nie wolno zapominać o tradycy...jnej książce" - podkreśla Hofman-Kozłowska. --->Święta racja. Bez tablicy urośnie pokolenie nie potrafiące poprawnie pisać po polsku. Komputer za nich poprawi wszystkie błędy. rozwiń

JodekMordka, 2013-10-28 11:46:23 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE