Uczniowie mają problemy z zadaniami tekstowymi

Większość uczniów III klas szkół podstawowych radzi sobie z rachunkami i ma dobrą wyobraźnię geometryczną, ale duży odsetek ma różnego typu kłopoty z zadaniami tekstowymi - wynika z tegorocznej edycji Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT).
Uczniowie mają problemy z zadaniami tekstowymi
fot.pixabay.com

Badanie Instytutu Badań Edukacyjnych ma głównie charakter diagnostyczny. Przeprowadzane jest co roku. Udział szkół w nim jest dobrowolny. Jego wyniki mają pomóc nauczycielom ocenić mocne i słabe strony uczniów.

Podczas badania uczniowie dostają zestaw zadań, na których rozwiązanie mają godzinę. Jak zaznaczył lider Pracowni Matematyki Instytutu Badań Edukacyjnych Marcin Karpiński, podczas tak przeprowadzanego badania nie jest możliwe sprawdzenie wszystkich umiejętności uczniów z zakresu matematyki, sprawdzane są tylko niektóre z nich. Dlatego m.in. nie można porównywać wyników badania z różnych lat.

W tym roku sprawdzana była sprawność rachunkowa uczniów, wyobraźnia geometryczna i rozwiązywanie zadań tekstowych, a w nich umiejętność selekcji informacji i dostrzegania zależności.

Trzecioklasiści zdobyli średnio 56 proc. możliwych do zdobycia punktów (7,9 pkt na 14 możliwych). Wyniki chłopców i dziewczynek były zbliżone. Według badaczy z IBE, także różnice między wynikami uczniów ze wsi i miast nie były duże.

Niemal jedna trzecia uczniów uzyskała wynik mieszczący się w przedziale 7-9 pkt, a połowa całej grupy - w przedziale 6-10 pkt. Żadnego zadania nie rozwiązało tylko 0,4 proc. uczniów. Bezbłędnie z wszystkimi zadaniami poradziło sobie 2,5 proc. badanych trzecioklasistów.

Badanie pokazało, że 40 proc. badanych uczniów nie rozwiązało żadnego lub rozwiązało tylko jedno z trzech zadań sprawdzających ich sprawność rachunkową. 36 proc. rozwiązało dwa zadania, a 24 proc. bezbłędnie rozwiązało wszystkie trzy zadania.

Analizując prace dzieci, które otrzymały jeden punkt lub żadnego, eksperci doszli do wniosku, że poważne problemy z wykonywaniem podstawowych działań miała jedna piąta uczniów. Tymczasem - jak podkreślają - od tego, jak sprawnie dzieci potrafią dodawać i odejmować w zakresie 100, czy posługiwać się tabliczką mnożenia, zależy w wielu przypadkach poprawne rozwiązanie bardziej złożonych zadań. "Nauczyciele powinni więcej pracy poświęcić pracy z tymi uczniami" - zaznaczył Karpiński.

Przy rozwiązywaniu zadań sprawdzających selekcję informacji kluczowa była umiejętność uważnego czytania tekstu. Tutaj także co piąty uczeń nie rozwiązał żadnego z tych zadań. Zdaniem badaczy, nie jest wykluczone, że wśród uczniów, którzy nie poradzili sobie z żadnym zadaniem, są tacy, którzy nie mieliby kłopotów z matematyką, gdyby lepiej opanowali umiejętność czytania, nie tylko tekstów matematycznych. To także jest grupa uczniów, z którą nauczyciele powinni dodatkowo pracować, gdyż ich problemy w matematyce mogą się pogłębiać.

W zadaniach sprawdzających wyobraźnię geometryczną dzieci musiały wyobrazić sobie np. jak będzie wyglądała wycinanka po rozłożeniu kartki. 70 proc. badanych nie miało z tym problemu, ale z innym zadaniem sprawdzającym wyobraźnię geometryczną nie poradziło sobie ponad 40 proc. dzieci. Dlatego badacze zalecają ćwiczenia, w których uczniowie samodzielnie manipulują modelami figur.

Najtrudniejsze dla trzecioklasistów okazało się dostrzeganie zależności w zadaniach tekstowych. Prawie 30 proc. uczniów nie rozwiązało żadnego zadania z tego obszaru, a tylko 13 proc. rozwiązało wszystkie zadania.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Dajcie im jeszcze glupsze zadania, wiek szkolny obniżcie do 5 lat. Te zadania są tak układane, żeby dziecko nie mogło ich rozwiązać, przestało wierzyć w siebie i jak najwcześniej nabrało przekonania, że nie nadaje się do ważnych zadań. Takie zadania tylko dla dzieci bogatych i polityków, dzieci po s...zkołach prywatnych i prowadzonych przez księży. rozwiń

bee03, 2014-12-06 13:48:10 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE