PARTNER PORTALU
  • BGK

Uczniowie powinni mieć dostęp do technologii IT

  • PAP    8 października 2013 - 17:03
Uczniowie powinni mieć dostęp do technologii IT

- Najlepsze efekty w edukacji przynosi połączenie najnowszych technologii z metodami tradycyjnymi, dlatego uczniowie powinni mieć w szkole powszechny dostęp do technologii IT - uważa ekspert Fraser Speirs, nauczyciel z Cedars School of Excellence w Szkocji.




Cedars School of Excellence w Greenock koło Glasgow była pierwszą szkołą na świecie, która wykorzystuje do nauki tablety w skali 1:1, tzn. każdy uczeń wyposażony jest w urządzenie będące podstawowym narzędziem pracy. Speirs uczy w niej informatyki i IT, współpracuje też z innymi szkołami dzieląc się swoim doświadczeniem w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii i nowych metod nauki w edukacji.

"Na każdej lekcji, na każdych zajęciach uczniowie powinni mieć dostęp do możliwości nauki, jakie stwarzają nowoczesne technologie cyfrowe. Chodzi o taki sam dostęp, jaki mają do tradycyjnych papierowych technologii. Powszechny dostęp do technologii IT w szkole nie oznacza bowiem odejścia od tradycyjnych metod nauczania. Zarówno nowoczesna technologia, jak i tradycyjne metody powinny być wykorzystywane w taki sposób by przynieść uczniom jak największą korzyść" - mówił Speirs podczas spotkania z dziennikarzami w Warszawie. Jego zdaniem najlepsze efekty w edukacji przynosi właśnie połączenie najnowszych technologii z metodami tradycyjnymi. Speirs był gościem Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.

Czytaj też: Czego uczy cyfrowa szkoła?

Według niego, uczniowie z korzyścią mogą używać sprzęt IT także na lekcjach tych przedmiotów, które nie kojarzą się powszechnie z nowymi technologiami, np. na lekcjach historii, plastyki, czy wychowania fizycznego. Speirs tłumaczył to na przykładzie lekcji plastyki - uczniowie czerpiąc wiedzę i inspiracje z materiałów dostępnych cyfrowo, swoje prace plastyczne tworzą metodami tradycyjnymi malując farbami na papierze.

Szkoła w Greenock łączy w sobie szkołę podstawową i szkołę średnią (primary school i secondary school); chodzą do niej uczniowie w wieku 5-18 lat. Nim wprowadzono w niej tablety, w szkole były klasy-pracownie wyposażone w komputery stacjonarne, następnie wprowadzono internet bezprzewodowy i laptopy. Jak zaznaczył Speirs, rozwiązanie z laptopami nie sprawdziło się, gdyż było dużo więcej chętnych do prowadzenia z nimi zajęć, niż sprzętu. Stąd postawiono na tablety. Szkoła wzięła je w leasing od producenta.

Odwołując się do doświadczeń, gdy w szkole były tylko komputery stacjonarne, Speirs podał, że wówczas uczniowie mogli korzystać z nich praktycznie tylko raz w tygodniu i dlatego sposób nauczania w szkole był oparty przede wszystkim o metody tradycyjne. Wprowadzenie tabletów umożliwia zaś korzystanie z nowoczesnych technologii na każdej lekcji i w takim stopniu, jaki nauczyciele uważają za użyteczny w nauczaniu.

Według Speirsa, za używaniem w szkołach tabletów, a nie komputerów stacjonarnych przemawiają także inne względy. Jak mówił, komputery służą do wykonywania różnych zadań, aż po bardzo złożone i wymagające długiego czasu pracy nad nimi. Tablety służą zaś do zadań średnio złożonych o średnim czasie realizacji, a taka jest większość zadań wykonywanych w szkołach.

W Cedars School of Excellence wszyscy uczniowie i nauczyciele korzystają z jednej i tej samej platformy cyfrowej, dlatego mogą współpracować z sobą zarówno nauczyciele różnych przedmiotów, jak i uczniowie różnych klas. "Dzięki temu, że jest w szkole jedna platforma nauczyciele mogą skupić się na nauczaniu, a nie na rozwiązywaniu różnych problemów technicznych" - zaznaczył Speirs.

Mówiąc o korzyściach z wprowadzenia tabletów w szkole powołał się na wyniki badań miejscowych szkockich naukowców. Wynika z nich, że przed wprowadzeniem w szkole tego narzędzia większe zainteresowanie uczeniem się wykazywały dziewczynki. Na zmianie najbardziej skorzystali chłopcy i słabiej uczące się dziewczynki, którzy bardziej zainteresowali się nauką, w efekcie różnice w wiedzy i umiejętnościach wszystkich uczniów zniwelowały się.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.