Uczniowie powinni mieć dostęp do technologii IT

- Najlepsze efekty w edukacji przynosi połączenie najnowszych technologii z metodami tradycyjnymi, dlatego uczniowie powinni mieć w szkole powszechny dostęp do technologii IT - uważa ekspert Fraser Speirs, nauczyciel z Cedars School of Excellence w Szkocji.
Uczniowie powinni mieć dostęp do technologii IT

Cedars School of Excellence w Greenock koło Glasgow była pierwszą szkołą na świecie, która wykorzystuje do nauki tablety w skali 1:1, tzn. każdy uczeń wyposażony jest w urządzenie będące podstawowym narzędziem pracy. Speirs uczy w niej informatyki i IT, współpracuje też z innymi szkołami dzieląc się swoim doświadczeniem w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii i nowych metod nauki w edukacji.

"Na każdej lekcji, na każdych zajęciach uczniowie powinni mieć dostęp do możliwości nauki, jakie stwarzają nowoczesne technologie cyfrowe. Chodzi o taki sam dostęp, jaki mają do tradycyjnych papierowych technologii. Powszechny dostęp do technologii IT w szkole nie oznacza bowiem odejścia od tradycyjnych metod nauczania. Zarówno nowoczesna technologia, jak i tradycyjne metody powinny być wykorzystywane w taki sposób by przynieść uczniom jak największą korzyść" - mówił Speirs podczas spotkania z dziennikarzami w Warszawie. Jego zdaniem najlepsze efekty w edukacji przynosi właśnie połączenie najnowszych technologii z metodami tradycyjnymi. Speirs był gościem Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych.

Czytaj też: Czego uczy cyfrowa szkoła?

Według niego, uczniowie z korzyścią mogą używać sprzęt IT także na lekcjach tych przedmiotów, które nie kojarzą się powszechnie z nowymi technologiami, np. na lekcjach historii, plastyki, czy wychowania fizycznego. Speirs tłumaczył to na przykładzie lekcji plastyki - uczniowie czerpiąc wiedzę i inspiracje z materiałów dostępnych cyfrowo, swoje prace plastyczne tworzą metodami tradycyjnymi malując farbami na papierze.

Szkoła w Greenock łączy w sobie szkołę podstawową i szkołę średnią (primary school i secondary school); chodzą do niej uczniowie w wieku 5-18 lat. Nim wprowadzono w niej tablety, w szkole były klasy-pracownie wyposażone w komputery stacjonarne, następnie wprowadzono internet bezprzewodowy i laptopy. Jak zaznaczył Speirs, rozwiązanie z laptopami nie sprawdziło się, gdyż było dużo więcej chętnych do prowadzenia z nimi zajęć, niż sprzętu. Stąd postawiono na tablety. Szkoła wzięła je w leasing od producenta.

Odwołując się do doświadczeń, gdy w szkole były tylko komputery stacjonarne, Speirs podał, że wówczas uczniowie mogli korzystać z nich praktycznie tylko raz w tygodniu i dlatego sposób nauczania w szkole był oparty przede wszystkim o metody tradycyjne. Wprowadzenie tabletów umożliwia zaś korzystanie z nowoczesnych technologii na każdej lekcji i w takim stopniu, jaki nauczyciele uważają za użyteczny w nauczaniu.

Według Speirsa, za używaniem w szkołach tabletów, a nie komputerów stacjonarnych przemawiają także inne względy. Jak mówił, komputery służą do wykonywania różnych zadań, aż po bardzo złożone i wymagające długiego czasu pracy nad nimi. Tablety służą zaś do zadań średnio złożonych o średnim czasie realizacji, a taka jest większość zadań wykonywanych w szkołach.

W Cedars School of Excellence wszyscy uczniowie i nauczyciele korzystają z jednej i tej samej platformy cyfrowej, dlatego mogą współpracować z sobą zarówno nauczyciele różnych przedmiotów, jak i uczniowie różnych klas. "Dzięki temu, że jest w szkole jedna platforma nauczyciele mogą skupić się na nauczaniu, a nie na rozwiązywaniu różnych problemów technicznych" - zaznaczył Speirs.

Mówiąc o korzyściach z wprowadzenia tabletów w szkole powołał się na wyniki badań miejscowych szkockich naukowców. Wynika z nich, że przed wprowadzeniem w szkole tego narzędzia większe zainteresowanie uczeniem się wykazywały dziewczynki. Na zmianie najbardziej skorzystali chłopcy i słabiej uczące się dziewczynki, którzy bardziej zainteresowali się nauką, w efekcie różnice w wiedzy i umiejętnościach wszystkich uczniów zniwelowały się.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE