Umowa uczelni z gazoportem

Powołana do budowy gazoportu w Świnoujściu spółka Polskie LNG podpisała w poniedziałek umowę o współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą. Krakowska uczelnia wspólnie z Akademią Morską będzie kształcić kadry dla terminali w najnowocześniejszym w Europie ośrodku.
Instytucje te, wraz z Akademią Morską w Szczecinie, tworzą Europejskie Centrum Szkolenia LNG. Jego zadaniem jest kształcenie kadr dla terminalu w Świnoujściu oraz przyszłych pracowników podobnych obiektów na całym świecie.

- Będzie to trzeci - a zarazem najnowocześniejszy - taki ośrodek w Europie. Do tej pory pracownicy europejskich gazoportów musieli się kształcić w podobnych ośrodkach na Dalekim Wschodzie lub Stanach Zjednoczonych - poinformował prezes spółki Polskie LNG Zbigniew Rapciak.

Podkreślił, że powołanie ośrodka szkolącego kadry dla potrzeb gazoportu było niezbędne, bo zdecydowana większość załogi tego typu obiektów musi posiadać odpowiednie międzynarodowe uprawnienia i certyfikaty.

- Zainteresowanie naszym centrum jest ogromne. Po jego prezentacji na konferencji w Dubaju napływają zapytania z Azji, Afryki i Europy - podkreślił Rapciak.

W ramach Europejskiego Centrum Szkolenia LNG w semestrze letnim 2011 r. ruszą studia podyplomowe: "Transport LNG i obsługa terminali".

W centrum będą cztery najwyższej klasy symulatory, odwzorowujące nie tylko obsługę terminalu, ale także kierowanie statkiem i pracę portu.

Prorektor ds. współpracy i rozwoju AGH prof. Jerzy Lis podkreślił, że spośród polskich ośrodków akademickich krakowska uczelnia ma największe doświadczenie w kształceniu specjalistów w branży związanej z gazem ziemnym, ze szczególnym uwzględnieniem kriogeniki.

- Podpisanie porozumienia ze spółką Polskie LNG to kolejny krok w stronę ścisłego współdziałania pomiędzy światem nauki i przemysłu. Potencjał naukowo-badawczy AGH stanowić będzie ważne ogniwo przy budowie strategicznego, z punktu widzenia całej gospodarki, projektu terminalu w Świnoujściu - zaznaczył prof. Lis.

Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin - Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System.

Terminal będzie kosztował 2,9 mld zł. Zaprojektowała go kanadyjska firma SNC Lavalin Services Ltd. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Nadzór nad inwestycją pełni brytyjska firma Atkins Ltd.

Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na rok 2013. Rok później powinien nastąpić rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zostać przekazany do eksploatacji.

Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.

Statki z LNG mają być rozładowywane w odległości ok. 800 m od zbiorników. Gaz będzie do nich przesyłany rurociągami, a na lądzie będzie magazynowany w temperaturze minus 162 stopnie Celsjusza.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE