Unijna kasa na pracę z młodszymi uczniami

W ramach nowej perspektywy finansowej 2014-2020 MEN planuje działania na rzecz wspierania pracy szkoły z uczniem młodszym, w tym indywidualizacji nauczania i wychowania - zapowiedział w czwartek w Sejmie wiceminister edukacji Przemysław Krzyżanowski.

Jak wyjaśnił chodzi m.in. o stworzenie "narzędzia do rozpoznania problemów funkcjonowania dziecka młodszego w momencie przekraczania progu edukacyjnego" oraz przygotowanie materiałów edukacyjnych, szkoleń i warsztatów dla nauczycieli i rodziców w zakresie pracy i współpracy z uczniem młodszym.

Krzyżanowski odpowiadał na pytania posłów Ruchu Palikota Artura Górczyńskiego i Marka Poznańskiego. Górczyński przywołał badania przeprowadzone w Wyższej Szkole Nauk Społecznych "Pedagogium".

Jak mówił wynika z nich, że 47 proc. rodziców z większych miast i 57 proc. z mniejszych miejscowości, którzy zdecydowali się posłać swoje sześcioletnie dzieci do szkoły, nie podjęłoby obecnie takiej decyzji, a co trzeci z nich zauważył u swojego dziecka liczne problemy adaptacyjne. Według posła, rodzice narzekają też na szkolną infrastrukturę oraz jakość pracy pedagogów. Pytał on, kiedy MEN podejmie działania prowadzące do poprawy warunków w szkołach.

Odnosząc się wyników badania "Pedagogium" Krzyżanowski zaznaczył, że miało ono charakter pilotażowy oraz przeprowadzane było na niewielkiej grupie rodziców z woj. mazowieckiego.

Krzyżanowski przypomniał, że w latach 2009-2012 samorządy w związku z edukacją dzieci 6-letnich otrzymały prawie 2 mld zł, z tego prawie 1,5 mld zł w subwencji oświatowej. Jak mówił przeznaczono kwotę 164 mln zł na bieżące remonty szkół, a 50 mln zł na wyposażenie nowych i zmodernizowanych pomieszczeń. 293 mln zł przekazano na budowę szkolnych placów zabaw i organizację miejsc zabaw w szkołach w ramach rządowego programu "Radosna szkoła". Jak podał wiceminister, w tym roku również przekazano środki w związku z edukacją dzieci sześcioletnich, przekazano także dodatkowe środki na remonty oraz wyposażenie szkół.

Mówił także o wsparciu procesów dydaktycznych i wychowawczych. Poinformował, że na bezpośrednie wsparcie szkół i organów je prowadzących przeznaczono około 831 mln zł.

Krzyżanowski wymienił trzy projekty "Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych", na który przeznaczono 624 mln zł; "Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi" - przeznaczono 7 mln 420 tys. zł i "Zmniejszenie nierówności w stopniu upowszechniania edukacji przedszkolnej" - 200 mln zł. Podał także, że na inne systemowe projekty MEN przekazało 3,5 mln zł - na doskonalenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego, wdrożenie podstawy programowej, system doskonalenia nauczycieli oraz ogólnopolskie kampanie na rzecz upowszechnienia idei uczenia się przez całe życie.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.