W 25 szkołach potwierdzono łamanie ustawy

W 25 szkołach woj. śląskiego potwierdzono łamanie ustawy o systemie oświaty, czyli ograniczenie praw nauczyciela do wyboru podręcznika - podało w czwartek Śląskie Kuratorium Oświaty w Katowicach. Szkoły te otrzymały zalecenia, by rozwiązać umowy z wydawnictwami.
W 25 szkołach potwierdzono łamanie ustawy

Decyzja o przeprowadzeniu kontroli została podjęta w związku z napływającymi do Śląskiego Kuratorium Oświaty informacjami na temat nieprawidłowości przy wyborze podręczników i podpisywaniu przez dyrektorów szkół umów z wydawnictwami, w których zobowiązują się w określonym czasie używać podręczników jednego wydawnictwa w zamian np. za sprzęt komputerowy czy tablice interaktywne.

Czytaj też: Nachalna narracja doktryny katolickiej w podręcznikach?

W ramach zapowiedzianej w lutym kontroli doraźnej, dotyczącej wyboru podręczników wizytatorzy kuratorium skontrolowali dotąd 68 szkół. "W 25 szkołach potwierdzone zostało łamanie ustawy o systemie oświaty, czyli ograniczenie praw nauczyciela do wyboru podręcznika" - poinformowało w komunikacie pokontrolnym Śląskie Kuratorium Oświaty.

"W przypadku 25 z 68 skontrolowanych placówek wydane zostały zalecenia dyrektorom szkół, by podjęli natychmiastowe działania w kierunku rozwiązania umów z wydawnictwami (dotyczy m.in. umów podpisywanych na trzy lata)" - powiedziała PAP rzeczniczka kuratorium Anna Wietrzyk. Wykonanie tych zaleceń zostanie sprawdzone podczas kolejnej kontroli.

Wietrzyk dodała, że w przypadku umowy krótkoterminowej np. rocznej, nie udowodniono, czy mogło dojść do złamania przepisów ustawy o systemie oświaty. "To zbyt krótki okres, by podważyć wyjaśnienia dyrektora szkoły, że nauczyciele nie zgodzili się na taki czy inny wybór podręcznika" - powiedziała rzeczniczka kuratorium.

Ponadto wśród uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych została przeprowadzona ankieta dotycząca korzystania przez nich z podręczników.

Ankietę w szkołach publicznych i niepublicznych wypełniło 118 970 uczniów z 2378 szkół (łączna liczba szkół w woj. śląskim - ponad 3 tys.).

Wyniki ankiet zostały przeanalizowane przez dyrektorów szkół, którzy podejmą działania mające na celu rozwiązanie zasygnalizowanych przez uczniów problemów.

Wynika z nich m.in., że z podręczników nie lubi uczyć się: w szkole podstawowej ok. 31,4 proc. ankietowanych uczniów, w gimnazjum ok. 46,8 proc., w liceach publicznych ok. 55,6 proc. Najczęściej wymieniane przyczyny to: "podręcznik jest nieciekawy", "trudny", "napisany trudnym językiem".

Z ankiety wynika także, że w gimnazjach publicznych komplet podręczników kupuje 88,2 proc. uczniów, w liceach ogólnokształcących - 64,6 proc.

Kuratorium: "Niepokoi fakt, że za brak podręcznika uczniowie otrzymują oceny niedostateczne". Ocenę niedostateczną za brak podręcznika dostało: 14,2 proc. ankietowanych uczniów szkół podstawowych, 25 proc. gimnazjalistów i 24,9 proc. licealistów.

Na pytanie: "czy korzystasz z podręcznika?", uczniowie odpowiadali: "zawsze" - ok. 25,3 proc.; "bardzo często" - ok. 30,6 proc.; "często" - ok. 25,9 proc.; "rzadko" - ok. 13,6 proc.; "nie korzystam" - ok. 2,5 proc.

Kwestię wyboru podręczników regulują m.in. zapisy ustawy o systemie oświaty. Wynika z nich, że nauczyciel "ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego"; ponadto dyrektor szkoły do dnia 15 czerwca podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników, które będą obowiązywać od nowego roku szkolnego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.