PARTNER PORTALU
  • BGK

W Bytomiu otworzą klasy dla uczniów z wadami słuchu

  • PAP    6 kwietnia 2013 - 12:30
W Bytomiu otworzą klasy dla uczniów z wadami słuchu

Od września w bytomskim gimnazjum nr 5 na osiedlu Arki Bożka powstaną specjalne klasy dla uczniów z wadami słuchu - pierwsze takie w tym ponad 170-tysięcznym mieście. Dotychczas dzieci niesłyszące lub słabosłyszące z reguły kształcą się w ościennych miastach.




"Planujemy otwarcie trzech klas gimnazjalnych, zarówno dla uczniów rozpoczynających naukę w gimnazjum, jak i chcących ją kontynuować w klasach drugiej i trzeciej. Zgodnie z przepisami klasy tego typu mogą liczyć od 6 do 8 uczniów niesłyszących i słabosłyszących" - wskazała dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1, do którego należy gimnazjum nr 5, Iwona Wanda Grygiel.

Zaletą kształcenia dzieci niedosłyszących w specjalnie stworzonych dla nich klasach jest możliwość dostosowania procesu i tempa nauczania do indywidualnych możliwości uczniów - większa niż w przypadku klas integracyjnych. Dyrektor podkreśla, że nauka w specjalnych klasach nie stoi w sprzeczności z zasadami integracji dzieci niepełnosprawnych i zdrowych.

"Dzieci niepełnosprawne w klasach specjalnych, działających w ogólnodostępnych szkołach, mają możliwość wielu zróżnicowanych kontaktów ze zdrowymi dziećmi - na przerwach, podczas wspólnych projektów, imprez i uroczystości, w bibliotece i świetlicy, natomiast organizacja ich nauki i metody pracy są dostosowane do indywidualnych potrzeb, zgodnie z potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami poszczególnych dzieci" - powiedziała dyr. Grygiel.

Rekrutacja do specjalnych klas rusza w połowie kwietnia. W ramach przygotowań do ich uruchomienia nauczyciele z bytomskiego gimnazjum poszerzyli swoje kwalifikacje w zakresie surdopedagogiki (pedagogika osób z wadą słuchu), logopedii i terapii pedagogicznej. Uczą się języka migowego i nawiązali współpracę ze specjalistami w dziedzinie badania słuchu. Przydatne są wcześniejsze doświadczenia - w szkole od wielu lat uczą się dzieci z różnymi dysfunkcjami, wymagające specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

Obecnie dzieci niesłyszące i słabosłyszące z Bytomia uczą się m.in. w Zabrzu i Katowicach. Koszty ich dojazdu do szkół pokrywa samorząd, który płaci w sumie za dowóz niespełna 70 niepełnosprawnych dzieci z różnymi dysfunkcjami do placówek w innych miastach.

"Chcemy stworzyć niepełnosprawnym dzieciom jak najlepsze warunki kształcenia na miejscu, nie tylko na poziomie gimnazjum, ale także szkoły podstawowej. Analizujemy ten problem i wkrótce podejmiemy stosowne decyzje, w zależności od potrzeb edukacyjnych w tym zakresie" - zapewniła wiceprezydent Bytomia Aneta Latacz.

Specjaliści wskazują, że dominującą obecnie tendencją jest kształcenie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w ogólnodostępnych szkołach. Może się to odbywać w klasach integracyjnych, klasach specjalnych oraz - w ramach tzw. edukacji włączającej - poprzez kształcenie pojedynczych uczniów z dysfunkcjami w zwykłych klasach.

Dyrektor Kolegium Nauczycielskiego w Gliwicach Maria Flanczewska-Wolny oceniła, że inicjatywa uruchomienia w Bytomiu klas dla uczniów z wadami słuchu służy wyrównywaniu szans edukacyjnych takich dzieci. Wskazała jednak, że samo stworzenie równych szans nie gwarantuje jeszcze pozytywnych efektów w ich edukacji.

"Problemy, jakie stają się udziałem uczniów z niepełnosprawnością w realiach szkoły ogólnodostępnej, wymagają nie tylko zgromadzenia przez nauczycieli wiedzy dotyczącej specyfiki tej grupy uczniów, opanowania umiejętności diagnozowania ich specjalnych potrzeb edukacyjnych, ale także odpowiedniego przygotowania metodycznego, które umożliwiałoby w praktyce dostosowanie metod, form i środków dydaktycznych do indywidualnego zapotrzebowania każdego dziecka" - wyjaśniła Flanczewska-Wolny.

Jej zdaniem do takiej edukacji musi być przygotowana cała szkolna społeczność. Doświadczenia innych krajów potwierdzają jednak, że kształcenie uczniów z wadami słuchu lub wzroku w ogólnodostępnych szkołach sprawdza się. "Zwłaszcza u uczniów niedosłyszących możliwość ich funkcjonowania w grupie sprawnych komunikacyjnie i językowo rówieśników spełnia istotną rolę w procesie ich rewalidacji; stwarza szansę na nabywanie prawidłowych wzorców słownej komunikacji w naturalnych i spontanicznych sytuacjach społecznych" - wskazała ekspertka.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.