W edukacji potrzebna jest decentralizacja

– Podobnie jak w gospodarce, tak i w edukacji scentralizowane modele zarządzania się nie sprawdzają. Dlatego ważne jest zwiększenie zakresu kompetencji nauczycieli i edukatorów – mówi dyrektor Centrum Nauki Kopernik, Robert Firmhofer.
W edukacji potrzebna jest decentralizacja

Spotkanie dziennikarzy z ekspertami z zakresu edukacji w Centrum Nauki Kopernik zorganizowano z okazji rozpoczynającej się w piątek 2-dniowej konferencji „Pokazać – Przekazać”. Bierze w niej udział 200 nauczycieli z całej Polski. Przez dwa dni będą rozmawiać o zmianach w edukacji, cyfryzacji szkół, współpracy z instytucjami pozarządowymi i alternatywnych formach nauczania.”Historia nowoczesna Polski pokazuje, że scentralizowane modele zarządzania się nie sprawdzają – przekonywał Robert Firmhofer.

– Scentralizowana gospodarka i centralne planowanie zbankrutowały. Ale bankructwo ekonomii łatwiej zauważyć, bo np. nie można nic kupić w sklepach. Dużo trudniej dostrzec bankructwo edukacji, bo to są wartości, które erodują powoli. Nie wierzę w możliwość odgórnej, głębokiej reformy, która byłaby skuteczna. Taka reforma zwykle ogranicza się do zmian o charakterze instytucjonalnym, natomiast tu nie instytucje mają znaczenie, ale ludzie i relacje”.

Według dyrektora CNK ważnymi zmianami mogłyby się okazać większa decentralizacja w edukacji, a więc zmniejszenie roli np. odgórnie ustalonej podstawy programowej, a zwiększenie w edukacji roli nauczycieli, młodzieży i rodziców. Firmhofer podał przykład Finlandii, gdzie zawód nauczyciela traktowany jest jako zawód twórczy – nauczyciel jest naukowcem. Na co dzień wspólnie z uczniami tworzy treści edukacyjne. Takie podejście do nauczania mogłoby się dobrze sprawdzić w Polsce.

Poza tym, jak podkreślił, ważne jest budowanie między nauczycielem a uczniem bardziej partnerskiej relacji – nie powinna ona polegać na tym, że nauczyciel przekazuje uczniowi „prawdę objawioną”. „Nie ma prawdy objawionej. Wiedza ciągle się zmienia” – przypomniał ekspert.

Jego zdaniem ucznia trzeba nauczyć nie tylko myśleć, ale również myśleć krytycznie. „W modelu centralnym jest to niemożliwe” – zauważa rozmówca PAP.O tym, jak w Polsce wyglądają działania oddolne w edukacji, mówiła podczas spotkania z dziennikarzami prezes Federacji Inicjatyw Oświatowych Alina Bałdyga-Kozińska.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE